Eenmanszaak forfaitaire onkostenvergoeding

Val1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Eenmanszaak forfaitaire onkostenvergoeding

#1 , 19 feb 2019 21:34

Beste,

Ik ben gestart met een eenmanszaak. Ik moet voor mijn opdrachtgever vaak reizen naar verschillende klanten (dus ik heb het hier niet over woon-werkverkeer).
De autokosten hiervoor kan ik door factureren aan het wettelijk forfait van 0,35..eur/km.

- Moet ik hierop ook 21% rekenen?
- Geldt hierop dan dezelfde BTW aftrek als bij de autokosten, zijnde 75%?
- Komen de aangerekende autokosten in mijn belastbaar inkomen?
- Hoe zit het met de beroepskosten van de wagen, worden deze dan ook ingeperkt door het bedrag dat ik gefactureerd heb voor de verplaatsingsvergoedingen?
Bv: Ik reken in maand 1 500eur aan onkosten aan. Betekent dit dan dat ik 500eur minder als beroepskosten kan inbrengen voor de wagen? Want dit lijkt me dan wel heel zwaar...

Alvast bedankt voor de feedback!

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 20 feb 2019 09:43

Als de wagen op de zaak staat vormen de gefactureerde verplaatsingskosten (verhoogd met btw) een bedrijfsinkomen dat je als inkomst moet boeken. De wagenkosten zijn een bedrijfsuitgave die met toepassing van de regels als kosten kunnen geboekt worden. Da s een basisprincipe van bedrijfsbeheer.

Als de wagen privé is (dus geen aftrek van wagenkosten) dan kan je een rittenschema bijhouden en deze kilometers als onkost aan je zaak doorrekenen. (0,35€/km). Je factureert dan 0,35€/km verhoogd met btw aan je klant. In je boekhouding heb je dan een inkomst die fiscaal geneutraliseerd wordt door een uitgave maar alle wagenkosten betaal je privé.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 feb 2019 09:51

Een wagen kan nooit op de zaak staan bij een één man zaak !!

U zelf bent de zaak .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 21 feb 2019 19:58

Een wagen kan nooit op de zaak staan bij een één man zaak !!

U zelf bent de zaak .
Je moet inderdaad lezen “als de wagen als onkost ingebracht wordt”. Nu goed ???

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 feb 2019 20:04

.
Je moet inderdaad lezen “als de wagen als onkost ingebracht wordt”. Nu goed ???

[/quote]
U hoeft u zo druk niet te maken, ik bedoel dit niet persoonlijk !

De wagens van een één man zaak word bijna altijd ingebracht als onkosten, zelfs horeca uitbaters doen dit om naar de supermarkt te rijden om hun zwarte goederen te halen.

En TS schrijft duidelijk dat hij zijn wagen professioneel gebruikt..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”