Advies over te impulsieve aankoop huis gevraagd.

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

Re: Advies over te impulsieve aankoop huis gevraagd.

#16 , 13 feb 2019 13:46

Heden ten dage is dat inbreuk op de privacy, zeker voor aankoop van nagelnieuwe woning.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#17 , 13 feb 2019 14:26

Heden ten dage is dat inbreuk op de privacy, zeker voor aankoop van nagelnieuwe woning.
Zolang men u niet verplicht te antwoorden, zie ik niet in waarom dat een inbreuk op de privacy zou zijn? Uw loonbrief afgeven, vind ik veel ingrijpender dan wanneer men u vraagt of je nog verbouwingwswerken gaat doet. Idem met de vraag of jenog andere leningen lopen hebt.

Maar ik denk dat het in het belang van de vraagsteller is dat hij zo eerlijk mogelijk alle kaarten op tafel legt bij de bank en eventueel spontaan vermeld dat er toch nog héél wat verbouwingskosten zitten aan te komen als hij deze woning zou kopen, kwestie dat de bank ook beseft dat ze een hypotheek leggen op een woning waar de overeengekomen prijs waarschijnlijk hoger is dan de effectieve waarde van het pand.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

EDRM
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#18 , 13 feb 2019 15:57

Bedankt voor jullie antwoorden!

Wat zijn de gevolgen als de bank de waarde lager schat? We hebben 190000 geboden en dat is aanvaard. We vinden zelf het huis minder waard en ik denk dat het dat objectief gezien ook is. Ik denk dat er ook veel lijken uit de kast zullen vallen. Mijn man begint ook schrik te krijgen.

We willen niet in een perfect afgewerkt huis zitten. We staan open voor verbouwingen op langere termijn. Helaas zitten we met kleine kinderen en is er misschien een (groot) vochtprobleem, wordt er verwarmd met een gaskachel (kokend heet en co-gevaar) dus dit moet centrale verwarming worden. Dit zijn zaken die veel kosten kunnen en zullen meebrengen én wat we echt niet kunnen laten liggen tot we geld gespaard hebben. Moesten we alleen zijn was dat geen probleem. Hiervoor moeten we dus een deel bijlenen en we moeten al 100% lenen. We hebben spaargeld maar dit zal voor de notariskosten, de verhuis en andere kleinere kosten zijn.

Het kan zijn dat we spoken zien en het toch perfect haalbaar zal zijn maar het lijkt ons gewoon verstandiger om geen risico's te nemen. Vooral omwille van de kleine kinderen. Onze drang naar een huis was even zo groot dat we blind waren en nu hebben we spijt.

In de belofte staat niet gespecificeerd hoeveel banken een nee moeten geven. Is 1 dan voldoende?
Mijn tactiek zal dus best zijn om duidelijk te maken dat er hoge kosten zijn, die niet kunnen wachten. Dat samen met het feit dat we al 100% moeten lenen voor de hypotheek alleen en dat mijn contract in oktober afloopt (ik krijg een verlenging maar dat zal de bank niet zien als feit zonder bewijs)? Mij lijkt dan dat een nee zeer haalbaar wordt?
Of zal ik gewoon meteen eerlijk zijn en onze koudwatervrees uitleggen met bovenstaande redenen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 13 feb 2019 16:08

Normaal vraag men een lening aan bij 3 verschillende banken zoals in u geval .

190.000€ wat heb je daar nu nog voor als dit een huis is ?
en Voor 50.000€ kan je zeer veel renoveren als je zelf veel doet.of eventueel met wat familie.
Ik denk dat in de nabije toekomst die prijzen niet zal dalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#20 , 13 feb 2019 16:26

Wat zijn de gevolgen als de bank de waarde lager schat?
Dat de bank de lening niet goedkeurd, wat op zich voor jullie geen slechte zaak zou zijn, aangezien je dan aan de opschortende voorwaarde kan voldoen.
In de belofte staat niet gespecificeerd hoeveel banken een nee moeten geven. Is 1 dan voldoende?
Neen. 3 tot 5 banken is gangbaar.
Mijn tactiek zal dus best zijn om duidelijk te maken dat er hoge kosten zijn, die niet kunnen wachten. Dat samen met het feit dat we al 100% moeten lenen voor de hypotheek alleen en dat mijn contract in oktober afloopt (ik krijg een verlenging maar dat zal de bank niet zien als feit zonder bewijs)? Mij lijkt dan dat een nee zeer haalbaar wordt?
De kans is inderdaad groot dat een bank de lening weigert. Wat bij de bank de doorslag zal geven is:
1. Dat uw contract afloopt.
2. Dat je 100% moet lenen.
3. Dat mogelijk de echte waarde van de woning een stuk lager is dan de prijs (als de bank dit zelf zou onderzoeken).
Of zal ik gewoon meteen eerlijk zijn en onze koudwatervrees uitleggen met bovenstaande redenen?
Neen, "koudwatervrees" is geen opschortende voorwaarde in uw compromis. Enkel het niet verkrijgen van een lening. Je kan dus niet naar de bank stappen met de boodschape "Kijk, we hebben een compromis getekend, maar willen niet kopen, en bijgevolg zouden we liefst hebben dat jullie de lening niet goedkeuren." Want dan ben je aan het frauderen.

