Aangifte nalatenschap met verblijvingsbeding

Witte8
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aangifte nalatenschap met verblijvingsbeding

#1 , 13 feb 2019 23:32

Beste,

Mijn schoonvader is overleden op 18/01/2019 en gelet op eenvoudige karakter van de nalatenschap raadde de notaris ons aan om zelf de aangifte in te dienen. Gelet op bestaan van een huwelijkscontract zal de notaris voor ons de akte van erfopvolging opstellen.

Volgende gegevens zijn mijn insziens van tel:

-huwelijkscontract met verblijvingsbeding tov de langstlevende echtgenoot.
-gezinswoning (we schatten 200.000,00 EUR)
-huisraad en inboedel (oud en versleten)
-personenwagen Renault Clio dd 2007
-gemeenschappelijke bankrekening twv afgerond 18.000,00 op datum overlijden(spaar + zichtrekening)

Volgens ons opzoekwerk en behoudens onze vergissing zou de langstlevende echtgenoot geen successierechten moeten betalen (vrijstelling gezinswoning en geen belasting op bovengrens gemeenschappelijk vermogen ingevolge de fictiebepaling door het lage bedrag

We zijn niet zeker hoe we dit nu in de aangifte stap voor stap moeten aangeven.

Kunnen jullie ons hierin adviseren?

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 feb 2019 10:49

https://belastingen.vlaanderen.be/formu ... fbelasting

U print een document 'aangifte ' van deze site en vult de nodige vakken in.
Gegevens overledene; gegevens overlevende partner : eerste aangever. Vermelden dat er een huwelijkscontract met verblijvingsbeding is- kopie bijvoegen.
Alles is gezamenlijk vermogen : OG en RG in voorziene vak vermelden , voor totaliteit. Helft in nalatenschap. Geen uitdoving vruchtgebruik of fideï commis.
Kies voor forfait aan schulden en begrafeniskosten.
Print enkel pagina's waar iets is ingevuld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Witte8
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 feb 2019 18:03

Beste. Al hartelijk dank. Er zijn twee kinderen die ik dan mee als aangevers er op zal zetten aangezien alle erfgenamen (langstlevende echtgenoot en de twee dochters) een gezamenlijke aangifte willen doen.

Ik bedenk me nog wel dat de langstlevende al wel door erfenis het vruchtgebruik op de gezinswoning van haar moeder heeft gekregen. Moet dat ergens vermeldt worden? Verder heeft zij ook nog een geldsom uit een verkoop mbt een erfenis verkregen vorige zomer. Echter dit bedrag is op de bankrekening gestort waardoor als ik me niet vergis dit dus deel uitmaakt van de gemeenschap.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 14 feb 2019 18:07

Ik bedenk me nog wel dat de langstlevende al wel door erfenis het vruchtgebruik op de gezinswoning van haar moeder heeft gekregen. Moet dat ergens vermeldt worden? Verder heeft zij ook nog een geldsom uit een verkoop mbt een erfenis verkregen vorige zomer.
Dat is allemaal persoonlijk bezit van de langstlevende en valt daarom niet in deze erfenis.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 14 feb 2019 19:38

Als er een volledig verblijvingsbeding is komen de dochters nu niet tot de erfenis en zijn zij geen erfgenaam.

Die som geld uit erfenis is eigen vermogen van de langstlevende voor zover dat dit volledig afzonderlijk is gehouden van de andere gelden van het koppel. Dit moet bewezen worden. Als er al een deel gebruikt werd of het staat op een rekening op beide namen, wordt het een gemeenschappelijk goed. Dit is normaal de situatie als het koppel samen kinderen heeft. Ja, dus.
Toch even zeggen dat de clausule 'langst leeft, al heeft' een duur geval kan zijn, als er kinderen zijn. Idd, de erfbelasting die men op het huis uitspaart bij het eerste overlijden, worden dubbel terugbetaald als de langstlevende komt te sterven.

Ook nog : de langstlevende heeft waarschijnlijk (een deel van) de blote eigendom , en niet het vruchtgebruik, op de woning van haar moeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 14 feb 2019 19:51

" Verder heeft zij ook nog een geldsom uit een verkoop mbt een erfenis verkregen vorige zomer."
Aangezien recent kan dit waarschijnlijk perfect bewezen worden aan de hand van rekeninguittreksels, waardoor dat geld -mits zo dat bewijs te leveren- niet in de nalatenschap valt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”