industriele reiniging

jerrywiltietsweten
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

industriele reiniging

#1 , 01 mar 2019 12:27

hallo. ik moet een koeler gaan spuiten op een niet nadergenoemde firma. bij de reinigingswerken ontstaat er een lek. deze kon niet direct gedicht worden en bestond uit het het gas freon. redelijk duur dus. nu wil deze firma de kosten die ze hebben op ons overhalen omdat wij zogezegd in de fout zijn gegaan. we hadden een vergunning waar enkel de naam van het toestel opstond en voor de rest niets. die koeler stond langst uitwendige kant nog onder druk van het gas. wij waren eigelijk van niks op de hoogte. wettelijk gezien denk ik dat zij toch verandwoordelijk zijn voor het vrijgeven en veilig stellen van hun machines en dit op een vergunning te vermelden. moest daar stikstof hebben ingezeten was ik daar misschien blijven liggen? achteraf is gebleken dat dit toestel al 20 jaar niet meer was opengelegd. is het ook niet hun verantwoordelijkheid om wanddikte en tubedikte inspectie daarop uit te voeren.
nu is mijn vraag: kan mijn bedrijf daar eigenlijk voor verantwoordelijk worden gesteld? + moeten zij de dienst milieu daarover op de hoogte brengen aangezien er een redelijk volume aan freon (wat zeer schadelijk voor de ozon is ) naar de atmosfeer is gegaan.

dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mar 2019 12:32

Ik hoop dat je firma een verzekering burgerlijk aansprakelijk heeft
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38588

#3 , 01 mar 2019 16:07

Als u eigenaar of zaakvoerder van de onderhoudsfirma bent kan u best zaken zoals toestel moet voldoen aan bepaalde veiligheidsvoorwaarden in uw algemene voorwaarden opnemen.
Ik denk dat u als firma idd de bevoegde overheid Vlaamse milieumaatschappij in kennis moet stellen.
Uiteraard ook uw aansprakelijkheidsverzekering en best zo snel mogelijk.
Kans bestaat dat firma (jullie klant) bij inbreuken mogen sluiten.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 01 mar 2019 16:51

Ik zie niet in waarvoor men u aansprakelijk houdt .
Zij geven het apparaat vrij voor de reiniging, hoewel ze de inwendige toestand ervan niet kennen, hoewel het nog vol koelmiddel onder druk zit, en terwijl ze wéten dat u de reiniging met hogedruk uitvoert ...

Dit was een accident waiting to happen.
Indien niet nu, dan bij volgende reiniging - of in productie.

Als je er bij reiniging doorgaat met de waterstraal, zal er niet veel deftig metaal meer over geweest zijn ...


Keuringen en termijnen zijn afhankelijk van materiaal, media, soort apparaat.

jerrywiltietsweten
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mar 2019 21:29

ja ik snap het ook niet, maar ze zullen wat proberen in de hoop dat onze verzekering het betaald. zal goedkoper voor hun zijn zeker?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 mar 2019 21:37

U verzekering zal wel onderzoeken of je wel in fout bent, die hebben ook advocaten die voor u gaan pleiten, want dan moeten zij niet betalen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 02 mar 2019 09:14

zal goedkoper voor hun zijn zeker?
Iemand anders doen betalen is ALTIJD goedkoper

Terug naar “Milieurecht”