schending privacy en foutieve facturatie

kristof48
Topic Starter
Berichten: 5

schending privacy en foutieve facturatie

#1 , 03 mar 2019 09:43

beste graag jullie advies,

enige tijd geleden kwam er een technieker langs voor een onderhoud van de verwarmingsketel.de factuur hiervoor bedroeg 172,08 euro. deze ben ik toen echter vergeten te betalen. daarvoor de verantwoordelijkheid bij mij ligt natuurlijk. heden ontvang ik echter van hun een document met hun logo en alles op met vanboven de tekst gerechterlijke invordering.

bovendien zijn er extra kosten op vermeld. verwijlinteresten 20,63euro. conventioneel schadevergoeding 17,21euro. administratieve kosten 20 euro. op de eerste factuur staat echter in de algemene voorwaarden niets vermeld wat er voor kosten zijn bij laattijdige betalingen.

bovendien ronden ze hun schrijven af met de tekst dat ze de verhuurder op de hoogte brengen van de laattijdige betaling.

nu dus mijn vragen.
1. gerechterlijke invordering mag dat wel gebruikt worden? is dat niet voor gerechtsdeurwaarders na een uitspraak door een rechter?
2. vermits er in de voorwaarden geen vermelding gemaakt wordt van bijkomende kosten bij laattijdige betaling mag deze firma dan zomaar bedragen bijvoegen? ik ben te laat en begrijp best dat er dan een kost bijkomt maar 57,86 euro lijkt me niet in verhouding te staan.
3. mag een firma zomaar iemand aanschrijven over een laattijdige betaling? want ze kunnen enkel vermoeden die de eigenaar is toch? is dit geen schending van mijn privacy?

dank alvast voor jullie advies
kristof

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 03 mar 2019 10:00

Ik veronderstel dat u particulier bent, en dat u nog geen aangetekende herinnering ontvangen hebt.

Voor particulieren mogen intresten en dergelijke pas ingevorderd worden vanaf de aangetekende ingebrekestelling (voor B2B dus vanaf de vervaldatum voor de duidelijkheid).

Dus om een antwoord te geven:
1. Invordering kunnen ze inderdaad niet doen. Ingebrekestelling zou het juiste woord zijn.
2. Zie wat ik schreef.
3. Is inderdaad verboden

Ik zou zeggen: betaal de hoofdsom meteen, en stuur aangetekend een brief dat je de rest betwist.

P.S. Het mag wel hoog lijken, maar deze schadebedragen zijn lager dat wat de wet op betalingsachterstand voorschrijft...

kristof48
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 03 mar 2019 10:33

beste

bedankt voor uw snelle antwoord.
vond gewoon die interesten nogal hoog. want zou dan al een jaar aan 12 procent moeten openstaan. hetgeen niet het geval is. is 2 maanden geleden nu.
heb tot op heden ook nog geen aangetekend schrijven mogen ontvangen.

maar zeer bedankt voor uw antwoord

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mar 2019 10:43

Prijs je gelukkig dat de kosten maar zo hoog zijn .

Men is niet verplicht je een aanmaning aangetekend te zenden.

als je enkel de kosten betaald en men gaat naar de vrederechter, en je verliest wat bijna zeker is, dan kan je nog eens de tegen partij zijn advocaat ook nog eens betalen, en dan spreek men gauw van enkele honderden euro's.

Denk daar ook eens aan.

En dat hij dit aan je huisbaas gaat zegen, wat ga je daar tegen doen ?, het is toch maar de waarheid dat hij dan zegt en niet te bewijzen dat hij dit zegt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 03 mar 2019 10:58

Aan de andere kant, ik heb zo'n afspraak met de installateur waarmee ik regelmatig werk. Voor onderhoud spreekt hij zelf af, rekening uiteraard naar huurder, en als de betaling wat zou achterblijven, zorg ik zelf voor betaling. Hoe denkt u dat ik zou weten dat er niet betaald werd?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mar 2019 11:03


Hoe denkt u dat ik zou weten dat er niet betaald werd?
Afbeelding
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kristof48
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 03 mar 2019 11:43

@ denlowie
u vraagt hoe ik dat kan bewijzen? hij heeft het zelf geschreven in zijn brief.
bovendien zou alles wat waarheid is gezegd mogen worden tegen iedereen als ik je goed begrijp?
@bosprocureur
ik heb zelf een technieker naar keuze gekozen dus heeft mijn huurbaas er volgens mij geen enkele betrokkenheid bij.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 11 mar 2019 23:54

Neen, zelfs als het waar is mag het niet verteld worden.
Inbreuk privacy en mogelijk laster en eerroof - uw installateur heeft geen uitstaans met uw verhuurder.

Terug naar “Privacy-bescherming”