Ook al is dit wel wat in uw achterhoofd speelt, dit kan je niet gebruiken in uw onderhandelingen met de bank. Maar je hebt wel "het geluk" dat je een aantal reële waarheden kan uitspelen waardoor een bank UIT ZICHZELF de lening zal weigeren. Zeker als je zegt dat uw contract afloopt en je daarna niet zeker bent dat dit zal verlengd worden, dat je 100% wenst te lenen, en dat er aan het huis toch héél wat kosten zijn om het echt bewoonbaar te maken (= de bank laten weten dat je mogelijk te veel geboden hebt voor de woning waar zij de hypotheek op wensen te leggen), maak je een goeie kans dat veel banken gaan weigeren.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

EDRM
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#21 , 13 feb 2019 16:41

Normaal vraag men een lening aan bij 3 verschillende banken zoals in u geval .

190.000€ wat heb je daar nu nog voor als dit een huis is ?
en Voor 50.000€ kan je zeer veel renoveren als je zelf veel doet.of eventueel met wat familie.
Ik denk dat in de nabije toekomst die prijzen niet zal dalen !
Moesten we dit huis aan 175000 euro gekocht hebben, dan zat ik niet op dit forum met angsten. Dan was ik 100% zeker dat er geen problemen zouden ontstaan. De notariskosten zouden en pak lager liggen, we zouden niet aan 100% moeten lenen en we zouden een lagere afbetaling kunnen aangaan en een renovatielening vermijden of net zonder zorgen kunnen aangaan.

We gokken dat we max 35000 nodig zullen hebben (zonder lijken uit de kast) en kunnen dit sowieso niet bijlenen. Dan zou de afbetaling veel te hoog worden (we zouden het misschien wel kunnen maar we willen ook nog leven...)

190000 is enorm veel voor een huis met duur werk aan, met groot risico op nog meer verborgen problemen aangezien de makelaar al loog en voor de locatie (er is quasi niets en alles is ver). De vraagprijs was 199000 en wij hebben ons laten vangen door op vraag van de makelaar 190000 te bieden na zijn verkoopspraatje. Er was dus nog veel marge voor hem en dat alleen al bewijst dat 190000 te hoog is voor deze woning...
Wat zijn de gevolgen als de bank de waarde lager schat?
Dat de bank de lening niet goedkeurd, wat op zich voor jullie geen slechte zaak zou zijn, aangezien je dan aan de opschortende voorwaarde kan voldoen.
In de belofte staat niet gespecificeerd hoeveel banken een nee moeten geven. Is 1 dan voldoende?
Neen. 3 tot 5 banken is gangbaar.
Mijn tactiek zal dus best zijn om duidelijk te maken dat er hoge kosten zijn, die niet kunnen wachten. Dat samen met het feit dat we al 100% moeten lenen voor de hypotheek alleen en dat mijn contract in oktober afloopt (ik krijg een verlenging maar dat zal de bank niet zien als feit zonder bewijs)? Mij lijkt dan dat een nee zeer haalbaar wordt?
De kans is inderdaad groot dat een bank de lening weigert. Wat bij de bank de doorslag zal geven is:
1. Dat uw contract afloopt.
2. Dat je 100% moet lenen.
3. Dat mogelijk de echte waarde van de woning een stuk lager is dan de prijs (als de bank dit zelf zou onderzoeken).
Of zal ik gewoon meteen eerlijk zijn en onze koudwatervrees uitleggen met bovenstaande redenen?
Neen, "koudwatervrees" is geen opschortende voorwaarde in uw compromis. Enkel het niet verkrijgen van een lening. Je kan dus niet naar de bank stappen met de boodschape "Kijk, we hebben een compromis getekend, maar willen niet kopen, en bijgevolg zouden we liefst hebben dat jullie de lening niet goedkeuren." Want dan ben je aan het frauderen.

Ook al is dit wel wat in uw achterhoofd speelt, dit kan je niet gebruiken in uw onderhandelingen met de bank. Maar je hebt wel "het geluk" dat je een aantal reële waarheden kan uitspelen waardoor een bank UIT ZICHZELF de lening zal weigeren. Zeker als je zegt dat uw contract afloopt en je daarna niet zeker bent dat dit zal verlengd worden, dat je 100% wenst te lenen, en dat er aan het huis toch héél wat kosten zijn om het echt bewoonbaar te maken (= de bank laten weten dat je mogelijk te veel geboden hebt voor de woning waar zij de hypotheek op wensen te leggen), maak je een goeie kans dat veel banken gaan weigeren.
Bedankt voor de uitleg. We bespreken alles nog eens met mensen met kennis van zaken (klusgewijs) en beslissen dan of we het risico nemen of toch proberen te gaan voor een weigering.

