Vernederen via facebook

Tikamya
Topic Starter
Berichten: 24

Vernederen via facebook

#1 , 26 feb 2019 14:51

Geachte,

Ik probeer even een verhaal kort te maken. Mijn 2 jongere zussen komen helemaal niet meer overeen met elkaar. Ze hebben geen contact meer met elkaar, maar wel nog gemeenschappelijke vrienden via fb.
Nu wilt het lukken dat beiden hun kind opgenomen werd in dezelfde instelling om een psychisch onderzoek en observatie te doen.
De ene zus heeft over heel facebook de opname gesmeerd van beide kinderen met naam en een vernederende tekst naar de ander geschreven. Terwijl de andere liever dit in stilte en private sfeer had laten verlopen.

Is dit strafbaar?

Bovendien blijft de ene fb statussen updaten met snerpende commentaar naar de ander met valselijke beschuldigingen en zware insinuaties.

Graag wat hulp aub.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 26 feb 2019 14:52

Dit valt mogelijk onder laster en eerroof.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 feb 2019 15:31

De ene zus heeft over heel facebook de opname gesmeerd van beide kinderen met naam en een vernederende tekst naar de ander geschreven. Terwijl de andere liever dit in stilte en private sfeer had laten verlopen.

Is dit strafbaar?
Neen. Info op facebook zetten die je op een "normale" manier verkregen hebt (iemand heeft je iets verteld, je hebt iets gezien, etc, etc...), is niet strafbaar. Mogelijk is het gewoon "niet netjes" als bepaalde van die info toch op facebook verschijnt, maar daar zal het dan ook bij blijven. Je kan wel berichten melden aan facebook, die dan (nogal arbitrair) zal beslissen of het bericht al dan niet mag blijven staan.
Bovendien blijft de ene fb statussen updaten met snerpende commentaar naar de ander met valselijke beschuldigingen en zware insinuaties.
In het openbaar valse beschuldigingen uiten, is wel strafbaar. Dit valt onder laster en eerroof, zoals LeenW reeds zei. Dus tenzij dat de partij die de beschuldigingen uit, deze ook kan bewijzen, kan die persoon vervolgd worden voor laster en eerroof. De benadeelde partij kan hier klacht voor indienen.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 26 feb 2019 16:12

De ene zus heeft over heel facebook de opname gesmeerd van beide kinderen met naam
Dat lijkt mij toch een schending van de privacy van de kinderen, zeker gezien het om medische zaken gaat

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 feb 2019 16:44

Indien de informatie op onrechtmatige wijze verkregen is, of ze is verkregen onder de uitdrukkelijke voorwaarde deze niet openbaar te maken, zou het inderdaad schending van de privacy kunnen zijn. Maar als dit niet het geval is, is het gewoon verwerpelijk, maar meer ook niet. De kans dat de "poster" veroordeelt wordt voor schending van de privacy is héél erg klein of onbestaande, naar mijn mening. (Wat uiteraard niet wil zeggen dat dit gedrag goed te keuren is, maar dat is een andere zaak.)

Het plaatsen van foto of beeldmateriaal is ook weer een ander verhaal, maar ik vermoed dat dit niet gebeurd is in dit geval, en het enkel over tekstberichten op facebook gaat.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Issued
Berichten: 1227

#6 , 26 feb 2019 23:25

Dit valt onder belaging. Er kan aangifte gedaan worden.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#7 , 27 feb 2019 08:57

Dit valt onder belaging.
Het laatst stukje (herhaaldeijke facebook updates sturen met valse beschuldigingen) mogelijk wel. Het eerste stuk (een post over de opname van het kind) valt op zich niet onder belaging.
Er kan aangifte gedaan worden.
Inderdaad, maar dan zou ik als voornaamste klacht toch laster en eerroof nemen, eerder dan belaging.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Issued
Berichten: 1227

#8 , 27 feb 2019 10:14

Dit valt onder belaging.
Het laatst stukje (herhaaldeijke facebook updates sturen met valse beschuldigingen) mogelijk wel. Het eerste stuk (een post over de opname van het kind) valt op zich niet onder belaging.
Er kan aangifte gedaan worden.
Inderdaad, maar dan zou ik als voornaamste klacht toch laster en eerroof nemen, eerder dan belaging.
Inderdaad, het geheel is belaging. Dit door onder andere laster en eerroof toe te passen. Laster en eerroof hebben een zwaartecijfer van 52 en belaging 53, dus laster en eerroof zijn het zwaarste feit. Bij de aangifte zal men normaal beide feiten weerhouden.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#9 , 27 feb 2019 10:57

Maar om over belaging te spreken, zal toch het herhaaldelijk karakter moeten bewezen worden. 4 of 5 facebookposts of updates zullen niet volstaan om over belaging te spreken. Maar bon, klacht neerleggen kan je altijd. Je kan dan zien of de klacht weerhouden wordt of niet...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Privacy-bescherming”