Staking & gewaarborgd loon

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Re: Staking & gewaarborgd loon

#16 , 21 feb 2019 08:40

Hoeveel industrie terreinen zijn er niet die niet bedient word door het openbaar vervoer?

Als je in ploegen werkt waar kan je geraken om 5:00 a 6:00 uur met het openbaar vervoer ???

Gans de streek van het Meetjesland en ook in Gent en Brugge NERGENS kan op je werk geraken om 6:00 uur met het openbaar vervoer
Het openbaar vervoer is enkel voor de schoolkinderen en voor bedienden en ambtenaren, productie arbeiders kunnen geen gebruik maken van het openbaar vervoer om naar hun werkplaats te gaan
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#17 , 21 feb 2019 18:10

Ik was naar alle waarschijnlijkheid als "onwettig afwezig" opgegeven.
Die kans bestaat. En als dit een aantal keer voorkomt, zou dit zelfs reden voor ontslag om dringende reden kunnen zijn. Maar als dit één keer is, en de reden is dat je door een staking niet op het werk geraakte zonder een taxi te moeten nemen die mogleijk meer zou kosten dan wat je die dag zou verdienen, en je ook geen verlof toegestaan werd, denk ik dat een arbeidsrechtbank zo'n éénmalig "incident" niet sterk genoeg zou vinden voor ontslag om dringende reden, moest uw werkgever tot zo'n drastische maatregelen overgaan.
Mijn toenmalige werkgever had dit zeker gebruikt mocht hij me willen ontslaan... Bovendien, eer een rechtbank over een dergelijke zaak een uitspraak doet zijn we vaak jaren later (in mijn geval zelfs 8 jaar), en je wordt naar alle waarschijnlijkheid door de RVA in 1ste instantie in het ongelijk gesteld. Met alle gevolgen van dien (is in mijn geval ook gebeurd).
Maar nogmaals: vervoer van thuis naar het werk (en omgekeerd) is en blijft de verantwoordelijkheid van de werknemer, niet van de werkgever. Als je zonder het openbaar vervoer niet op uw werkplek geraakt, is dit ook uw verantwoordelijkheid.
Dat begrijp ik... maar soms kan je door omstandigheden kan je we eens voor onverwachte problemen komen te staan. Ik heb altijd gedacht toch op een zeker begrip van de werkgever te kunnen rekenen. Meestal bleek dit ook het geval, maar in 2 gevallen...
Je zou dan jezelf de vraag moeten stellen of je wel bij een werkgever moet gaan werken waar je enkel en alleen via het openbaar vervoer geraakt, en bijvoorbeeld een job zoeken waar je in geval van nood ook met de fiets zou geraken, om maar ies te zeggen.
Dat vind ik een vreselijk kortzichtig antwoord. Je gaat waar het werk zich bevindt! In mijn bediendentijd lagen 9/10 van de aangeboden jobs in Gent, Brusssel, Hasselt, ... Je vond ze ook in de buurt van waar ik woonde, maar zelfs dan... Probeer maar eens in de haven te geraken met de fiets vanuit Edegem..

Ik doe momenteel zo goed alles met de wagen, iets waar veel van mijn coilega's zich vragen bij stellen. Maar bon, met de wagen geraak ik tenminste overal...

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#18 , 21 feb 2019 18:12

Hoeveel industrie terreinen zijn er niet die niet bedient word door het openbaar vervoer?

Als je in ploegen werkt waar kan je geraken om 5:00 a 6:00 uur met het openbaar vervoer ???

Gans de streek van het Meetjesland en ook in Gent en Brugge NERGENS kan op je werk geraken om 6:00 uur met het openbaar vervoer
Het openbaar vervoer is enkel voor de schoolkinderen en voor bedienden en ambtenaren, productie arbeiders kunnen geen gebruik maken van het openbaar vervoer om naar hun werkplaats te gaan
Een feit...

Ik heb 1x een opdracht gehad in een industrieterein in Lokeren. Ik had 1 bus 's morgens, 1 bus 's avonds. En een belbus. Iets waar je volgens mij weinig aan hebt voor woon-werkverkeer.
De bus 's morgens bracht me een half uur te vroeg, en met de bus 's avonds had ik zelfs dan gemiddelijk 45' overtijd... (onbetaald uiteraard).

Het OV heeft nog veel te leren in ons land.

