borg staan

muiske
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

borg staan

#1 , 27 feb 2019 18:56

Beste

Een kennis heeft mij gevraagd borg te staan. Nu is mijn vraag, kan ik ook een papier door de notaris of advocaat laten opmaken, dat ik borg sta, maar indien ik schulden moet betalen voor deze kennis, deze kennis mij achteraf deze schulden moet terug betalen?

Kan zo iets worden opgemaakt en heeft dit zin? Dit is om mezelf te beschermen.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 27 feb 2019 19:02

Borg staan voor een "kennis"? Dat lijkt me een onverstandige zaak. En wat u wenst op papier te zetten is in feite in tegenspraak met wat een "borgstelling" is: u staat namelijk in zijn plaats garant dat als deze persoon zijn lening (of de verschuldigde som waarvoor je borg staat) niet kan betalen, u die inderdaad moet betalen. Anders zie ik niet goed in waarvoor u borg zou kunnen staan?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 feb 2019 19:06

U heeft als borg automatisch recht op verhaal, zie art. 2028 B.W. Dat hoeft u niet neer te schrijven.

Indien dit niet zo zou zijn, is het geen borgstelling meer maar een soort van schuldoverdracht.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Rica
Berichten: 303

#4 , 28 feb 2019 14:13

Wat geeft u de garantie dat, indien uw vriend of kennis niet kan betalen en men bij u komt aankloppen, hij later wel aan u gaat kunnen terugbetalen? ik zou nooit borg staan voor iemand. Ik ken meerdere gevallen die zeer slecht zijn afgelopen. Zelfs ouders die al hun bezittingen werden aangeslagen voor het borg staan voor een kind, dat zijn schuld niet kon betalen... Dus zeker niet voor een kennis dat gevaar riskeren, lijkt mij..

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 feb 2019 15:28

Muiske, indien ge u eigen wilt beschermen, ziet af van borg te staan ( ook al is het familie, vrienden, kennissen ).
In vele gevallen leiden zulke borgstellingen tot ruzies, en drama's voor de borgsteller en dikwijls van personen waarvan ge het minste verwacht.
Ook private omstandigheden bij degene waarvoor ge borg wilt staan, kunnen veranderen en een invloed hebben op de situatie.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 feb 2019 16:35

Als u dan toch borg wil staan, zet er dan zeker ook een einddatum op! Ik ken via mijn werk een koppel die borg had gestaan toen ze dertigers waren, ondertussen zijn ze over de tachtig en is men effectief bij hen komen aankloppen. Ze zijn letterlijk alles kwijt, zelfs hun woning.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#7 , 28 feb 2019 20:13

Borgstelling om niet is actueel wettelijk verboden bij bankkredieten. Dus eerst even uitklaren waar die borgstelling zou voor dienen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”