Vakantiedagen

Luka
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Vakantiedagen

#1 , 11 feb 2019 23:41

In 2018 ben ik als contractueel overgeschakeld van voltijds 5 dagen per week naar 4/5-tijds 4 dagen per week in het kader van eindeloopbaanstelsel arbeidsduurvermindering.
Dit gebeurde op 1 oktober 2018: 9 maanden voltijds en 3 maanden 4/5-tijds.
Mijn saldo wettelijke vakantie blijkt op 1 januari 2019 gereduceerd tot 16 dagen in plaats van 20 wat me niet logisch lijkt. Alsof ik de laatste 3 maanden van 2018 NIET gewerkt hebt.
De personeelsdienst beweert dat het bij die 16 dagen zal blijven en dat er een uitbetaling volgt van het werkelijke saldo, dus ongeveer 19 dagen.
Ik zelf geef de voorkeur aan het opnemen van de werkelijke vakantiedagen in plaats van een uitbetaling ervan wat de personeelsdienst suggereert.
Sta ik voor een voldongen feit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 feb 2019 06:26

Je werkgever volgt gewoon de wet: het aantal wettelijke vakantiedagen wordt herleid naar je huidig werkregime.


Toch ook een beetje logisch? Stel je hebt vorig jaar een volledig jaar gewerkt en nu dus recht op 20 dagen verlof, maar je gaat nog maar 1 dag per week werken, als je dan al je verlof nog mag opnemen, zou je al 20 weken afwezig zijn...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 feb 2019 07:43

Normaal word je verlof niet op maanden berekend maar op dagen.

ga eens naar de website van RJV daar staat zo een tabel .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Luka
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 feb 2019 10:38

Erg veel logica zie ik daar niet in. Iemand die een heel jaar 4/5 heeft gewerkt heeft ook 16 dagen in plaats van 20.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 feb 2019 10:54

Voor recht te hebben op 16 dagen moet je 192 tot 201 dagen gewerkt hebben of gelijk gestelde dagen hebben
voor 17 dagen --202 tot 211 dagen gewerkt
voor 18 dagen-- 212 tot 220 dagen gewerkt
voor 19 dagen-- 221 tot 230 dagen gewerkt

Zo zie je de juiste dagen en al de rest zijn gissingen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 12 feb 2019 15:24

Erg veel logica zie ik daar niet in. Iemand die een heel jaar 4/5 heeft gewerkt heeft ook 16 dagen in plaats van 20.
Dat gaat over de dagen verlof die je "verdiend" hebt.

Jij hebt vorig jaar bijna het volledige jaar fulltime gewerkt, en hebt dus blijkbaar 19 dagen "verdiend".

Echter, zoals Avbogae ook stelt: volgens de wet moeten de vakantiedagen die je kan opnemen pro rata herleid worden naar je nieuwe werkregime.

Zoals de personeelsdienst je vertelde zal je de dagen die je verdiend hebt maar niet mag opnemen uitbetaald worden op het eind van het jaar. Voor zover ik weet is je werkgever dit NIET verplicht !

Lees bvb es http://www.infotalia.com/nld/jobs/werk/ ... sp?id=3246
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 feb 2019 18:52

Milo72, wat bedoel jij met 'werkgever is dit niet verplicht'?

Luka
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 feb 2019 09:59

Inderdaad, dag 17, 18 en 19 zouden uitbetaald worden op het einde van dit jaar. Echter, de vraag is: waarom mag ik die niet opnemen? Gaat de werkgever daar zijn boekje te buiten?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 feb 2019 16:57

de vraag is: waarom mag ik die niet opnemen?
je dient onderscheid te maken tussen recht op vakantiedagen en recht op vakantiegeld, je kan maximaal 4 weken wettelijke vakantie hebben.
zelfde geldt voor werknemers die bij 2 werkgevers hebben gewerkt en totaalsom van het recht op vakantiedagen kan dan meer dan 20 dagen bedragen, dan wordt dit ook herleid tot 20 dagen. terwijl het vakantiegeld niet in mindering mag worden gebracht
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Luka
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 feb 2019 22:20

Het gaat me niet om het vakantiegeld. Het gaat me enkel om te begrijpen waarom ik van mijn verworven wettelijke vakantiedagen in 2018 ( 19 in totaal) er maar 16 mag opnemen en de 3 andere uitbetaald krijg op het einde van dit jaar. Alleen maar omdat ik van voltijds ( 9 maanden) naar 4/5-tijds ( 3 maanden) ben overgestapt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 feb 2019 22:25

In de sociale wetgeving is niet alles logisch !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 feb 2019 10:57

Het gaat me niet om het vakantiegeld.
die 19 dagen heeft enkel te maken met je vakantiegeld en niet met het totaal aantal dagen dat je mag nemen
in een 4 dagenweek mag je maximaal 16 dagen wettelijke vankantie nemen

30/3/1967
art 35 § 2. De wettelijke vakantie mag geen vier weken overstijgen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 feb 2019 11:47

Mijn collega heeft ongeveer hetzelfde voor. Ze heeft in 2018 tot oktober gewerkt met een contract van 18u en sindsdien heeft ze een tijdelijk aanpassing tot 32 u gekregen. Bij de verlofplanning kreeg ze niet de 20 dagen toegewezen waar ze was vanuit gegaan maar 17 dagen en een paar uur. Volgens de HR had dit te maken met de omrekening. Ze had vroeger recht op 20 dagen aan ongeveer 4u per verlofdag en nu heeft ze dus nog recht op 17 dagen komma zoveel uren aan ongeveer 7 u per verlofdag. Moest ze in het huidige jaar terug naar haar oude contracturen zakken kan het zijn dat indien ze nog niet alle dagen heeft opgenomen er een herberekening volgt en ze alsnog een extra verlofdag kan krijgen. Dus ik denk niet dat je wettelijk gezien recht hebt op meer dagen verlof. Indien je toch blijft twijfelen kan je dit vrijblijvend bevragen bij je syndicaat.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 feb 2019 11:52

Indien je toch blijft twijfelen kan je dit vrijblijvend bevragen bij je syndicaat.
Als je twijfeld en je bent arbeider ben je best dat je dit vraagt aan de RJV en niet aan de vakbond , dan ben je zeker .

Op de website van de RJV staat gans de wetgeving omtrent verlof.

Waarom altijd naar vakbond als je rechtstreeks het kan vragen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 feb 2019 12:13

Op de website van de RJV zal je algemene info vinden en lees je soms dingen waarvan je denkt dat ze in je straatje passen , voor een specifieke situatie kan je beter met de personeelsdienst van de firma of de vakbond contact opnemen. Niemand zegt dat je dan verplicht bent om de vakbond aan te zetten om stappen te ondernemen maar je weet dan wel je rechten. Het is altijd beter je werkgever te vriend te houden als je daar wil blijven werken.

Terug naar “Loon”