Ploegenarbeid vlug vraagje

de.mey.mat
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ploegenarbeid vlug vraagje

#1 , 10 feb 2019 11:06

In de arbeidswet staat i.v.m. de rusttijden het volgende:

Art 38ter
§ 2 3° in geval van continu-arbeid of van arbeid in opeenvolgende ploegen en uitsluitend in het geval van wisseling van ploegen;

Wat betekent en uitsluitend in het geval van wisseling van ploegen concreet? Kan iemand mij een voorbeeld geven die dit duidelijk illustreert?

Alvast vriendelijk bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 12 feb 2019 14:13

Dat artikel gaat over situaties waarin een (ononderbroken) rust van minder dan 11 uur mogelijk is.
Art. 38ter. § 1. De werknemers (...) hebben in elk tijdvak van vierentwintig uur tussen de beëindiging en de hervatting van de arbeid recht op ten minste elf opeenvolgende uren rust. <W 1998-12-04/31, art. 8, 1°, 019; Inwerkingtreding : 27-12-1998>
§ 2. Van het in § 1 bepaalde recht kan worden afgeweken :
[...]
3° in geval van continu-arbeid of van arbeid in opeenvolgende ploegen en uitsluitend in het geval van wisseling van ploegen; het is evenwel verboden om een werknemer in twee opeenvolgende ploegen tewerk te stellen;
Bvb als je de ene dag de late shift hebt (bvb tot 21u) en de volgende dag de vroege shift (bvb vanaf 5u), heb je geen 11u rust, maar dit is toegestaan door die uitzondering.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

de.mey.mat
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 feb 2019 18:00

Bedankt voor je antwoord.

Moeten de ploegen uit een gelijk aantal personen bestaan?

Reclame

de.mey.mat
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 feb 2019 12:37

Dat artikel gaat over situaties waarin een (ononderbroken) rust van minder dan 11 uur mogelijk is.
Art. 38ter. § 1. De werknemers (...) hebben in elk tijdvak van vierentwintig uur tussen de beëindiging en de hervatting van de arbeid recht op ten minste elf opeenvolgende uren rust. <W 1998-12-04/31, art. 8, 1°, 019; Inwerkingtreding : 27-12-1998>
§ 2. Van het in § 1 bepaalde recht kan worden afgeweken :
[...]
3° in geval van continu-arbeid of van arbeid in opeenvolgende ploegen en uitsluitend in het geval van wisseling van ploegen; het is evenwel verboden om een werknemer in twee opeenvolgende ploegen tewerk te stellen;
Bvb als je de ene dag de late shift hebt (bvb tot 21u) en de volgende dag de vroege shift (bvb vanaf 5u), heb je geen 11u rust, maar dit is toegestaan door die uitzondering.
Beste, ik ben nog niet helemaal overtuigd.
Het voorbeeld die je geeft is evengoed geldig mocht je de tekst "en uitsluitend in het geval van wisseling van ploegen; " weglaten, dus ik begrijp nog steeds niet wat ze daar mee willen zeggen.

Is het misschien zo dat bv, de tijd die een ploegenwissel duurt bv. 30min. nog mag afgetrokken worden van die 11u rust?

Alvast bedankt!

Terug naar “Andere”