Schenking of niet

Anka
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Schenking of niet

#1 , 14 feb 2019 07:29

Hoi,
Mijn ma is uiteindelijk bij ons komen wonen. In afwachting totdat haar woonzorgunit er bijna staat in onze tuin zitten we wel met een vraag.
Kan het voor problemen zorgen qua belastingen en dergelijke eens ze er niet meer zou zijn? Daar de woning op haar naam staat enzo.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 14 feb 2019 12:08

Bedoel je die unit?
Staat die op jullie grond?
Zo ja dan zijn jullie er nu al eigenaar van wegens het recht van natrekking.

Geef eens wat verduidelijking omtrent de juiste omstandigheden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Anka
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 feb 2019 04:55

Die zou inderdaad op onze grond komen. We zijn gewoon in twijfel of we bij de aankoop ervan, mijn ma moeten overtuigen of niet dat het rechtsstreeks op onze naam komt te staan. Kan het problemen vormen indien zij dan overlijd? Moet er een aankoopbewijs zijn?
Maar wat als ik (zoon) overlijd?

Reclame

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 feb 2019 08:53

Als het om een vast gebouw op een stuk grond dat jouw eigendom (grond) gaat dan is het gebouw ook automatisch van u. Om problemen met andere erfgenamen te voorkomen kan je de unit ofwel op je naam aankopen en moeder een huur laten betalen. Of je kan nu al regelen dat je de andere erfgenamen een nu reeds vastgelegde financiële tegemoetkoming zal betalen. Het best kan je hiervoor een notaris inschakelen, zal jullie wellicht 500 euro kosten om document op te stellen maar dan ben je wel gerust.

Anka
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 feb 2019 09:17

Dankjewel voor de info😉
Ik ben enige zoon, dus op zich geen probleem dan.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 15 feb 2019 11:39

Dankjewel voor de info😉
Ik ben enige zoon, dus op zich geen probleem dan.
Dan stelt er zich geen probleem.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”