Lek waterleiding bovenburen

NatD
Topic Starter
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

Lek waterleiding bovenburen

#1 , 02 feb 2019 14:59

Hier ben ik weer hoor, beste forumgenoten!

Tweede kerstdag vorig jaar: mijn dochter en ik waren net bezig aan ons tweede voorgerecht toen ze de opmerking maakte : "Oh, leuk! Regent het?" Ik vroeg haar waarom, wees ze in de richting van de hal. Er was serieus water aan het lekken van de verdieping boven ons.
Ik meteen naar het appartement boven ons gelopen en gevraagd aan mijn bovenbuurvrouw wat ze net gedaan had : ze had dus net het bad gevuld voor haar 2 kindjes! Ondertussen hoorde ik ook dat de eigenaar in het gebouw aanwezig was op de 2de verdieping, bezig met toeristen die in één van de studentenkamers zouden overnachten. Ik heb hem meteen geroepen dat hij naar beneden moest komen. Hij riep me toe dat ik maar 2 minuten moest wachten. Toen hij uiteindelijk kwam, was het gedaan met lekken, maar hij kon wel nog de druppels zien hangen. Hij zei me dat hij op dit moment niet veel kon doen, want het was tussen Kerst en Nieuw. Ok, dat begreep ik.

Op 6 januari dan gebeurde hetzelfde opnieuw, buurvrouw had nochtans beloofd dat ze zou bellen naar me als ze nog eens het bad zou vullen, maar was het vergeten. We hebben toen een filmpje kunnen maken waarop je duidelijk kon zien dat het goed lekte. Dat filmpje heb ik dan doorgestuurd via een e-mail naar zowel de eigenaar als het immo-kantoor met de vraag om dit zo snel mogelijk te laten herstellen.
Ik heb toen een e-mail doorgekregen dat ze het hun verzekeringsmaatschappij hebben laten weten en dat ik ook zelf naar de verzekeringen kon bellen. Ik heb dat meteen gemeld aan mijn bovenbuurvrouw, aangezien ze toch bij haar moeten zijn om eventuele werken te doen.
De dag nadien heeft ze dat meteen gedaan en ik kreeg ook meteen een telefoon van de verzekeringsagent om een afspraak te maken, dat was voor nog eens de dag nadien, op 8 januari dus. Hij heeft ons beiden dan bezocht, en ons verzekerd dat we tegen het einde van dezelfde week of ten laatste het begin van de week nadien telefoon zouden krijgen van de werkmannen.
Na 2,5 week hadden we nog niks gehoord, en toen hebben we nog eens contact opgenomen met de verzekeringsagent. Hijzelf kregen we niet aan de lijn, maar er werd ons wel verteld dat we moesten wachten op nieuws van de eigenaar (die wel voor 5 weken naar China is en nu nog steeds niet terug is).

We schrijven deze week, 30 januari. In die tussentijd heeft mijn bovenbuurvrouw geen enkele keer het bad gebruikt (er is een aparte douche, relax :D ) Ze vraagt mij of het goed is of ze de kinderen in bad stopt, en ik zeg haar, ok, maar laat me eerst handdoeken klaarleggen. Ik maar wachten, ondertussen vond de hond dat blijkbaar heel leuk om op die handdoeken te gaan liggen, ik hem maar wegjagen, want zo meteen zou hij de volle lading krijgen. (sorry voor de komische noot) Maar ik bleef wachten. Na een tijdje belde ik naar mijn buurvrouw of ze ondertussen al het bad gevuld had en ja, de kinderen zaten in bad. Dus het heeft deze keer niet gelekt.

Ik ken niks van loodgieterij en weet niet of het normaal is of dat het opeens begint te lekken en nadien dan niet meer, toch niet zonder dat er iets gebeurd is, misschien zit het koude weer er voor iets tussen ('t is tegen de buitenmuur, maar dan wel weer goed geïsoleerd)
Maar de vraag is, moeten wij daar nu de eigenaar van op de hoogte brengen of niet. Voor hetzelfde geld lekt het de volgende keer opnieuw en aan de andere kant was het slechts niet een eenmalig, maar een "tweemalig" verschijnsel.
Wat moeten we doen?

Laat jullie gaan, en dankjewel op voorhand voor de antwoorden ;)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 02 feb 2019 15:06

Neen. Er zijn sporen van een lek. Een lekzoekbedrijf moet de oorzaak zoeken.
De verzekering zal wel een bedrijf daartoe opdracht geven.
Of de eigenaar verzoeken dat te doen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

NatD
Topic Starter
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mar 2019 00:35

We zijn nu bijna 4 weken verder! Ondertussen heeft het toch nog een paar keer gelekt toen ze het bad vulden bij de bovenburen! Ik heb nog eens een e-mail gestuurd naar de eigenaar (en de agence in CC) om te vragen wanneer dit nu eindelijk hersteld zal worden. Van de verzekeringsagent horen we ook niks meer.

