Lening aangaan voor iemand anders

Juno7981
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Lening aangaan voor iemand anders

#1 , 05 mar 2019 20:21

Hallo

Even jullie mening/advies gevraagd.
Mijn vriendin heeft door medische kosten/scheiding/rechtszaak zware periode achter de rug incl schulden.
Ze heeft een eigendom die ze nu en dan verhuurd. De hypotheek heeft ze willen laten herzien maar kreeg een neen door een melding op de NBB voor een loa. Nu stelt haar kredietmakelaar ons voor om een lening aan te gaan voor haar schulden (incl volledige terugbetaling van de Loa). Dit voor een jaar zodat ze dan van de NBB is geschrapt. Daarna kan ze een herziening vragen van haar hypotheek en extra geld opnemen om die lening op mijn naam terug te betalen. (hopelijk begrijpen jullie bovenstaande want is nogal ingewikkeld :-))

Hoe kan ik mezelf indekken? De afbetaling zou rechtstreeks via haar werkgever/loon gaan. Ze wil de huurinkomsten van haar woning op een gemeenschappelijke rekening storten. En uiteraard onderling documenten ondertekenen dat zij mij dit bedrag verschuldigd is.
We weten dat dit juridisch gezien niet veel waarde heeft maar ik wil toch ook "iets" van zekerheid.

Ze heeft een mooi inkomen, werkt al 22 jaar aan een stuk, firmawagen,... enz.

Hebben jullie nog tips/ideeen? Hebben we iets over het hoofd gezien? Kunnen we nog iets extra doen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 05 mar 2019 20:31

Beste

Bijzonder slecht idee. Een lening aangaan voor een jaar? Om haar schulden + LOA terug te betalen? En hoeveel zal u dan wel per maand afbetalen? En denkt u nu echt dat haar bank of eender welke andere bank zomaar aan haar nieuwe kredieten zal toestaan als ze pas van de zwarte lijst zou verdwijnen?
Liefde is mooi. Maar daarom moet jij nog niet van haar probleem, jouw probleem maken...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Juno7981
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mar 2019 20:52

Zij zal lening zelf afbetalen! Ik betaal niets.
Heb volledige inzage gekregen in wat er binnenkomt en buitengaat. En is zeker haalbaar. Haar werkgever is ook op de hoogte en zou rechtstreeks van haar loon richting mijn rekening gestort worden.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 05 mar 2019 22:09

Werkgever kan niet zomaar loon vervreemden.
"sowieso" schrijf je zo.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 07 mar 2019 19:51

Juno

Dan nog. Vandaag is er grote liefde. Dat kan binnen een jaar totaal anders zijn. Kredietmakelaars zijn doorgaans weinig bonafide mensen. Een ernstige bank doet dergelijk voorstel niet. Waarom zou je als correcte mens iemand in een wespennest trekken waar hij/zij niets mee te maken heeft?
En als je gelooft dat er een bank is die binnen een jaar een krediet op haar naam zal goedkeuren dan ben je echt wel goedgelovig. Iemand die net geschrapt is van de zwarte lijst is nog niet kredietwaardig.... Net als iemand die net ontslagen is van intensive care morgen geen marathon kan lopen. Je zal dus na dat jaar nog altijd met die lening op je naam rond lopen. Quid als de relatie afspringt? Quid als jij zelf plannen hebt om een krediet aan te gaan voor een eigen uitgave?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Juno7981
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mar 2019 20:00

Waarom ik dat denk? Omdat ik zelf jaren geleden ook op de zwarte lijst gestaan heb. Gebeld heb om mij te schrappen (was onterecht blijven staan) en dag erop kreeg ik ook een lening.
Ze heeft een inkomen van 2800/2900 euro netto. Is gewoon door omstandigheden dat ze in de shit geraakt is.
Ze is nu alles in stukken aan het afbetalen maar zou voor haar goedkoper uitkomen om alles in 1 x terug te betalen en dan 1 bedrag per maand af te betalen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 mar 2019 20:09

Omdat ik zelf jaren geleden ook op de zwarte lijst gestaan heb. Gebeld heb om mij te schrappen (was onterecht blijven staan) en dag erop kreeg ik ook een lening.
Proficiat!! .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Juno7981
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 mar 2019 09:12

Constructieve en volwassen reactie denlowie 👌

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#9 , 08 mar 2019 11:56

Juno

Ik ben 30 jaar bankier en actueel verantwoordelijk voor 51 bankkantoren...
Je vraagt in je post zelf hoe je je kan indekken. Dus zo zeker ben je dan toch niet.
Ik blijf bij mijn besluit. je neemt de problemen van een ander niet over. en als banker/kredietmakelaar stel je dat zelfs niet voor. Dat is tegen alle deontologie. Maar een gewaarschuwd man enz. jij beslist zelf maar inhoudelijk is mijn advies een zeer correct advies... Lees maar even verder op dit forum. Genoeg situaties als de jouwe waar de goede ietwat naïeve ziel na een paar jaar hier terecht komt met de vraag hoe hij/zij uit de shit raakt...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 08 mar 2019 12:29

In de openingspost staat dat uw vriendin een eigendom heeft, die ze af en toe verhuurt. Mag ik daaruit besluiten dat zijzelf elders woont?

Is het geen optie om die eigendom (huis?) permanent te verhuren, en met de opbrengst de schuld iets sneller af te lossen?

In hoofdletters wordt een tekst hier als onbeleefd aangevoeld, en niet gelezen. Daarom toch een welgemeende raad : En aub, zelf een lening nemen in plaats van iemand anders, is zowat de minst verstandige oplossing. Neem de raad hierboven van Basejumper aan, hij/zij weet waarover hij spreekt.[/size]

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 mar 2019 12:47

Constructieve en volwassen reactie denlowie 👌
Zo een reactie kan je enkel krijgen als je zelf geen volwassen vraag stelt.

Maar waarom stel je deze vraag?
daar je toch de raadgeving van bekwamen mensen afwijst en het beter weet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Juno7981
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 mar 2019 14:10

Huis wordt via airbnb verhuurd de momenten dat haar kids niet bij haar zijn en ze bij mij woont.
Huurgelden komen op onze gemeenschappelijke rekening.
Ze kan niet op lange termijn verhuren aangezien we beiden kinderen hebben en we niet bij elkaar in de buurt wonen.
Idd ik vraag hoe ik mij kan indekken, ik wou enkel tips/adviezen van wat ik nog kon doen.

Ze betaald nu dus maandelijks al heel wat af en zou haar dus verlichten als ik dit voor haar zou doen.

Basejumper: volgens jou kan zij nadat zij geschrapt is van de NBB geen lening meer krijgen onmiddellijk? Of een herziening van haar hypotheek aanvragen? Ze heeft voor de rest geen andere leningen ed. inkomen van 2900 euro, firmawagen, gsm, laptop,... enz
Heeft voor de rest ook geen historiek met schulden enz. nu gewoon door omstandigheden en langdurige ziekte hierin geraakt.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#13 , 08 mar 2019 21:06

Juno

Het punt is dat ze nu wel een historiën heeft. Het is niet omdat je vandaag van de zwarte lijst verdwijnt dat je geschiedenis verdwijnt. Secundo zal je dan ook nog weinig buffer hebben opgebouwd. Dat betekent dat bij een nieuwe lening zij bij de minste tegenslag terug met de rug tegen de muur staat. Onmogelijk niet. Weinig waarschijnlijk wel.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 08 mar 2019 21:17

En is die bijverdienste Airbnb aangegeven?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”