Publiek gemaakt in een besloten groep

Glennson
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Publiek gemaakt in een besloten groep

#1 , 12 feb 2019 08:30

Beste,

Onlangs verkocht ik een item op Facebook mét veel interesse. Één iemand wou dat ik het item naar haar vriendin bracht eerst verderop, ik ging daar eerst me akkoord maar het blijkt een domme zet voor een item van 10à12 euro.
Ik blokkeerde desbetreffend persoon.

Wat later post die persoon screenshots van ons gesprek, waarbij ze me wil zwart maken in een groep met 1000+ leden op Facebook.

Ik kon deze ook niet lezen daar ze geblokkeerd was, maar iemand had me getipt. Ik plaatste ook een korte reactie waarin ik duidelijk maakte dat ik dit nogal veel gezeik vond voor iets luttels.

Nu wil ik weten of ik verdere stappen kan ondernemen. Echter weet ik niet of mijn adres mee gepubliceerd werd in die screenshots.

Hierbij besef ik wel dat ik tekort schoot in mijn communicatie met haar maar dat geeft volgens mij nog steeds het recht niet om mij zwart te maken.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 feb 2019 08:35

Daar zal je zeer weinig kunnen aan doen, advocaat raadplegen ?, vrederechter gaan ? en dit voor iets van 10€
Jij hoefde maar je woord te houden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 feb 2019 13:55

ik ging daar eerst me akkoord maar het blijkt een domme zet voor een item van 10à12 euro.
Ik blokkeerde desbetreffend persoon.
Waarom deze persoon blokkeren in plaats van deze persoon gewoon meedelen "Sorry, maar achteraf bekeken kan ik de verplaatsing niet maken voor een item van €12. Ofwel kom je er om, stuur ik het op, of betaal ik u terug. Sorry voor het misverstand!"? Vreemde manier van handelen. Had deze persoon al betaald? Als je vervolgens die persoon blokkeert, kan ik héél goed begrijpen deze deze daar niet mee opgezet is.

Als de persoon in kwestie enkel screenshots plaatst van een gesprek waar de persoon zelf ook aan deelgenomen heeft, denk ik niet dat je veel kan beginnen (zeker indien er geen laster in het spel is).
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 12 feb 2019 14:15

Wie zich op de sociale media begeeft moet beseffen dat dit een risicodragende en risicoaanvaardende daad is. Tenzij u daar geen lid van bent en iemand toch uw gegevens te grabbel gooit.

Iets publiek maken in besloten kring is een contradictio in terminis.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Glennson
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2019 10:56

Neen, ik heb geen geld ontvangen noch een item opgestuurd.

In ieder geval mocht ik dit doen met iedere koper of verkoper die zijn beloftes niet nakwam... telkens screenshots posten.

Onlangs een man gehad die een cirkelzaag wou kopen, zet maar op verkocht kom ik zo om... komt ie kijken, en zag dat zijn zaagblad er niet op ging passen, was ie zo weer weg,...

Kan je toch niet zomaar iedereen aan de schandpaal nagelen.

Glennson
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 feb 2019 10:57

Eigenlijk ging het over een onafgehandelde deal, waar zij nogal omslachtig deed... en ik had het gehad en het item gelaten aan iemand die in 15 minuten het kon komen afhalen...

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#7 , 13 feb 2019 11:15

De reden waarom de andere partij boos is, is op zich niet relevant voor de vraag die u stelt, natuurlijk. Uw vraag was of iemand screenshots van een chat, waar deze persoon zelf aan heeft deelgenomen, openbaar mag maken. Het antwoord daarop is ja (tenzij deze persoon enige vorm van beroepsgeheim zou hebben, en de chat ook in het kader van dat beroep gebeurd was, maar ik denk niet dat dit hier het geval was). Ook indien jullie op voorhand expliciet afgesproken zouden hebben dat de chat die jullie hadden niet openbaar mocht gemaakt worden, zou je een punt kunnen hebben.

Maar als je met iemand chat, is dit niet per definitie een "vertrouwelijk gesprek". De andere partij mag dit gesprek dus openbaar maken. Misschien vind je dit niet "netjes", maar strafbaar is het niet.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Privacy-bescherming”