Vruchtgebruik / Domicilie

patrick69
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik / Domicilie

#1 , 06 mar 2019 13:04

Ik heb onlangs vastgesteld, na controle bij burgerlijke zaken van de gemeente, dat men jongste broer, die reeds meer dan 15 jaar bij zijn vriendin inwoont, nog steeds wettelijk gedomicilieerd is op het adres van mijn moeder die vruchtgebruik heeft van het appartement nadat men vader is overleden en wij zijn blote eigenaars geworden zijn.
Om welke reden hij zijn domicilie na ettelijke jaren nog niet verplaatst heeft naar het adres waar ie werkelijk woont, is waarschijnlijk omdat zijn vriendin op die manier als alleenstaande met 1 kind wordt aanschouwd door de fiscus. Hier gaat men vraag niet over, maar wel het volgende:
Kan men broer na het overlijden van onze moeder er voordeel uit halen indien hij daar reeds een lange tijd gedomicilieerd is? Eventueel vruchtgebruik genieten, of zo ... ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 06 mar 2019 13:10

uw broer doet aan domiciliefraude en is een profiteur op de kap van anderen zou ik zeggen.

betreft uw vraag. Als uw moeder sterft stopt het vruchtgebruik en rest enkel de naakte eigendom die normaal gezien bij u en uw broer zit.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 06 mar 2019 13:27

En die naakte eigendom verandert dan in volle eigendom.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 06 mar 2019 13:44

Als hij daar nog wil gedomicilieerd blijven, kunnen jullie, na het overlijden van moeder, huur vragen aan hem.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mar 2019 10:25

Als hij daar nog wil gedomicilieerd blijven, kunnen jullie, na het overlijden van moeder, huur vragen aan hem.
Dan moet hij daar wel zijn hoofdverblijfplaats hebben. Je gaat toch niet actief mee een domiciliefraude ondersteunen?

In mijn ogen is het simpel: hij heeft daar zijn hoofdverblijfplaats niet, dus moet zijn domicilie daar niet staan. Melden aan de gemeente, met vermelding van zijn effectieve hoofdverblijfplaats, en hem daar laten inschrijven is de enige correcte oplossing.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 07 mar 2019 11:18

Na het overlijden van moeder, zou je bij de verdeling van de erfenis, van uw broer 15 jaar gratis woonst in het huis van uw moeder kunnen claimen. Hij heeft er immers al die tijd gratis "gewoond"( gedomicilieerd) Jij hebt dus ook recht op dat voordeel.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 07 mar 2019 11:42

Na het overlijden van moeder, zou je bij de verdeling van de erfenis, van uw broer 15 jaar gratis woonst in het huis van uw moeder kunnen claimen. Hij heeft er immers al die tijd gratis "gewoond"( gedomicilieerd) Jij hebt dus ook recht op dat voordeel.
Het staat de ouders bij leven vrij kinderen al dan niet gratis te laten inwonen. Je kan dat claimen maar geen enkele rechter zal mi zo n claim honoreren.

De domiciliefraude moet natuurlijk opgelost worden. Als zijn vriendin werkt heeft het zich bij haar domiciliëren geen fiscale consequenties. Als ze een uitkering heeft wordt de frauduleus uitbetaalde hogere uitkering als alleenstaande omgezet in een lagere uitkering als samenwonende.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 09 mar 2019 23:57

Gewoon doorgeven aan gemeente en politie de rest doen zij wel.
Is idd fraude domicilie en sociale fraude.

Terug naar “Administratief recht”