Werken zonder bestek

Sylvie89
Topic Starter
Berichten: 18

Werken zonder bestek

#1 , 26 feb 2019 20:03

Mijn moeder heeft een werkman laten starten omdat "het putteke van de riolering verstopt was".

Ondertussen zijn de werken gestart zonder contract of bestek. Een paar dagen later vertelde de werkman dat er onvoorziene omstandigheden waren en dat de riolering rot was (huis is 100 jaar oud).

Hij heeft dit proberen op te lossen (alles vervangen) maar helaas. Hij beweert nu dat het probleem bij de gemeente ligt en deze komen morgen kijken.

Mijn moeder is enorm ongerust en vreest een dure factuur van de werkman (graven gebeurde manueel) daar hij per uur werkt en geen echte richtprijs kon geven. (Slordige 5000 euro?)

Uiteraard begrijp ik dat je niet alles kan voorzien.

Ik heb de man een sms gestuurd met de vraag een tussentijdse factuur op te maken en een kostenraming van hetgeen nog moet gebeuren. Ik kreeg hier geen antwoord op.

Ik hoop dat de werken deze week kunnen worden afgerond.

Wat is jullie visie op deze situatie? Kan ik de werkman alsnog vragen iets op papier te zetten? Hij heeft foto's genomen van de werken.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 feb 2019 09:06

Bij dergelijke werken een bijna onmogelijke oplossing. Ofwel is hij eerlijk en rekent niet meer uren aan dan gewerkt, ofwel smijt hij er met zijn klak na, en telt genoeg uren om er niet zijn broek aan te scheuren. Best iedere werkdag een werkbon laten aftekenen met begin en einduur van het werkt, en de verwerkte materialen. En zelf de uren goed bijhouden en voldoende foto's te maken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2019 11:30

Ik denk niet dat een aannemer zulk werk zou aanvaarden met een offerte !

In renovatie en herstellingen in oude huizen werkt men bijna niet met een offerte, teveel aannemers hun broek eraan gescheurd, die komen teveel voor verassingen, waardoor de klanten nu ook soms voor verrassingen te komen te staan . .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 27 feb 2019 22:37

Ik denk niet dat een aannemer zulk werk zou aanvaarden met een offerte !

In renovatie en herstellingen in oude huizen werkt men bijna niet met een offerte, teveel aannemers hun broek eraan gescheurd, die komen teveel voor verassingen, waardoor de klanten nu ook soms voor verrassingen te komen te staan . .
Mijn aannemer begint er maandag aan. Vaste offerte, mijn woning is 96 jaar oud,
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 feb 2019 07:31

Dat is goed voor u

Natuurlijk zijn alle werkzaamheden niet gelijk en elke dag staan in het staatsblad zulke aannemers , de bouw heeft dan ook de meeste faillissementen meer dan de horeca
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sylvie89
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 28 feb 2019 13:01

Is er een wettelijke garantie op deze werken?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 feb 2019 15:31

Is er een wettelijke garantie op deze werken?
Natuurlijk .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 28 feb 2019 16:03

Alleen moet die aannemer dan wel nog bestaan.

Terug naar “Aanneming”