Collectieve schuldregeling

Hurricane82
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Collectieve schuldregeling

#1 , 24 feb 2019 01:21

Graag had ik geweten hoelang een collectieve schuldregeling max duurt? Vroeger was dat max 5j en nu krijg ik te horen dat het zou veranderd zijn naar 7j? Mvg Dimi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2019 08:38

art:2 § 2. Het vonnis geeft de looptijd van de gerechtelijke aanzuiveringsregeling aan, die de vijf jaar niet mag overschrijden.

Als er schulden bij zijn van een faillissement kan dit veel jaren duren, ken een geval en dit is nu reeds 12 jaar en nog geen zicht op afsluiting ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fons54
Berichten: 445

#3 , 24 feb 2019 10:22

Wanneer begint deze termijn te lopen? Na het jaar dat de SB krijgt om een regeling te krijgen met de schuldeisers of na de toelating tot SB?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 feb 2019 10:35

Wanneer begint deze termijn te lopen? Na het jaar dat de SB krijgt om een regeling te krijgen met de schuldeisers of na de toelating tot SB?
Art. 1675/9. § 1. Uiterlijk drie dagen na de uitspraak van de beschikking van toelaatbaarheid moet de griffier deze bij gerechtsbrief ter kennis brengen van :
1° de verzoeker onder toevoeging van de tekst van artikel 1675/7, evenals aan zijn echtgenoot-niet verzoeker;
2° de schuldeisers en de personen die een persoonlijke zekerheid hebben gesteld onder toevoeging van een afschrift van het verzoekschrift en van de als bijlage toegevoegde stukken, van een formulier van aangifte van schuldvordering, van de tekst van § 2, van dit artikel en van de tekst van artikel 1675/7;

Dus na het vonnis.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fons54
Berichten: 445

#5 , 24 feb 2019 10:59

Vonnis is in principe max 1 maand na indienen verzoekschrift.

Ik weet dat dit mijn topic niet is, maar misschien ook interessant voor de TS...

Kan je alleen in CSR gaan, zonder echtgenote? In geval van schulden van voor het huwelijk bijvoorbeeld.

Hurricane82
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 feb 2019 07:39

Albast bedankt voor de vele reactie’s. 👍 dus als ik het goed begrijp zou de collectieve schuldregeling na het 5j kunnen worden afgesloten? Enkel als het een faillissement kwestie is, kan het langer duren? 🤔

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 feb 2019 07:46

Ja !

Faillissement schulden kunnen nooit kwijtgescholden worden via het CSR, dit word enkel gedaan via het faillissementswet als je wel aan de voorwaarden vol doet

art:80 van de ongelukkige gefailleerde die te goeder trouw handelt
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Hurricane82
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 feb 2019 10:13

Ik zit zeker niet met faissement schulden, dus das al een opluchting. Maar zit al wel bijna zes jaar in schuld bemiddeling, dus dringend tijd om de advocaat te kontakteren voor de stand van zaken. Want ik die zes jaar kon of wilde hij geen informatie geven van de gang van zaken?! 😔

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”