Onbewoonbaar verklaard

Lander1944
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Onbewoonbaar verklaard

#1 , 09 feb 2019 20:37

Hey iedereen,

Op 17 december 2018 kocht ik zelf samen met mijn vriendin een appartement in Deurne zuid.
Recent ontvingen wij een schrijven met attest van de stand Antwerpen (dienst pandkwaliteit) dat het appartement onbewoonbaar verklaart is op 10 december 2018. Aangezien wij het appartement recent aankochten waren we niet op de hoogte van de controles nog opmaak van het dossier. ook de notaris en makelaar heeft ons hier niet over ingelicht.

Nu is dit voor ons niet direct een probleem omwille van dat wij aan een totaal renovatie bezig zijn om daarna het appartement zelf te bewonen. Alle aandachts punten in het opgemaakte verslag zijn ofwel ondertussen al afgebroken of worden vernieuwd. toch zitten we verveeld met de situatie en vragen ons af of we geen schade claim kunnen indienen om zo misschien toch wat geld te recupereren.

Heeft er iemand hier tips ervaring mee ?

Alvast bedankt,
Lander

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 09 feb 2019 20:45

Neen want jullie konden de staat van het appartement inspecteren alvorens tot aankoop over te gaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 feb 2019 09:10

En je had info kunnen inwinnen bij de gemeente / stad. En de notaris kan je ook niets verwijten, want soms is de doorstroming van deze info traag. 10 december zal de datum zijn dat de gemeenteraad de woonst onbewoonbaar verklaarde. Eer dat dan bij de notaris is duurt het al snel een paar weken. En meestal is de tekst van de akte al een paar dagen voor de ondertekening klaargemaakt door de bedienden van het notariskantoor.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 10 feb 2019 18:46

Eigenlijk hebt u een pand gekocht zoals het u aangeboden is. Het enige verschil is dat het pand nu op een lijst staat, en dat u de nodige maatregelen moet treffen om het TIJDIG van die lijst af te laten halen. Gewoon een administratieve kwestie dus.

Is het sop de kool waard om de kosten hiervan te verhalen op de verkoper?

Anderzijds moest de verkoper op de hoogte zijn, zeker bij het tekenen van de akte. Niet echt correct dat dit niet vermeld werd.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 10 feb 2019 22:18

Waarom heeft uw notaris dat niet nagezien op de dag van de verkoop.
Ken zo twee cases waar dat van belang is geweest en met serieuze gevolgen voor resp. koper en huurder - verkoper.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 mar 2019 14:30

tjah, ik zie niet echt een probleem. Bel de woningcontroleur op als jullie klaar zijn met de werken en laat hem een conformiteitsattest opmaken. Kous af.

Het enige wat ik mij bedenk zijn de registratierechten. Voor de vereenvoudiging van de registratierechten (klein beschrijf/groot beschrijf en heel die rutsekluts) gaf een pand die op dergelijke inventaris staat recht op vermindering van de registratierechten. Misschien zijn jullie die korting mislopen? Ik herinner me niet meer wanneer dat afgeschaft werd...

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 mar 2019 14:31

edit: ik lees hier https://belastingen.vlaanderen.be/renovatie-abattement dat de verandering al inging vanaf 1 juni 2018.

Lijkt me niet van toepassing voor jullie dus.

Terug naar “Andere”