vermeende winkeldiefstal

benji262
Topic Starter
Berichten: 19

vermeende winkeldiefstal

#1 , 04 mar 2019 09:35

Afgelopen zaterdag ben gaan winkelen in de plaatselijke supermarkt . Ik had in mn winkelkar een diepvrieszak staan waar ik mn vlees in doe om fris te houden . voor de reste een vrij volle winkelkar met andere spullen . Nu bij het afrekenen leg ik zoals steeds alles netjes op de loopband van de kassa maar doordat de klant voor mij wat traag was kon dit niet in één keer dus men begint dat van mij in te scannen en van zodra er terug plaats is zet ik de rest op de loopband . Nu schuif ik door om de producten aan te nemen en leg ze opnieuw in mn kar , ik vergeet daarbij écht de diepvrieszak en niets vermoedend ga ik naar de uitgang waar plots iemand van securitas en de eigenaar me aanspreken en zeggen dat ze vermoeden dat ik nog zaken in de zak niet heb betaald . Ik sta perplex en weet natuurlijk dat het om die 2 pakjes vlees gaat . Ik zeg oei ja klopt dat vlees nog ik wou dat betalen maar moest mee naar het kantoor .Ik heb wel 10 keer gezegd dat dit echt gewoon uit mn gedacht is gegaan wat men wel kon aannemen maar men heeft toch mijn gegevens genoteerd en men vroeg me of ik wel of niet 20 euro wou betalen als administratiekosten . Ik wou dit niet betalen daar het anders lijkt of ik toegeef dat ik had gestolen wat absoluut niet zo is .Ik heb dat op een papiertje van securitas moeten invullen dat ik geen 20 euro wens te betalen en heb erbij geschreven vergeten op toonbank te leggen . Heb dat ondertekend en bij thuiskomt merkte ik dat men een bolletje had gezet bij voorgedrukte zinnetjes met de tekst "had de koopwaar verborgen" . Iets wat absoluut onwaar is, de zak stond open en gewoon in mn kar , de kassierster had evengoed kunnen vragen om te kijken . Men vroeg me ook "ben je aan het werk" , ik zei neen en ze heeft werkloos genoteerd , ik vind niet ze het recht hebben op deze info . Ik maak me nu heel zenuwachtig in deze zaak vooral omdat ik sportschutter ben en mn dit gaat gebruiken om mn vergunning af te nemen . Hoe best reageren nu ? wat gebeurt er met dat document van securitas? Bedankt bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 04 mar 2019 09:41

Zolang er geen politie bij te pas komt, niets van aantrekken.

U beseft uiteraard ook wel dat men het "vergeten op de band te leggen" excuus al duizend keer gehoord heeft.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 04 mar 2019 09:47

U schuift de schuld in ieder geval al netjes naar anderen. De vorige was te traag en de kassierster moest maar vragen om te kijken.

Neen, u moet alle goederen die u wenst aan te kopen op de band plaatsen. Goederen die u niet op de band plaatst of die u niet aandrukkelijk aangeeft, die verbergt u.

De deal met de administratiekosten werkt als volgt: u betaalt, en men doet geen aangifte. U betaalt niet, dan doet men wel aangifte.

Als u vindt dat men vragen stelt waar ze geen zaken mee hebben, dan antwoordt u niet.

Nu kan u niets meer doen, en moeten we wachten op het parket. Men gelooft dat het parket alle diefstallen seponeert, maar dat is zeker het geval niet. Afwachten, dus.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

benji262
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 04 mar 2019 10:18

Het is niet de bedoeling de schuld op een ander te steken , ik probeer gewoon te schetsen hoe het zou kunnen gebeurd zijn dat ik de producten in de diepvrieszak heb kunnen vergeten , ik snap het zelf ook niet . Als ik dit bewust zou gedaan hebben maak ik er geen spel van en zou ik de 20 euro betaald hebben ,maar omdat ik dacht van , dit was niet bewust gedaan waarom zou ik dan betalen heb ik niet betaald . En ja ik besef dat dit vaak als excuus gebruikt wordt ….maar besef nu al te meer dat het wel degelijk kan . Bedankt voor de reactie

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 04 mar 2019 12:21

In het vervolg uw aankopen beter plannen en vlees en diepvries pas als laatste aankopen. Dan hoef je die niet in een diepvrieszak te steken nog voor de kassa.
Doe dat zo als heel mijn leven, en nog nooit problemen gehad, niet aan de kassa, en ook niet met bedorven goederen.

tira00
Berichten: 929

#6 , 04 mar 2019 13:12



De deal met de administratiekosten werkt als volgt: u betaalt, en men doet geen aangifte. U betaalt niet, dan doet men wel aangifte.

.

Klopt niet.
Aangifte (Bij diefstal gepakt door winkeldetective) moet gebeuren terwijl de dief nog ter plaatse is.
In dit geval komt er geen aangifte bij de politie.

