Openstaande factuur magazine na vier jaar

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

Openstaande factuur magazine na vier jaar

#1 , 22 feb 2019 17:03

Mijn vrouw heeft ongeveer zes jaar geleden ingetekend op een Duits tijdschrift-abonnement voor haar zaak.
Een paar jaar later heeft zij dit abo opgezegd, maar de magazines bleven regelmatig binnenkomen.
We dachten aan een administratieve vergetelheid. Ik heb ook geen idee waar de opzegbrief gebleven is om dit te bewijzen.
Nu is zij in paniek omdat de factuur plots wordt voorgelegd met een overzicht van de niet betaalde jaargangen, van 04/2013-04/2014; 2014-2015;...04/2018-04/2019.
We erkennen natuurlijk de fout dat we niet hebben gemeld dat de zendingen bleven komen na het opzeggen, maar zelf hebben ze ook nooit een factuur of vraag tot betaling voorgelegd met elke jaargang.
We zullen dus wel betalen, en nogmaals zullen we duidelijk de opzeg doen,
maar moeten wij nu de hele factuur betalen of slechts voor de jaargangen binnen een bepaalde periode?
Ik bedoel , geldt in dit geval een verjaringstermijn van vijf of 10 jaar als men nooit eerder een factuur heeft voorgelegd gekregen door het bedrijf?
(ik vermoed ook naar Belgisch recht en niet naar Duits recht?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

#2 , 22 feb 2019 17:34

Bij de intekening werd dit vakje aangekruist:
(X) Gegen Rechnung an meine Adresse (Bitte keine Vorauszahlung leisten)
Voor betaling werd dus geopteerd voor de factuur op het adres van de zaak.

Das Abonnement verlängert sich jeweils um ein Jahr, wenn nicht drei Monate im Voraus zum Quartalsende gekündigt wird.
Voor opzeg van het abonnement dienen drie maand in acht genomen te worden voor de jaarlijkse (automatische) verlenging.

De factuur kwam inderdaad jaarlijks binnen en werd betaald, maar nadat de opzeg was gebeurd, volgde niet langer een factuur.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 22 feb 2019 22:30

het niet langer opsturen en ontvangen van een factuur zou men kunnen aanzien dat de opzeg wel degelijk daar is aangekomen en verwerkt is.

stuur de firma een aangetekende zending dat u de facturen na de datum van opzeg betwist en verwijs naar uw opzegging

betaal verder niks

Reclame

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

#4 , 12 mar 2019 22:16

Dank voor de reactie. Sorry, ik kon nu pas antwoorden.

Op aanraden van een Duitse vriend heb ik de firma eerst gebeld en gevraagd of zij mijn annulatiekaart ontvangen hebben in 2013. Ik herinnerde me eindelijk dat ik toen een kaart had ingevuld en opgestuurd om het abonnement te beëindigen. Ik heb de zaak uitgelegd en men zou mij binnen enkele dagen terug contacteren.

De volgende dag al belde men mij terug: er werd een systeemfout ontdekt waardoor de annulatie niet correct werd doorgevoerd. De factuur is geseponeerd.
Eind goed, al goed. Vrouwke content.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 13 mar 2019 03:07

Dank voor de reactie. Sorry, ik kon nu pas antwoorden.

Op aanraden van een Duitse vriend heb ik de firma eerst gebeld en gevraagd of zij mijn annulatiekaart ontvangen hebben in 2013. Ik herinnerde me eindelijk dat ik toen een kaart had ingevuld en opgestuurd om het abonnement te beëindigen. Ik heb de zaak uitgelegd en men zou mij binnen enkele dagen terug contacteren.

De volgende dag al belde men mij terug: er werd een systeemfout ontdekt waardoor de annulatie niet correct werd doorgevoerd. De factuur is geseponeerd.
Eind goed, al goed. Vrouwke content.
standaard flauw excuus van de firma :)

maar het is opgelost :mrgreen:

Terug naar “Handelspraktijken”