voorschot op erfenis

muishondboshond
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

voorschot op erfenis

#1 , 08 feb 2019 10:18

in 96 voorschot op erfenis, woning ontslag inbreng natura bij overlijden schenkers, woning geschat aan 2.500000 belgishe frank. Nu januari '19, laatslevende schenker overleden. 13 jaar verbleven in zorgcenter. gelden aanzienlijk geslonken, herschatting woning heden ten dage??, zal ik de 2 andere kinderen niet kunnen uitbetalen, verkoop huis? zo ja, moeten de 2 anderen kinderen dan zo lang wachten op hun deel, of moeten we direct uitbetalen wat ik niet kan, moet ik lening nemen, ben nu 57 jaar, en ziek. Kan ik de woning terug inbrengen in de erfenis??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 feb 2019 03:17

jullie zouden voorlopig in onverdeeldheid kunnen blijven tot alles wat duidelijker is. Met de nieuwe wetgeving denk ik dat als er niets hieromtrent voorzien is bij de schenkingsakte de waarde van de woning deel zal uitmaken van de erfenis. Veel hangt ook af van de verstandhouding tussen de erfgenamen onderling.
Niemand kan verplicht worden in onverdeeldheid te blijven maar diegene die wil dat ze stopt moet daarvoor in veel gevallen naar de rechtbank. De notaris kan pas overgaan tot verdeling als alle erfgenamen tekenen of indien er een vonnis tot verdeling is. De erfbelasting zal ook moeten betaald worden , in bepaalde gevallen kan de beslissing om in overdeeldheid te blijven dit even uitstellen maar dat moet aangevraagd worden. Voor jouw situatie kan je best informatie vragen bij de notaris die de erfenis in behandeling heeft. Het zou ook kunnen dat aangezien je een schenking hebt gehad deze buiten de erfenis gaat vallen hangt af van de akte en mogelijks hebben de andere erfgenamen ook een schenking gehad ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 16 feb 2019 11:01

De waarde van een schenking op de dag van de schenking wordt geïndexeerd tot op de dag van het overlijden. Dat is het bedrag dat moet worden ingebracht in de erfenis. Indien de erfenis niet volstaat om dat te compenseren dan moet de begiftigde zelf de andere erfgenamen compenseren.
Kan dus zijn dat hij het huis zal moeten verkopen om de andere erfgenamen te vergoeden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”