huurder wil huur opzeggen

Sep2
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

huurder wil huur opzeggen

#1 , 11 feb 2019 13:54

Het huis dat ik huur staat te koop. De notariële akte van verkoop zou op 28/3/19 geregistreerd worden maar officieel weet ik van niets, behalve dat het te koop staat. De verhuurder laat mij niets weten. Ik huur dat huis sinds meer dan 10 jaar
Ik kan een ander huis huren maar ik weet niet wanneer ik dat contract mag laten ingaan. Ben ik nog verplicht om een opzeg te doen van 3 maanden? Ik weet niet of het contract geregistreerd is

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 11 feb 2019 14:14

Uw huur loopt gewoon door bij de nieuwe eigenaar. Opzeggen? Op de normale wijze, dus inderdaad drie maanden vooropzeg, tenzij het contract niet geregistreerd is : dan kan u vertrekken vanaf uw opzeg.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 11 feb 2019 16:17

Ik weet niet of het contract geregistreerd is
Dat kan je opvragen bij het kadaster. Zeker niet aan de verhuurder, want indien niet geregistreerd kan hij dat alsnog rap laten doen, en dan moet je een langere opzeg geven, en meer opzegvergoeding betalen

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 11 feb 2019 17:00

Die opzegvergoeding vanwege de huurder mag u alvast vergeten in uw geval. Zodra uw contract ouder is dan drie jaar is dat niet meer van toepassing.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2019 12:10

U mag ook gewoon in de woning blijven. Voor hetzelfde geld blijkt de nieuwe eigenaar iemand die het huis koopt om te verhuren.

En dan nog, als hij of zij het koopt om zelf te komen inwonen kan hij of zij pas de opzeg betekenen aan jou zodra hij eigenaar wordt (=verlijden van de akte). Die opzeg bedraagt meestal 6 maand. Alleen als het een niet-geregistreerd contract is en de eigenaar laat jou asap na het verlijden van de akte weten dat hij er zelf komt inwonen, dan is het maar 3 maand.
In dit geval is het dus voordelig om toch nog snel snel te registreren...

Terug naar “Huren”