scheiden EOT mogeljk zonder regeling kinderalimentatie en omgangsregeling?

morran
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

scheiden EOT mogeljk zonder regeling kinderalimentatie en omgangsregeling?

#1 , 12 feb 2019 10:06

Dag,
Mijn man en ik willen scheiden en zijn het eens dat de kinderen 100% bij mij zullen wonen en dat mijn man geen regelmatige kinderalimentatie zal betalen. Hij zal zeker en vast bijdragen maar we willen niet in en vonnis hebben staan dat hij elke maand X moet betalen. Mijn man verdient veel minder dan ik en ik betaal al jaren alles wat met de kinderen en het huishouden temaken heeft dus economisch zal niets veranderen, niet voor mij en niet voor de kinderen. Wat betreft de omgang van de kinderen willen we ook niet vastleggen dat de kinderen bv om de twee weken bij hem zullen zijn, zonder dat vrijer aangeven. Een omgang die flexibel is. Waar schijnlijk zal mijn maan naar het buitenland verhuizen dus, ja de omgang zal zowizo anders worden als wie bij ouders die dicht bij elkaar wonen.
Kunnen we aangeven in de EOT dat de papa geen regelmatige kinderalimentatie zal betalen en dat de omgang niet zal worden fastgesteld in een schema? Zal de rechter dat accepteren? We zijn zoals ik zei helemaal eens dat dit voor ons de beste oplossing is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 12 feb 2019 13:22

Mits je dat zeer grondig en uitgebreid motiveert en mits het gezagsco-ouderschap behouden blijft, zou dat moeten lukken.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

eylis
Berichten: 8836

#3 , 12 feb 2019 13:27

Sommige rechtbanken eisen toch wel dat er een bepaald maandelijks alimentatiebedrag genoteerd wordt in het EOT. Bepaal dus samen een maandelijks bedrag dat laag genoeg ligt om niet te belastend te zijn voor de ene ouder; Voeg daarbij de argumentetring van de loonverschillen en de lasten, dan zal het wel aanvaard worden.

Reclame

morran
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 feb 2019 17:27

Dank jullie voor jullie antwoorden!

Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#5 , 15 feb 2019 13:32

U kan steeds in onderling overleg een ouderschapsovereenkomst opstellen met hulp van een bemiddelaar die dan nadien de overeenkomst laat homologeren bij de familierechtbank.

eylis
Berichten: 8836

#6 , 15 feb 2019 18:46

Alexander, gezien de poster goed overeenkomst met de andere ouder is een bemiddelaar zelfs niet eens nodig. als je zelf je EOT indient met de nodige atttesten (gezinssamenstelling, geboorte-aktes ouders, huwelijksakte, bewijs van woonst etc) betaal je max; 100 euro all-in. Zelfs over de verblijfsregeling kan je erg algemeen zijn in een EOT: om je niet vast te rijden in een te rigide formulering volstaat de definitei: de kinderen zullmen gedomicilieerd zijn bij X ouder. Elk begin van de maand wordt vooraf overleg gepleegd in welke weken/weekens of vakantiegedeeltes de kinderen verblijven bij welke ouder, rekening houdend met de agenda's, activiteiten, verlofdagen van zowel kinderen als ouders. Indien er 2 weken voor de nieuwe maand geen akkoord bereikt wordt valt men terug op de klassiek week/weekverblijfsregeling en de 50/50 vakantieregling(en die wordt dan uitgelegd hoe die in elkaar zit)

Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#7 , 15 feb 2019 21:07

Hmm, het kan inderdaad zelf, maar zelf bemiddelaar zijnde ondervind ik toch dat het voor iemand zonder juridische achtergrond niet evident is. Rechtbanken sturen meer en meer EOT's terug omwille van details. Sinds deze maand moet er weer een nieuwe bijlage toegevoegd worden in verband met de inkomsten. En de rolrechten zijn ook recent gewijzigd, het is nu 165 euro pas te betalen na het vonnis.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

morran
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 feb 2019 09:55

Dank voor de reacties. Dus het lijkt wel dat het mogelijk zal zijn volgens jouw Eylis, daar ben ik blij om. We zullen het wel proberen, want voor onze situatie zou dat echt het beste zijn, zeker voor de kinderen.
Volgens een jurist dat ik heb gesproken zou de rechtbank echter niet te algemene formulieringen accepteren, maar willen ze wel een expliciete schema, en zouden ze zelfs controleren dat de scheme nageleefd wordt als ze denken dat het zo niet is. Vond ik wel sterk - heeft de belgische autoriteiten zo veel middelen om zo iets te controleren als er geen klacht ingediend wordt?

Terug naar “Echtscheiding”