huur opzeggen/contract niet geregistreerd

cloetje
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

huur opzeggen/contract niet geregistreerd

#1 , 10 feb 2019 08:59

Beste,
Mijn vriendin en ik huren een appartement. Nu zijn wij aan het bouwen en met dat de oplevering in zicht komt ben ik aan het kijken hoe we onze huurcontract best kunnen afsluiten. Toen we ons huurcontract tekenden werd er ons verteld dat het eerst voor 1 jaar zou zijn en nadien voor 9 jaar. Nu kwam ik het volgende tegen op huur-recht.be.

opgelet! Zolang de huurovereenkomst van negen jaar niet is geregistreerd, kan de huurder opzeggen zonder opzegtermijn en zonder opzegvergoeding. Deze regel is niet van toepassing gedurende de twee maanden die volgen op het afsluiten van de huurovereenkomst.

Ik heb dus even mijn myminfin geraadpleegd voor het huurcontract als hij wel voor 9 jaar is geregistreerd is. En daar kwam ik dit tegen.

Afbeelding

Wil dit nu zeggen dat ik het contract kan opzeggen zonder een vergoeding te betalen omdat het maar voor 1 jaar geregistreerd staat?

Danku voor jullie hulp !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3791

#2 , 10 feb 2019 09:38

Nee, uw huurcontract is geregistreerd en is automatisch overgegaan naar 1 van 9 jaar.
U zult dus uw 3 maanden opzeg én de wederverhuringsvergoeding van ofwel 1 ofwel 2 maanden dienen te betalen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 feb 2019 09:40

Een contract van 1 jaar gaat automatisch over naar één van 9 jaar bij nite opzeg. Dat gaat ook op voor de registratie. Dus eens geregistreerd, altijd geregistreerd.

Reclame

cloetje
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 feb 2019 11:03

Waarom staat er dan niet maximaal 108 maanden ?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 10 feb 2019 11:39

Omdat het ook veel langer kan zijn dan 108 maanden? Na die 9 jaar is het niet plots ‘gedaan’ he, zo’n overeenkomst blijft duren tenzij er iets gebeurt (opzeg, ontbinding, verval, etc).

Er staat 12 maanden omdat de geregistreerde overeenkomst een duurtijd van een jaar had. Dat contract wordt van rechtswege (dus omdat de wetgever het zo wil) omgezet, en de registratie ervan volgt.

Met andere woorden, u kan deze weg niet volgen. Deze regeling wordt gebruikt als sanctie voor verhuurders indien zij nalaten te registeren. Uw verhuurder gedraagt zich correct, dus u als huurder zal dat ook moeten doen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

cloetje
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 feb 2019 11:57

Oké dankuwel voor de info

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 11 feb 2019 22:28

Indien geregistreerd - kijk dat na bij dienst registratie in een hoofdbureau. Indien niet geregistreerd kan u bij wijze van spreken dag op dag.

Terug naar “Huren”