Addendum aanpassing huurder kostprijs

DeApostel
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Addendum aanpassing huurder kostprijs

#1 , 13 feb 2019 18:51

Beste,

Ik heb al veel ervaring met co-housen en huurders die veranderen. Meestal wordt er dan een addendum opgemaakt en klaar is kees.

Nu trek ik in in een nieuw huis en deze vastgoedmakelaar probeert ons een kostprijs van 121 incl btw aan te rekenen om 1 naam aan te passen en te laten registreren.
Ze zeggen vervolgens dat dit berekend wordt per persoon...Bijna 40 euro de man??

Ik heb al het contract nagelezen en zie een paraf staan waar registratiekosten voor de verhuurder zijn.

Mijn vragen:

Mag dit uberhaubt ? Ook als er nergens in het contract vermeldt staat dat die kost op ons valt?

Hoeveel kost het om een addendum te registreren? En is een addendum niet de reden om juist onnodige kosten te hebben?

Ik spring deze week binnen bij de huurdersbond voor meer info, maar hopelijk kan iemand me hier al snel helpen.

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 13 feb 2019 19:03

Registreren van een huurcontract (voor bewoning dan), of een addendum aan een huurcontract, is gratis. In theorie zou er een prijs kunnen gevraagd worden bij laattijdige registratie, maar ik heb geen weet van effectief gevraagde betalingen.

Anderzijds, helemaal gratis hoeft zo'n makelaar toch ook niet te werken? U moet dan natuurlijk een factuur van hem krijgen, inclusief 21% ; en liefst zo dat u op voorhand weet dat deze kosten er aankomen :D

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 feb 2019 20:07

Het zal van u afhangen of je daar kan huren of niet. Makelaar is niet verplicht aan u te verhuren. :(

Reclame

DeApostel
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 feb 2019 21:24

Anderzijds, helemaal gratis hoeft zo'n makelaar toch ook niet te werken? U moet dan natuurlijk een factuur van hem krijgen, inclusief 21% ; en liefst zo dat u op voorhand weet dat deze kosten er aankomen :D
Wel, een factuur is er niet. Op het addendum hebben ze van onder erbij gezet dat deze kost zoveel zal bedragen inclusief btw. Dit vanwege de administratieve tussenkomst en het registeren van het addendum.
We wisten dit trouwens niet op voorhand.

Enja, gratis hoeven die niet te werken ,maar ze werken voor de verhuurder. Geld krijgen ze sowieso binnen via onze huur. Dus een beetje service mag toch te verwachten zijn?

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 13 feb 2019 22:46

Tja...

Inderdaad, ze werken in principe voor de verhuurder.

Maar bij zo'n cohousing wordt er zelden een contract uitgedaan zoals het is overeengekomen, toch niet wat duur betreft.

Iemand krijgt een (andere) job die het moeilijk maakt daar te blijven, of vindt de liefde van zijn leven, en verhuist, enzovoort enzovoort....

Telkens weer een of een paar mensen die verhuizen, en de hele administratie mag herdaan worden. Heel dikwijls wordt er niets aangerekend, maar het is niet de verhuurder die hier de kosten veroorzaakt. Ergens moest bij jullie voorzien worden wie in zo'n geval voor welke kosten moet instaan.

DeApostel
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 feb 2019 15:40

Ik ben langs geweest bij de huurdersbond en zij geven ons gelijk. Kosten zijn voor de verhuurder en volgens een bepaalde wetgeving mogen ze ons daarvoor niet aanrekenen.

In ieder geval bedankt voor de hulp en hopelijk is deze info handig voor andere mensen!

Chao

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 15 feb 2019 16:11

Het opmaken van een addendum, op uw vraag, zal altijd voor uw rekening zijn, wat ook de huurdersbond mag zeggen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 15 feb 2019 16:26

En het addendum houdt in dat er een huurder vertrekt, en een andere bijkomt. Ik neem aan dat zoiets meestal op vraag van de huurder is, en dat de verhuurder geenszins verplicht is hierop in te gaan. En dan kan hij zonder problemen de kosten daarvoor aanrekenen.

Tegen betaling van een jaarlijks bedrag zal de huurdersbond u (meestal) graag bevestigen dat dit niet klopt. Maar als ik eens nakijk in oude cursussen, vind ik nergens de HB terug bij de bronnen van het recht :evil: .

DeApostel
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 feb 2019 11:48

Nogal veel haat voor de huurdersbond hier?
Moeten ze dit dan niet in het contract vermelden dat ze hiervoor zullen aanrekenen?
Het is ocharme een template gebruiken en de namen aanpassen als hun office capaciteiten van een zeker niveau zijn. Als elke makelaar/eigenaar zotte bedragen vraagt als 1 persoon wisselt van een co-housing, zal het snel gedaan zijn ermee.
Het is ocharme de eerste addendum na 2 jaar dat ze moeten opmaken. Ze hebben er trouwens een gemaakt zonder mijn naam, maar van 1 iemand die al een jaar niet meer daar woont en een meisje die in september er was in getrokken....Dus eerst daarvoor geld vragen na zo een lange tijd ( oh, ja, ze waren telkens meteen op de hoogte van alles) om dan misschien nog eentje op te maken met mijn naam en nog eens hetzelfde bedrag te vragen?...Sterke administratie!

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 16 feb 2019 15:52

Bij een immo, en ook ergens anders, kost iedere letter die ze op papier moeten zetten, u geld.

Terug naar “Huren”