Zo te lezen is deze interventie gewoon volgens de regels gegaan.
Zijn producten "vergeten" op de band te leggen, dan kan men niet bewijzen dat het om een diefstal gaat. Daarom wordt er niet te fel gepusht voor die administratiekosten. Bij de meeste klein warenhuizen wordt het in geval van "vergeten" zelfs niet om gevraagd.
Maar de interventiepapieren moeten altijd ingevuld worden door de retail inspecteur. Hij kan daar niet onderuit.

LeenW
Berichten: 12824

#7 , 04 mar 2019 13:16

Administratiekosten bij diefstal zijn om te beginnen illegaal.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#8 , 04 mar 2019 13:37

Administratiekosten bij diefstal zijn om te beginnen illegaal.
Als men geen aangifte doet van diefstal, zijn het gewoon "administratiekosten" die aangerekend worden, geen "administratiekosten bij diefstal". Indien de andere partij bereid is een bepaalde kost te betalen, zie ik niet in waarom dit illegaal zou zijn? De vraagsteller had nog altijd de keuze en heeft beslist om deze kost niet te betalen. Einde verhaal.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

benji262
Topic Starter
Berichten: 19

#9 , 04 mar 2019 13:52

super bedankt iedereen voor de uitleg , ik neem in de toekomst geen zakken meer mee in de winkel , zal wel in de auto inladen dan kan ik dit niet meer voor hebben en idd vlees enzo als laatste nemen . het is snel gebeurt en niemand die u gelooft dat je het echt vergeten was ...vreselijk .

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#10 , 04 mar 2019 14:57

Héél moeilijk is het nochtans niet: plaats ALLES op de band. Klaar. Desnoods zet je gewoon de koelzak in zijn geheel op de band. Of ga voortaan gewoon naar Colruyt, waar ze sowieso alles in uw kar scannen en niet met een band werken.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

tira00
Berichten: 929

#11 , 05 mar 2019 09:32

super bedankt iedereen voor de uitleg , ik neem in de toekomst geen zakken meer mee in de winkel , zal wel in de auto inladen dan kan ik dit niet meer voor hebben en idd vlees enzo als laatste nemen . HET IS SNEL GEBEURT EN NIEMAND DIE U GELOOFD DAT JE HET ECHT VERGETEN WAS...VRESELIJK het is snel gebeurt en niemand die u gelooft dat je het echt vergeten was ...vreselijk .
Elke winkeldetective kan dadelijk aan mensen hun reactie zien of het echte dieven zijn of dat men echt vergeten te betalen heeft.
Ze zijn er op getraind.
Winkeleigenaren kennen hun klanten ook redelijk goed.
Maar die papieren invullen is voor alle gevalletjes hetzelfde.
Veel winkeleigenaren vinden deze behandeling dan ook heel heel vervelend voor hun "vergeetklanten".
Maar zij gaan nu eenmaal het contract aan met de beveiligingsfirma, ze kunnen hier niet onderuit.

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 mar 2019 09:41

Heb zelf een winkel gehad en denk dat er niets van gaat komen, normaal moet de politie zelf een vaststelling komen doen en ik veronderstel dat de vergeten producten de winkel ook niet hebben verlaten? Ze mogen je aanspreken zolang je nog in de winkel bent van moment dat je buiten bent mogen ze dat zelfs niet meer doen misschien dat er voor security andere regels gelden maar die moeten voor vaststellingen nog altijd politie erbij halen.

tira00
Berichten: 929

#13 , 05 mar 2019 11:03

Ze mogen je aanspreken zolang je nog in de winkel bent van moment dat je buiten bent mogen ze dat zelfs niet meer doen misschien dat er voor security andere regels gelden maar die moeten voor vaststellingen nog altijd politie erbij halen.
Niet waar: iedere burger mag hetzelfde waar een dief tegen houden en daarna de politie er bij roepen.

LeenW
Berichten: 12824

#14 , 05 mar 2019 11:08

Ze mogen je aanspreken zolang je nog in de winkel bent van moment dat je buiten bent mogen ze dat zelfs niet meer doen misschien dat er voor security andere regels gelden maar die moeten voor vaststellingen nog altijd politie erbij halen.
Niet waar: iedere burger mag hetzelfde waar een dief tegen houden en daarna de politie er bij roepen.
Dan moet dit wel meteen gebeuren en mag de security niet eerst vragen beginnen stellen en papiertjes laten ondertekenen.

tira00
Berichten: 929

#15 , 05 mar 2019 11:15


Dan moet dit wel meteen gebeuren en mag de security niet eerst vragen beginnen stellen en papiertjes laten ondertekenen.
Tussen bewakingsfirma's die opgeleide retail bewakingsagenten in dienst hebben en Parketten zijn daar speciale afspraken over gemaakt.
Ben er zelf al een tijdje tussenuit en deze discussie is hier al ooit gevoerd.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”