beschuldiging

amour1111
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

beschuldiging

#1 , 06 mar 2019 16:41

beste,
ik heb over een tijdje terug een gsm toestel gevonden in een grootwarenhuis, deze lag op een rek bij de de groenten, waarschijnlijk had iemand deze vergeten, staat echter op de camerabeelden dit ik deze heb opgeraapt. Mijn vraag is, wordt dit beschouwd als zijnde diefstal ?en kan ik daarvoor worden vervolgd?
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 06 mar 2019 16:58

Wat heb je met dat gsm toestel gedaan ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#3 , 06 mar 2019 17:01

U hebt die opgeraapt en vervolgens...? Afgegeven aan een medewerker van het grootwarenhuis? Meegenomen naar huis en vervolgens ingeleverd bij de politie met de melding dat u deze gevonden hebt?

Als je dat toestel gewoon mee naar huis genomen hebt en zelf gehouden, kan je zeer zeker beschuldigd worden van diefstal.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 mar 2019 17:23

Heeft er iemand klacht ingediend? Waarom werden de camerabeelden opgevraagd?

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mar 2019 17:26

Dit is geen diefstal, wel bedrieglijke verberging:
Zij die een roerende zaak die aan een ander toebehoort en die zij hebben gevonden of die bij toeval in hun bezit is gekomen, bedrieglijk verbergen of aan derden afgeven;
Zij die zich een door hen ontdekte schat toeëigenen ten nadele van de personen aan wie de wet een deel daarvan toekent.

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 07 mar 2019 09:31

Beste amour1111, je kan beter hier reageren ipv via prive-berichten. Dat leest voor iedereen makkelijker.

Je schreef in je privebericht: "teruggeven aan de politie na hun bezoek, ben ook niet uitgenodigd geweest om de beelden te bekijken"
Je hebt dus de politie over de vloer gekregen, die je (en dat hadden we eigenlijk al kunnen afleiden uit de titel van je bericht) 'beschuldigen', vermoedelijk van "bedrieglijke verberging" ? Dat lijkt me gezien de omstandigheden ook terecht ...

Als je de gsm meegenomen had van bij het rek met de groenten, en afgeeft aan de infobalie of kassa van de winkel, of afgeeft bij de lokale politie, zou u uiteraard niet beschuldigd kunnen worden. Maar u had de gsm nog steeds in uw bezit ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”