Dat lek kost mij ook extra geld, aangezien ik de deur naar die hall moet openlaten vanuit mijn living, zodat die plaats ook kan verwarmd worden om het te laten drogen iedere keer. Ik zou natuurlijk de boel kunnen laten beschimmelen, maar dan ben ik een slechte "huisouder" (sorry, ik ben een vrouw, dus geen huisvader :p )
Plus de extra was die ik heb door handdoeken daar te leggen.

Wat kunnen wij (mijn bovenbuurvrouw en ik) verder nog doen?

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 mar 2019 09:21

! Ik heb nog eens een e-mail gestuurd naar de eigenaar (en de agence in CC)
Wat is er toch mis met een aangetekende brief en/of ingebrekestelling naar de verhuurder toe.? En natuurlijk ook naar de bovenbuur, want hij/zij is de veroorzaker En wat komt die agence hierbij nog doen,, tenzij zij aangestreld werden als zaakwaarnemer.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mar 2019 09:46

Als er een lek in een buis is dan blijft die lek daar ook zitten.
Een lek opsporingsbedrijf zien dit zeer snel, ik zou het moeten visueel en met een cameraatje moeten zoeken.

Maar volgens u uitleg zal het hoogst waarschijnlijk aan de afvoer gelegen zijn , daar een lekende buis ook lekt als er geen water word genomen, daar er druk op waterleidingen zijn, dus onder het bad aan de siphoon zien dit kan een kleinigheid zijn en water is zeer dun .

Maar dit is u probleem niet maar van de boven buur, dus zoals mava schrijft een A.S kost 6,45€ en je bent ingedekt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

NatD
Topic Starter
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mar 2019 12:27

Wat is er toch mis met een aangetekende brief en/of ingebrekestelling naar de verhuurder toe.? En natuurlijk ook naar de bovenbuur, want hij/zij is de veroorzaker En wat komt die agence hierbij nog doen,, tenzij zij aangestreld werden als zaakwaarnemer.
De agence is geen zaakwaarnemer, toch niet officieel, de eigenaar wil het niet, die denkt enkel aan zijn centjes, en het mag zo weinig mogelijk kosten en liefst zo veel mogelijk opbrengen. Maar de eigenaar springt daar zelf enorm veel binnen en ook de taalbarrière tussen mezelf en de eigenaar maakt dat de agence nogal veel tussenkomt. De eigenaar spreekt enkel Chinees en Frans, ik enkel Nederlands (en nog Engels en Duits).
Mijn bovenbuurvrouw is de "veroorzaker", maar zeker geen schuldige in deze. Aangezien de badkamer en datgene waar het bad in zit volledig in natuursteen is en je dus enkel aan de leidingen kan door de boel uit te breken (er is geen zo'n deurtje die je hebt bij andere baden) ...
Een aangetekende brief had ik al gestuurd voor de vorm, dat was ik vergeten te melden hier, ook waren er voordien wel e-mails wel beantwoord, en er werd al op de vraag ingegaan, aangezien er iemand van de verzekeringen geweest was. Alleen horen we nu niks meer ... en de eigenaar is al een hele tijd terug, want ondertussen hebben we alweer verschillende toeristen zien passeren, die er niet zijn als meneer in het buitenland zit.

Nog maar eens een aangetekende brief sturen dan ...
Maar volgens u uitleg zal het hoogst waarschijnlijk aan de afvoer gelegen zijn , daar een lekende buis ook lekt als er geen water word genomen, daar er druk op waterleidingen zijn, dus onder het bad aan de siphoon zien dit kan een kleinigheid zijn en water is zeer dun .
Het gebeurt enkel letterlijk terwijl ze het bad aan het vullen zijn, niet tijdens in het bad zitten (want dan zou je volgens mij de meeste druk hebben) en ook niet bij het laten leeglopen van het bad. 't Is dat zo raar is ...

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 02 mar 2019 16:18

Mogelijks is er een slechte aansluiting en afdichting tussen kraan en badkuip.
Is jullie eigenaar ook eigenaar van het bovenliggende appartement?

NatD
Topic Starter
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 mar 2019 17:38

Mogelijks is er een slechte aansluiting en afdichting tussen kraan en badkuip.
Is jullie eigenaar ook eigenaar van het bovenliggende appartement?
Yep! 't Is een "klein" gebouw met twee appartementen en twee studentenstudio's dat de eigenaar een kleine twee jaar geleden gekocht heeft als investering/opbrengsteigendom ... Verkocht door de vorige eigenaars, weet ik van een vorige huurder, omdat er teveel kosten begonnen te komen qua herstellingen.

