correctie op verkoopprijs bvba

guyr26
Topic Starter
Berichten: 25

correctie op verkoopprijs bvba

#1 , 15 feb 2019 10:55

Beste,

Onlangs een BVBA verkocht, met een naculalculatie/prijscorrectie met de balansen om een prijscorrectie te doen afhankelijk van de cijfers.
De verkoop ging dus door op 30/11/18 met de cijfers van augustus en dan ging er een correctie plaatsvinden met de cijfers van november.
verloop :
Closing date 30/11/2017, 15 dagen later hebben wij de balansen tem van 30/11/18 overgemaakt aan onze overnemers.

30/01 ontving 1 van de 4 verkopers een email met hun voorstel tot correctie dat uiteraard niet naar onze zin was :-) en die stuurde dat 31/1 aan ons ( andere 3 vennoten door )

Nu de vragen :


1. In onze share purchase agreement staat dat er binnen 60 dagen na de closing date een correctie naar ons als verkopers gestuurd zou worden. Maar de bovenstaande correctie is dus pas na 61 dagen gekomen aan vennoot 1 en pas na 62 dagen aan de andere vennoten.
Kunnen wij veronderstellen dat als er dus geen correctie kwam binnen 60 dagen deze correctie dus ongeldig is ? en er geen correctie bestaat ?

2. Heb ik uberhaupt wel ieen "officiele" correctie ontvangen als ze dat in een mail enkel naar een voormalige medevennoot gestuurd hebben ?

Bedoeling is dat we in de toekomst blijven samenwerken dus ik hoop deze stok niet te moeten gebruiken, maar ik weet toch al graag of de correctie gewoon ongeldig is als het zover moet komen.

gr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 feb 2019 12:01

als je nog verder moet of wil samenwerken is discussie over 1 dag te laat wel een moeilijk gegeven, wat staat er verder nog in de overeenkomst zijn jullie bijvoorbeeld verplicht om de cijfers die de overnemer blijkbaar eenzijdig doorheeft te aanvaarden of kunnen jullie iemand aanstellen om te kijken of dit niet gewoon in zijn voordeel werd gemanipuleerd? Als je geen rechtbank wil vanwege een verdere samenwerking dan is met elkaar praten de enige manier om ergens tot een vergelijk te komen eventueel kan je bekijken om een soort dadingsovereenkomst te maken . Als het tot een rechtzaak komt kan het nog jaren duren voor je geld krijgt. Indien jullie al een voorschot ontvangen hebben is de overdracht eigenlijk al in gang gezet en kan de bvba eigenlijk al beschouwd worden als overgedragen, veel hangt af van wat er al op papier staat.

guyr26
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 15 feb 2019 12:14

het saldo van de eerste berekening is reeds betaald 30/11/18 zoals in de verkoopsovereenkomst vaststaat.
Maar met de nieuwe cijfers halen ze er wat extra kostenposten bij om zo een behoorlijk deel terug te gaan eisen. In het contract is voorzien dat als we er niet uitkomen er een externe partij aangesteld wordt.

Maar de vraag is hier niet of ik de "1 dag te laat" strategie wil gebruiken, maar de vraag is : ALS ik heb gebruik, ben ik dan volledig in mijn recht, en zullen ze mij daarna maar moeten ontslaan als ze niet meer van mijn diensten gebruikt wensen te maken.

Reclame

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 feb 2019 02:41

Het ziet er naar uit als je de strategie gebruikt dat je bijna automatisch bij de aanstelling van een externe partij zal uitkomen. De kans is echter vrij groot dat de uitkomst daarvan ook tegenvalt voor 1 van de partijen en dan zijn er niet veel mogelijkheden meer ofwel legt de "ontevreden" partij zich bij de uitkomst externe partij neer, ofwel procederen ofwel dading. Wat ontslag betreft dat hangt van de situatie af is er daaromtrent iets voorzien in het overname contact? Ben je momenteel werkzaam in de bvba als ingeschreven persoon of ben je als zelfstandige aan het werk via bijvoorbeeld een zelfstandig dienstverleningscontract? Ben je ingeschreven persoon dan is het de gewone ontslagprocedure. Ben je zelfstandig dan is het ingewikkeld. Heb je een dienstverleningscontract als zelfstandige dan is er wellicht iets contractueels voorzien voor stopzetting of verlenging samenwerking?

guyr26
Topic Starter
Berichten: 25

#5 , 16 feb 2019 10:07

Hoi, dank voor je reactie,

Ik moet het mss nog even scherper stellen : kunnen ze mij contractueel/juridisch gezien iets maken als ik gewoon zeg: Sorry ik heb geen correctie gezien binnen 60 dagen dus ik aanvaard geen enkele correctie en dus geen enkele terugbetaling. Zonder even naar de gevolgen daarvan te kijken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 feb 2019 11:39

Als dit voor een rechtbank komt heb 50/50 kans .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”