Parkeerplaats geblokkeerd

Mario70
Topic Starter
Berichten: 13

Parkeerplaats geblokkeerd

#1 , 12 feb 2019 20:25

Ik woon in een halfopen bebouwing. Rechts van mij staat er een huis, ook halfopen bebouwing. Links van mij ligt een braakliggend terrein.
Ik heb een parkeerplaats voor het huis (niet op straat, maar op eigendom van huisbaas), de buren ook. Maar zij hebben ook nog een oprit naast hun huis.
Langs de parkeerplaatsen ligt er een voetpad/fietspad (verhoogd/trottoir), en dan is er de straat. 7 op 10 keer kan ik niet op of van mijn parkeerplaats rijden omdat er bezoek is bij de buren. De auto's staan dan langsheen de parkeerplaatsen geparkeerd, op straat. Ook een stuk voor het braakliggend terrein. Ik moet telkens gaan aanbellen als ik wil vertrekken of wil parkeren. Zij weten dat de auto's mijn parkeerplaats blokkeren maar i.p.v. de mensen te waarschuwen laten ze maar gewoon begaan. Maar ik vind het niet kunnen dat ik elke keer ik wil vertrekken of parkeren moet gaan aanbellen. Wat kan ik hieraan doen? Politie bellen is waarschijnlijk verloren moeite. Soms staan er trouwens auto's van mensen die niet bij de buren zijn. Ik kan moeilijk alle huizen langsgaan...
Zie situatieschets. De stippellijn is de ruimte die ik nodig heb om te kunnen parkeren/vertrekken.

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12817

#2 , 12 feb 2019 20:29

Is die parkeerplaats van u er ook officieel een?

Mario70
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 12 feb 2019 20:37

Is die parkeerplaats van u er ook officieel een?
Ik weet niet wat u bedoelt met 'officieel'. Het is een plaats voorzien om de auto te parkeren zodat er niet op straat moet geparkeerd worden. Het is geen voetpad.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 12 feb 2019 20:55

Normaal is dat een voortuin.
Doe navraag bij de gemeente.
Maar als u daar op staat moet politie komen om u vrije doorgang te geven.
Maar... dat is steeds recht op recht als de straat 3 meter vrij ruimte heeft.
Lees er de wegcode maar op na.

KrisP
Berichten: 145

#5 , 12 feb 2019 21:16

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 feb 2019 21:27

Is dit geen voortuin?
Men maakt nu van vele voortuinen een parkeerplaats, wat eigenlijk niet mag !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Issued
Berichten: 1227

#7 , 12 feb 2019 21:51

Normaal is dat een voortuin.
Doe navraag bij de gemeente.
Maar als u daar op staat moet politie komen om u vrije doorgang te geven.
Maar... dat is steeds recht op recht als de straat 3 meter vrij ruimte heeft.
Lees er de wegcode maar op na.
Op welke basis zou de politie hem vrije doorgang moeten geven? Ik vind daar precies niet direct een artikel van terug. Als die zijn wagen op zijn verharde voortuin stalt en er daarna niet meer af kan is dat zijn probleem.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 12 feb 2019 21:58

Gezien uitzicht is het een parkeerplaats.
Politie zal dan maar de nodige PV's voor inbreuken ruimtelijke ordening inbreuken stedebouw moeten opstellen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 12 feb 2019 22:16

Hoe duidelijk is het dat dit een parkeerplaats is?
Als het niet duidelijk is, en er is geen oprit of garage... kan je mogelijks wel wettelijk in orde zijn, maar hoe moeten anderen dit dan weten?

Mario70
Topic Starter
Berichten: 13

#10 , 12 feb 2019 23:22

Het is geen 'voortuin'. Het is een met kiezelsteen bedekte parkeerplaats en het is de eigendom van de huisbaas. Politie is hier al een paar keer geweest (voor nachtelijk geluidsoverlast van vorige buren) en die hebben nooit gezegd dat ik niet reglementair geparkeerd sta. Op straat zijn er geen parkeerplaatsen voorzien. Die worden meestal met witte lijnen aangebracht en zeker op smalle straten (zoals hier), om te vermijden dat auto's tegenover mekaar zouden parkeren, want dan kan je gewoonweg niet meer passeren. Morgen ga ik naar de lokale politie om me te informeren.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 12 feb 2019 23:31

Aangezien verhoogd trottoir lijkt me dat geen parkeerplaats te zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Issued
Berichten: 1227

#12 , 13 feb 2019 07:19

https://www.instantstreetview.com/@51.2 ... ,-8.76p,1z

Hier eventueel een voorbeeldje
De linkse woningen zijn duidelijk en hebben een garage. De woning met de rode wagen is vergunt, de grijze woning niet. Dit is duidelijk gemaakt door het type steen van het trottoir. Dergelijke situaties zijn op veel plaatsen ernstig scheef gegroeid, vaak door laksheid van de lokale overheden. TS zal indd zijn lokale overheid moeten aanspreken met de vraag of die plaats "legaal" is.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 13 feb 2019 13:22

TS kan als er een wagen in de weg staat aan de politie vragen om die weg te takelen.
Als die wagen daar mag staan zal de politie dat niet doen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Issued
Berichten: 1227

#14 , 13 feb 2019 15:31

TS kan als er een wagen in de weg staat aan de politie vragen om die weg te takelen.
Als die wagen daar mag staan zal de politie dat niet doen.
Dan kunnen ze ineens de bouwovertreding vast stellen 😀

Mario70
Topic Starter
Berichten: 13

#15 , 14 feb 2019 10:13

TS kan als er een wagen in de weg staat aan de politie vragen om die weg te takelen.
Als die wagen daar mag staan zal de politie dat niet doen.
Dan kunnen ze ineens de bouwovertreding vast stellen 😀
Er is geen sprake van 'bouwovertreding'. Zowat heel de straat is op deze manier ingedeeld; ofwel hebben de mensen een oprit, ofwel een (verhoogde) parkeerplaats. De straat is niet breed genoeg om langs beide zijden te kunnen parkeren en er zijn ook geen parkeerstroken voorzien. Bezoekers mogen wel op straat parkeren, dat wordt gedoogd, omdat er geen andere oplossing is. Maar een chauffeur met kennis van de verkeerswetten weet dat hij/zij niet voor een garage./oprit/parkeerplaats mag parkeren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”