Stationair laten draaien van motor auto

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

Stationair laten draaien van motor auto

#1 , 24 feb 2019 18:07

Wat zegt de wetgeving nu precies? Mag het of mag het niet? Wat is een geval van noodzaak?

Ik vind zelfs verschillen tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië wat dit betreft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2019 18:26

8.6. Het is iedere bestuurder verboden de motor in vrijloopstand herhaaldelijk te versnellen.

De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak.

Noodzaak is bv trucks die moeten het laten draaien voor hun remmen die werken op perslucht en ddor eerst de truck te laten draaien hebben ze voldoende perslucht.
Ze kunnen zelfs niet vertrekken als er geen perslucht is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

katwezel
Berichten: 375

#3 , 24 feb 2019 18:43

In Wallonië vanaf 1 maart verboden om je motor te laten draaien als je niet aan het verkeer deelneemt , vb

Reclame

katwezel
Berichten: 375

#4 , 24 feb 2019 18:53

vervolg vorige wegens ip probleempje
Vanaf 1 maart verbod in Wallonië , boete van € 150 bij overtreding , in de winter mag je de auto niet meer voorverwarmen (dat zal problemen geven voor de ruiten) ze zouden werkelijk een nul tolerantie invoeren en voorzien in controles tot op prive terrein , benieuwd hoe een graafmachine zijn olie moet opwarmen of een vrachtwagen zijn luchtdruk voor de remmen krijgt

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#5 , 24 feb 2019 19:09

In Wallonië vanaf 1 maart verboden om je motor te laten draaien als je niet aan het verkeer deelneemt , vb
En waarom is dat dan een afwijking van de reeds bestaande en algemene Belgische wetgeving? Dat zou dan toch overal zo moeten zijn en reeds geweest zijn?
Want de wegcode die Lowie gequoted heeft had ik natuurlijk al gevonden. Alleen is het begrip 'noodzaak' voor interpretatie vatbaar.
Niet aan het verkeer deelnemen is sowieso stationair, toch? Waarom dan die nieuwe regel in Wallonië en wat is dan het verschil met Vlaanderen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 feb 2019 19:13

Voor een camion is dit toch noodzaak .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#7 , 24 feb 2019 19:43

Voor een camion is dit toch noodzaak .
In Wallonië dan blijkbaar niet meer?

Mijn vraag gaat niet over camions.
Wij wonen in een woonerf hartje grootstad en onder onze deur merk ik stelselmatig meer en meer auto's die langdurig stilstaan op een niet regulier parkeervak met een motor die langdurig tot zeer langdurig blijft draaien. Dit om de wachtende bestuurder (soms enkel een passagier) van verwarming te voorzien in de winter, of van airco in de zomer. Heel het jaar door om hun technische snufjes van stroom te voorzien. De woonerven worden daarvoor bewust opgezocht omdat je daar altijd een plekje vindt om stil te staan met je auto... en die dan maar te laten staan draaien. Dit terwijl de woonerven autoluw zouden moeten zijn met net minder uitstoot.
Laatst gewijzigd door artemis op 24 feb 2019 20:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 24 feb 2019 19:45

In Wallonië vanaf 1 maart verboden om je motor te laten draaien als je niet aan het verkeer deelneemt , vb
WAL vergeet blijkbaar dat rijden, stilstaan en ... parkeren allemaal als "in het verkeer" gezien worden.

"Deelnemen aan het verkeer" is nergens bepaald of beperkt.
Ook een geparkeerd voertuig speelt een rol in het verkeer -bvb bij ongeval
Kan je dan stellen dat het er niet aan deelneemt :?:

Een auto wachtend voor een overweg neemt zonder meer deel aan het verkeer.
Wat gaan ze doen als de motor nog draait :?:
Kan best dat de mijne stilvalt, kan ook zijn van niet.
Kan zelfs zijn dat hij terug start na uitgeschakeld te zijn
Hoe gaan ze dat ooit controleren :?:


Simpelste is dit te verbod in te voeren voor stilstaande en geparkeerde voertuigen.
Maar simpel kan natuurlijk niet in België ...

Bovendien is dat zoals je hierboven al kon lezen, een verbod dat al bestaat.
In de wegcode.
Je kan geen 2 straffen krijgen voor eenzelfde inbreuk ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 24 feb 2019 19:47

Wij wonen in een woonerf hartje grootstad en onder onze deur merk ik stelselmatig meer en meer auto's die langdurig stilstaan op een niet regulier parkeervak (wat er eigenlijk niet toe doet)
Die parkeren dus
Wat verboden is buiten de vakjes / waar parkeerborden het toelaten in een erf.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 24 feb 2019 20:00

en onder onze deur merk ik stelselmatig meer en meer auto's die langdurig stilstaan op een niet regulier parkeervak (
[/quote]
Kieper er dan een volle emmer water over vanuit uw raam :lol: Ze zullen er geen volgende maal meer staan.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 24 feb 2019 20:06

Waarom dan die nieuwe regel in Wallonië
Die vraag kan je je inderdaad stellen, want dergelijk verbod bestaat al.
en wat is dan het verschil met Vlaanderen?
Dat is een gevolg van de regionalisering van het verkeersbeleid ...

Gaan we nog serieus onze père mee zien.
We hebben al andere maximale snelheden, andere technische eisen voor voertuigen, andere maximale tonnages voor vrachtwagens - en er komen nog andere regels voor plaatsen van verkeerstekens ...

katwezel
Berichten: 375

#12 , 25 feb 2019 05:30

De reden van Wallonië is eenvoudig omdat ze het een milieu overtreding maken en waar dus zowel politie als aangestelde ambtenaren bevoegd zijn om de overtreding vast te stellen (lees gewoonlijk aangeduid gemeente personeel) net zoals in vlaanderen die gas boete uitschrijven

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 26 feb 2019 14:49

De reden van Wallonië is eenvoudig omdat ze het een milieu overtreding maken en waar dus zowel politie als aangestelde ambtenaren bevoegd zijn om de overtreding vast te stellen (lees gewoonlijk aangeduid gemeente personeel) net zoals in vlaanderen die gas boete uitschrijven
Waarvoor ze meer kunnen vragen en zelf cashen

Maar het is niet "net zoals GAS"
GAS ligt vast in de wetgeving
Dit is echter helemaal geen verGASte inbreuk
Het is een bestaande inbreuk , normaal te sanctioneren op basis van (uitvoeringsbesluiten bij) de verkeerswet, die Wallonië in een ander kleedje gegoten wordt, waar een ander tarief op gekleefd wordt, waarvoor eigen vaststellers worden aangeduid, en voor eigen rekening geïnkasseerd wordt ...

Of dat juridisch overeind gaat blijven is IMO twijfelachtig

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#14 , 27 feb 2019 10:07

Bedankt voor jullie reacties

Terug naar “Andere”