Zo van die kosten die je aanvankelijk niet ziet als huurder, want alles was mooi geschilderd of behangen. We hebben hier al het één en ander voorgehad. Ik woon er zelf nu anderhalf jaar, augustus 17, mijn bovenbuurvrouw een maandje langer. Bij mijn bovenbuurvrouw regent het binnen langs het plat dak, als het veel regent. Heeft ze ook aangetekend laten weten, doet hij niks aan. Er zijn verschillende lekken geweest, die hij dan wel weer hersteld heeft, omdat hij het zelf kon. Maar ook slecht onderhouden verwarminginstallatie die op het appartement boven staat, maar waar ik wel afhankelijk van ben voor mijn verwarming. Ding was al in 10 jaar niet onderhouden, waardoor ik meer geen verwarming dan wel had in de eerste herfst- en winterperiode, omdat mijn bovenbuurvrouw weinig thuis is, dus als dat ding uitviel, ah ja, dan zat ik zonder verwarming tot ze thuis was. Die kosten zijn ook voor de eigenaar geweest. En ga zo maar verder ...
Plus zijn rare logica als het over de energiekosten gaat en zo meer (terug te vinden in andere posts van mij), enfin, dan begin je een beetje serieus te vloeken :x
Meneer staat hier ook elke week te reclameren dat de gang niet proper genoeg is naar zijn goesting. Die op het gelijkvloers kuis ik om de twee weken, en niet zomaar met een vochtige dweil erover, maar met de schuurborstel. Maar ja, hij verhuurt één van de studentenkamers aan toeristen, dus wil hij het nog properder :| (ik zal maar de recensies niet vermelden die verscheidene toeristen zetten over de properheid van de studio)
Echt, ik krijg het soms :(

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 02 mar 2019 19:57



Echt, ik krijg het soms :(
Pak het dan aan. Stuur een aangetekende brief en stap eventueel naar de vrederechter

NatD
Topic Starter
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 mar 2019 20:50



Echt, ik krijg het soms :(
Pak het dan aan. Stuur een aangetekende brief en stap eventueel naar de vrederechter
De aangetekende brief zal ik wel sturen. Zelf zal ik niet naar de vrederechter gaan, aangezien ik slechts een huurcontract van 3 jaar gekregen heb, durf ik dat niet te riskeren. Hij kan immers gewoon het contract opzeggen volgend jaar, als ik te veel van mijn oren maak. Ik ben echter wel voorbereid indien hij zelf naar het vredegerecht zou stappen voor geld dat hij denkt tegoed te hebben van mij. (zie dit topic: viewtopic.php?f=38&t=93518&p=557732#p557732)
Een verhuis kan ik me nu niet meteen veroorloven, ook niet volgend jaar. Ik was net al verhuisd van een krot naar hier (het is hier wel beter, als alles in orde is) De volgende verhuis was voorzien om binnen afzienbare tijd naar een sociale woning te verhuizen. Dat was ook zo gebudgetteerd...

NatD
Topic Starter
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 mar 2019 15:17

Ik heb net de eigenaar gezien, hij was daar om de studentenkamer die hij verhuurt aan toeristen schoon te maken voor de volgende toerist.
De aangetekende brief heeft hij goed ontvangen.
Hij sprak me aan en vroeg me (wat ik ervan verstaan heb, want hij spreekt enkel Frans en Chinees, mijn Frans is abominabel) of ik al iets gehoord heb van de verzekeringen. Dat had ik nog niet, hij heeft me min of meer gezegd dat er moet gewacht worden op de verzekeringen en dat dat lang kan duren.
Wat kan ik nog meer doen? Moet ik dan echt afwachten?

Dit is wat in de aangetekende brief stond:

Geachte Heer,
Ik bracht u eind december 2018 al mondeling en op 6 januari 2019 via e-mail op de hoogte van de dringende herstellingswerken die uitgevoerd dienen te worden in de woning die ik van u huur.
Het betreft:
Het lek in de badkamer bij de bovenburen. Regelmatig lekt het water naar beneden in mijn appartement als het bad wordt gebruikt in het appartement op de eerste verdieping.
De Woninghuurwet (artikel 2, Wet 20 februari 1991) stelt dat het gehuurde goed moet beantwoorden aan de elementaire eisen van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid.
Volgens artikel 1720 van het Burgerlijk Wetboek moet de verhuurder ook gedurende de huurtermijn de nodige herstellingen uitvoeren.
Deze herstelling valt ten laste van u als verhuurder. Ik vraag u dan ook met aandrang om de vereiste werken binnen een termijn van vijftien dagen te beginnen en ze ook binnen een redelijke termijn af te ronden. Bovendien wijs ik elke verantwoordelijkheid af voor eventuele schade ontstaan ten gevolge van het niet uitvoeren van deze werken.
Ik hoop dat deze zaak zo snel mogelijk - in der minne - geregeld kan worden.
Met beleefde groeten...

Terug naar “Huren”