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#19 , 22 feb 2019 09:07

Dat begrijp ik... maar soms kan je door omstandigheden kan je we eens voor onverwachte problemen komen te staan. Ik heb altijd gedacht toch op een zeker begrip van de werkgever te kunnen rekenen. Meestal bleek dit ook het geval, maar in 2 gevallen...
Er is een verschil tussen onverwachte omstandigheden en een aangekondigde staking. In het eerste geval is dit overmacht en kan uw werkgever u absoluut niet ontslaan. Maar als een staking dagen / weken op voorhand aangekondigd is, heb je tijd genoeg om voor een alternatief te zorgen.
Je zou dan jezelf de vraag moeten stellen of je wel bij een werkgever moet gaan werken waar je enkel en alleen via het openbaar vervoer geraakt, en bijvoorbeeld een job zoeken waar je in geval van nood ook met de fiets zou geraken, om maar ies te zeggen.
Dat vind ik een vreselijk kortzichtig antwoord. Je gaat waar het werk zich bevindt! In mijn bediendentijd lagen 9/10 van de aangeboden jobs in Gent, Brusssel, Hasselt, ... Je vond ze ook in de buurt van waar ik woonde, maar zelfs dan... Probeer maar eens in de haven te geraken met de fiets vanuit Edegem..
Nogmaals, u mag vinden wat u wil, maar vervoer van uw woonplaats naar uw werkgever is UW verantwoordelijkheid. Bij overmacht kan uw werkgever u niets verwijten, maar als u op voorhand WEET dat er gestaakt gaat worden, is het aan u en aan u alleen om te zorgen dat je ofwel verlof krijgt, ofwel op het werk geraakt.

Jij stelt je daar allerlei vragen bij en poneert stellingen waarom het soms moeilijk of onmogelijk is om op het werk te raken, maar dat zijn vragen waar jij als werknemer maar een oplossing moet voor vinden. Dit is absoluut niet het probleem van de werkgever. Meer valt er niet over te zeggen, denk ik.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#20 , 22 feb 2019 10:46

Nogmaals, u mag vinden wat u wil, maar vervoer van uw woonplaats naar uw werkgever is UW verantwoordelijkheid. Bij overmacht kan uw werkgever u niets verwijten, maar als u op voorhand WEET dat er gestaakt gaat worden, is het aan u en aan u alleen om te zorgen dat je ofwel verlof krijgt, ofwel op het werk geraakt.

Jij stelt je daar allerlei vragen bij en poneert stellingen waarom het soms moeilijk of onmogelijk is om op het werk te raken, maar dat zijn vragen waar jij als werknemer maar een oplossing moet voor vinden. Dit is absoluut niet het probleem van de werkgever. Meer valt er niet over te zeggen, denk ik.
Ik ben al geen jaren werknemer meer, dus het probleem stelt zich niet meer.

Mijn vraag ging hem eigenlijk over wat mag & niet mag:
  • Kan een werkgever van je eisen om te gaan werken op een stakingsdag, en zelfs geen verlof toekennen?
  • Als je dan door omstandigheden er toch niet geraakt, wat dan?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 22 feb 2019 11:17

Dan is er sprake van overmacht !

En je moet de problemen bekijken als de problemen zich stellen, en niet piekeren over als of als t !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#22 , 22 feb 2019 11:47

  • Kan een werkgever van je eisen om te gaan werken op een stakingsdag, en zelfs geen verlof toekennen?
Ja. Verlof moet toegekend worden in onderling overleg. Dus uw baas kan zeggen dat het voor hem niet past dat u verlof neemt die dag. Als je zelf niet staakt, kan uw baas dus eisen dat je komt werken. Als je toch niet komt opdagen, om welke reden dan ook (uitgezonderd dat je zelf mee staakt en dit ook zo doorgeeft aan uw vakbond), ben je ongewettigd afwezig, en is dit in theorie reden voor ontslag om dringende reden (in praktijk zal het zo'n vaart niet lopen).
  • Als je dan door omstandigheden er toch niet geraakt, wat dan?
Speelt totaal geen rol in het geval van de staking. Als je niet op je werk geraakt (of veel te laat) door een reden die totaal niet te voorzien is, is er sprake van overmacht. Bijvoorbeeld een ernstig ongeval op de autostrade waardoor je 2 uur in de file gestaan hebt, of een trein die afgeschaft wordt, waardoor je de trein van een uur later moet nemen (wel een bewijsje hiervan vragen bij de stationschef in dat geval).

Maar als zaken toe voorzien zijn, moet je er rekening mee houden. Structurele files op weg naar het werk, moet je bijvoorbeeld incalculeren door vroeger te vertrekken. Idem met aangekondigde stakingen: dit moet je incalculeren en zelf voor een oplossing zorgen.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Andere”