kan alimentatie herzien worden

dichterke
Topic Starter

kan alimentatie herzien worden

#1 , 29 jun 2009 16:56

Vijf jaar geleden is mijn man (ex ondertussen) weggegaan van mij en de kinderen. Er werden voorlopige maatregelen getroffen aangaande alimentatie omdat hij binnen de kortste keren naar buitenland is gaan wonen. Na een jaar is hij teruggekomen en werd de echtgescheiding geregeld. Als basis werd de alimentatie genomen uit de "voorlopige maatregelen" en hij stond er op dat de kinderen om de veertien dagen het weekend bij hem gingen en hij eiste bezoekrecht voor de helft van de vakanties. Ik had hier helemaal niks op tegen en bijgevolg was er een akkoord.Van die bezoekregeling is echter helemaal niks van in huis gekomen. Al die jaren mogen de kinderen alleen maar gaan als het hem past. meestal is dat een dagje, soms nog niet om de vier à vijf weken es. Daar waar hij vroeger met hen es veertien dagen in groot verlof weg ging neemt hij hen nu helemaal niet meer mee. Mijnheer gaat alleen met zijn vriendin op verlof, buiten het seizoen welliswaar. Om de haverklap zit hij een week in het buitenland en met de kinderen onderneemt hij helemaal niets. Ondertussen is de oudtste 21 jaar en ik begrijp dat ze haar dat toch niet aantrekt. De jongste is echter maar 16. Als ik hem wijs op zijn plichten dat hij toch ook es voor haar kan zorgen krijg ik als antwoord "ik heb geen plichten alleen bezoekrecht" !! Is dit zo ??? Ik ga ook uit werken en ik moet altijd zien dat alles van een leien dakje loopt.
Kan ik de alimentatie laten herzien? want de kinderen zijn op één jaar hooguit alles samen 15 dagen volledige dagen bij hem. Heeft hij als ouder dan geen enkele plicht ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 29 jun 2009 19:10

Als je voldoende krachtige redenen hebt om te rechtvaardigen dat het nu toegekende bedrag onvoldoende de lading dekt, kan je eventueel verhoging vragen.
Het feit dat het/de kind/eren minder tijd bij jouw ex doorbrengen, wat wel effectief een meerkost voor jou meebrengt, kan als voldoende krachtige reden aanvaard worden.

j.demoor

#3 , 01 jul 2009 11:21

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......”(Burgerlijk Wetboek).

U mocht ervan uit gaan dat de vader de aangegane omgangsregeling in acht zou nemen. Doet hij dit evenwel niet dan leidt dit tot meerkosten voor de moeder.

‘De rechter kan de onderhoudsbijdrage voor de kinderen,ook zonder nieuwe omstandigheden buiten de wil van partijen die hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen,op verzoek van één van de ouders op grond van art.203 B.W. wijzigen,indien hij oordeelt dat de overeengekomen bijdrage niet toereikend is om te voorzien in het levensonderhoud van de kinderen’(Vred.Deinze 19 februari 2008,R.W.2008-09,1781-1784).

“Art.1320.De vorderingen tot toekenning, verhoging, verlaging of afschaffing van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij een verzoekschrift, dat de eiser persoonlijk of door zijn advocaat aan de (vrede)rechter moet aanbieden.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Het verzoekschrift ex art.1320-1322 Ger.W. is ‘op tegenspraak’ overeenkomstig art.1034bis-sexies Ger.W. Ga naar de griffie en vraag daartoe een papieren formulier. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”