KJ86
Berichten: 2662

#22 , 13 feb 2019 16:54

Ik sluit mij aan bij den lowie. Ik weet niet in welke streek dat je moet kopen maar voor € 190 000 euro ga je altijd een oude woning moeten kopen en die hebben allemaal dezelfde problemen. Zelf al zou je er één kopen met centrale verwarming, dan is vaak de ketel versleten (ook CO-gevaar), zijn de leidingen roest en de radiatoren moeten allemaal opnieuw geschilderd worden. Oude woningen zitten vol asbest, in het dakgebinte zit er droogrot en memel, De goten zijn versleten, als het ramen zijn met dubbel glas dan zijn die vaak verouderd, vloeren zijn verzakt (liggen op de zavel en houten roosteringen zijn onder gedimensioneerd), achter het behang zal het bezetwerk op stukken loshangen, onvoldoende of niet gewapend. Opstijgend vocht, natte kelders. Elektriciteit is nooit AREI-conform, tuinen liggen vol met steengruis en ander afval en dan heb je nog de economische vetusteit. Vaak ook weinig licht en onvoldoende mogelijkheid om de woning te ventileren. Correct geplaatste isolatie is bijna onbestaand.

Vergeet die renovatie van €35 000, dat is genoeg voor op te smukken. In een oud huis moet je wonen zoals het is en sparen om grondig renoveren € 150 000.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#23 , 13 feb 2019 16:56


190000 is enorm veel voor een huis met duur werk aan, met groot risico op nog meer verborgen problemen aangezien de makelaar al loog en voor de locatie (er is quasi niets en alles is ver). De vraagprijs was 199000 en wij hebben ons laten vangen door op vraag van de makelaar 190000 te bieden na zijn verkoopspraatje. Er was dus nog veel marge voor hem en dat alleen al bewijst dat 190000 te hoog is voor deze woning...
Ik weet niet als je een idee heeft wat een stukje bouwgrond nu kost !

Je betaald nu ook huishuur .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#24 , 14 feb 2019 12:50

De topicstarter zoekt (bijna wanhopig) naar een uitweg om zonder kleerscheuren van deze koop af te geraken.
Het laatste dat ze nu willen horen, is waarom ze het wel zouden moeten doen!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#25 , 14 feb 2019 13:03

Heb jij voor zo iets soms een oplossing

En TS is ook wanhopig als ze de rekening van de schadevergoeding zal gepresenteerd krijgen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#26 , 14 feb 2019 13:08

Die oplossing is hier al enkele keren voorbijgekomen.

Een voldoende hoge lening aanvragen, met een verhaal dat de banken niet heel graag horen. Geen enkele bank wil een kliënt die niet kan terugbetalen.

Binnen de termijn zorgen voor weigeringen, een drietal bij voorkeur.

Meeboo
Berichten: 1488

#27 , 14 feb 2019 13:12

nu je zal natuurlijk wel niet moeten aankomen met een geweigerd voorstel voor het ontlenen van 250k als de eigenlijke verkoopprijs maar 190k is.

Je zal moeten aantonen dat je geen lening kan krijgen van 190k ( maal 3 voorstellen)

Zoniet kan de verkoop enkel nog ontbonden worden mits betaling van schadevergoeding van 10% op de afgesproken verkoopprijs.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#28 , 14 feb 2019 13:16

Had toch graag eens een antwoord gezien van basejumper van wat uit zijn oogpunt een oplossing zou zijn, die heeft er toch ervaring mee .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#29 , 14 feb 2019 15:18

Zoals gezegd is er geen oplossing (als de topic starter niet wenst te kopen), buiten voldoen aan de opschortende voorwaarden.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

EDRM
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#30 , 14 feb 2019 17:38

Even de lening buiten beschouwing gelaten, wat is de normale volgorde bij het kopen van een huis? Momenteel voelen we ons hard onder druk gezet door de makelaar om de verkoop zeer snel te laten verlopen. Dit wakkert onze ongerustheid nog harder aan.

Even een schets:
- Vorige week vrijdag tekenden we een aankoopbelofte. Deze geldt tot het einde van deze maand. Opschortende voorwaarde: het niet verkrijgen van de lening

- Vandaag gebeld door het immokantoor dat ze komende maandagavond een compromis willen tekenen. Zij hebben het opgesteld zonder ons. Is dit normaal? Mogen wij nog iets toevoegen? Ik wil zeker gedekt zijn tegen serieuze onzichtbare gebreken (zoals bvb vocht) moest de lening toch niet afgekeurd worden. Hebben we het recht om niet te tekenen zonder deze toevoeging? Ik heb namelijk het gevoel dat de verkoper zeer zwaar ingedekt is, terwijl de verkoper dat veel minder is.

- Ze verwachten ook dat we tegen maandag een voorschot van 19000 euro storten (ik weet niet of ze op hun rekening bedoelen of op die van de notaris). Dit vind ik zeer bizar want in de aankoopbelofte staat niets van deze betaling. Ook dacht ik dat er pas na het compromis sprake kon zijn van een voorschot?

- We hebben nog niet eens een goedkeuring of afwijzing van de bank. Bovendien hebben we dan geen geld meer voor de notariskosten?

Kan iemand me even hulp bieden aub...

Terug naar “Kopen”