feitelijk samenwonen

Fiepersons
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

feitelijk samenwonen

#1 , 13 feb 2019 16:43

Mijn vriend die ik 12 jaren kende woonden al die tijd samen. We waren slecht sinds november 2016 op hetzelfde adres geregistreerd.
Dus twee jaren feitelijk samenwonend. Wij poogden te huwen in 2018. Maar de ex-vrouw uit Portugal die mijn vriend buiten bonjourde in april 2003
zorgde ervoor dat wij niet aan de echtscheidingsakte geraakten waardoor wij niet konden huwen. Mijn vriend gaf zijn echtscheiding nooit aan in onze
gemeente. Mijn zieke vriend en ik verkregen die akte pas drie dagen voor zijn overlijden. Wij woonden dus wettelijk samen toen hij overleed.
De dochter betwist nu zijn testament. VRAAG: heb ik ook rechten wat betreft vruchtgebruik van inboedel op basis van het feit dat wij twee jaren feitelijk samenwoonden? We hadden al jaren een gemeenschappelijk rekening. Is de wetgeving hieromtrent veranderd? :? De dochter betwist nu de wettelijke samenwoonst. Het testament. Alles. Zij eist van haar notaris dat alle meubelen van haar vader worden opgeladen totdat het gerecht een uitspraak heeft gedaan. Kan dat zomaar? :? :? :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 feb 2019 22:49

Ik kan niet zo goed volgen.

Ik begrijp dat u feitelijk samenwoonde. U spreekt ook over wettelijke samenwoonst: u heeft hiervoor een verklaring afgelegd bij de ambtenaar van de burgerlijke stand?

U spreekt over een testament, kan u ons hierover meer vertellen?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”