Alimentatie in Co-ouderschap

Ernie85
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Alimentatie in Co-ouderschap

#1 , 12 feb 2019 21:56

Hallo,

Ik ben sinds 2 jaar ongeveer gescheiden van mijn ex-vrouw.
wij hebben 2 dochters (nu 8 en bijna 5), in gelijk verdeelde co-ouderschap (week-week).
In het begin van de scheiding zijn wij in een EOT overeen gekomen dat het volledige kindergeld aan mijn ex-vrouw wordt toegekend.
hierboven betaal ik ook nog €25/kind per maand alimentatie (50 per maand dus).
Alle overige kosten (buiten deze van het normale levensonderhoud) worden 50/50 betaald.

Ik heb mij dit destijds laten aanpraten, uit angst nog meer te moeten betalen indien we op de rechtbank terecht zouden komen.
Op het moment van scheiding was er een loonsverschil van ongeveer €700 tussen ons.
Ondertussen heeft zei de kinderen bij haar ten laste (ik heb wel fiscaal co-ouderschap).
Waarschijnlijk is haar loon nu ook gestegen, en heeft ze verhoogd kindergeld vermits ze aleenstaande is (+ verhoging nieuwe wetgeving?)

Het feit dat ik per maand nog alimentatie moet betalen, wringt meer en meer.
Zeker als je merkt dat bij haar uitstapjes naar vanalles maar gedaan worden, en wij zuinig om gaan met onze centen.

Is er nog een manier om hier vanaf te geraken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 12 feb 2019 22:06

Het zijn uw kinderen toch?

Ernie85
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2019 10:48

Hoe bedoel je Franciscus?
Natuurlijk zijn het mijn kinderen.
Maar moet ik daarom meer betalen aan haar?Het zijn toch evenzeer haar kinderen.
Ze zijn evenveel bij haar als bij mij.
Zei heeft het kindergeld volledig extra.
Moet die allimentatie dan wel? Ze leeft royaler als ikzelf. Wat er binnen komt geeft ze ook weer uit.
Terwijl bij mij op de uitgaven gelet wordt.
Dat wringt...

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 13 feb 2019 11:18

Het gaat - als ik het goed begrijp - over 50 euro per maand? U kan een herziening aanvragen bij de rechtbank om de alimentatie te schrappen. Dan betaalt u om de zaak aan te vatten minimum 1000 euro voor een advocaat, besteedt u kostbare tijd en energie. (Verschijnen voor de rechtbank, vrijaf nemen werkgever, verplaatsingen...) en is de uitkomst niet helemaal zeker. Bekijk het ook eens op de volgende manier: Alimentatie geeft u als belastingsvoordeel fiscaal in op de post alimentatie van de belastingsfiche. Dus het kost u in werkelijkheid wel wat minder. De kinderen zijn nu klein, als er geen uitdrukkelijke leeftijdsformule is aangegeven in het EOT, is dat op de leeftijd vanaf 14 jaar en ouder een te verwaarlozen bedrag dat zelfs bij een gelijk verblijf niet te gek is. Laat het zo, het kost u meer dan dat het zal opbrengen.

Vader1
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2019 20:09

Bemiddeling kan mogelijk ook een oplossing bieden.
Dat deed het bij mij toch.

Ernie85
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 feb 2019 19:38

Eylis, in het eot staat dit zolang de kinderen geen eigen inkomen hebben, 50 euro + index maakt na 2 jaar al bijna 52 als dit zo door blijft stijgen maakt dat op hrt einde van de rit tussen de 12000 en de 15000.
Belastingsvoordeel heb ik er niet uit aangezien dit bedrag niet kan aangegeven worden. Ik besef ook dat rechtbank zeker niet DE oplossing is. Maar los daarvan wringt het wel...

Evi (Odos)
Berichten: 352
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#7 , 15 feb 2019 21:02

Waarom zou je dat niet kunnen inbrengen? Samen met je bijdrage aan de buitengewone kosten.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Echtscheiding”