recht op gewaarborgd loon bij ziekte??

queen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

recht op gewaarborgd loon bij ziekte??

#1 , 11 feb 2019 11:30

Situatie

Heb 6 maand gewerkt bij verkgever via een interimbureau als arbeider met weekcontracten
(laatste 3 weken heb ik wel geen contract meer getekend bij interim, ben wel betaald , was niet nodig zei de man)

Heb sinds 1 februari een vast contract gekregen

Ben ziek gevallen na 4 dagen

Heb ik recht op gewaarborgd loon , heb toch al langer dan 6 maand daar gewerkt (via interim), of telt dit niet mee??

Zo ja, welk loon neemt men in aanmerking, dit van interim ?? Of het nieuwe

Kan ik worden ontslagen wegens ziekte , werk nog maar 3 dagen met vol contract als arbeider

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3792

#2 , 12 feb 2019 06:40

U hebt recht op gewaarborgd loon vanaf de eerste dag ziekte.
Uw vast contract is trouwens begonnen de dag dat je geen interimcontract meer kreeg.

Gewaarborgd loon is uw huidig loon.

Ja en nee: ze kunnen u niet ontslaan wegens ziekte, maar ze kunnen redenen genoeg vinden (al zal het hier een lastige zijn, daar de wetgever kan oordelen dat ze u al 6 maanden op proef hebben laten draaien, en je uiteindelijk een vast contract gegeven hebben).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 feb 2019 07:39

U hebt recht op gewaarborgd loon vanaf de eerste dag ziekte.
Normaal moet je 1 maand in dienst zijn voor gewaarborgd loon, maar de ziekenbond betaald die dagen wel.

maar 100% durf ik me niet uitspreken of deze interim nu mee telt of niet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3792

#4 , 12 feb 2019 18:52

U hebt recht op gewaarborgd loon vanaf de eerste dag ziekte.
Normaal moet je 1 maand in dienst zijn voor gewaarborgd loon, maar de ziekenbond betaald die dagen wel.

maar 100% durf ik me niet uitspreken of deze interim nu mee telt of niet .
Niet meer van toepassing sinds 2014. Sinds dan heb je vanaf de eerste dag ziekte recht op gewaarborgd loon.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 feb 2019 21:22


Niet meer van toepassing sinds 2014. Sinds dan heb je vanaf de eerste dag ziekte recht op gewaarborgd loon.
Als ik even kijk naar de wet op de arbeidsovereenkomsten zie ik daar geen verandering in, tenzij jij een andere wet heeft natuurlijk .

Art:52 §1 Het recht op loon gaat in wanneer de werkman zonder onderbreking gedurende ten minste één maand in dienst van dezelfde onderneming is gebleven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#6 , 12 feb 2019 22:08


Niet meer van toepassing sinds 2014. Sinds dan heb je vanaf de eerste dag ziekte recht op gewaarborgd loon.
Als ik even kijk naar de wet op de arbeidsovereenkomsten zie ik daar geen verandering in, tenzij jij een andere wet heeft natuurlijk .

Art:52 §1 Het recht op loon gaat in wanneer de werkman zonder onderbreking gedurende ten minste één maand in dienst van dezelfde onderneming is gebleven.
Ik weet niet wat er aan de hand is vandaag met mij, maar je hebt volkomen gelijk.

Ik nam de wet "26 DECEMBER 2013. - Wet betreffende de invoering van een eenheidsstatuut tussen arbeiders en bedienden inzake de opzeggingstermijnen en de carenzdag en begeleidende maatregelen" erbij, waarbij (in theorie) arbeiders en bedienden gelijk getrokken zijn sinds 2014 op veel vlakken.
Maar dit dus niet: bij arbeiders heb je de eerste maand geen recht op gewaarborgd loon inderdaad, maar moest je langer dan een maand ziek zijn, dan plots wel; iets dat bij bedienden niet meer van toepassing is (eerste dag op een nieuwe job én ziek = gewaarborgd loon; uitzondering voor korte contractduur).

Goed, dan is het enige waarover er twijfel kan zijn of de dagen van interim meetellen of niet.
Als die interimcontracten elkaar opvolgden tot op heden, en je dus iedere dag bent gaan werken (maw: niet met een periode van werkloosheid ertussen, al is het maar een dag), lijkt het mij een aansluitende periode te zijn die meetelt.

queen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 feb 2019 18:48

het interimkontrakt was wel via een kantoor , dat mij verhuurde aan mijn huidige werkgever??
dus 2 verschillende bazen , zelfde werk , maakt misschien toch verschil???

En ik heb de laatste drie weken geen weekcontract geteknd bij dat interimbureau, ben wel door hun betaald (was niet meer nodig,, vond het raar, maar ben toch betaald), Is dit ok?? Of een fout van het interimburau. misschien met gevolgen voor mij nu??

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 feb 2019 19:25

Neen dit kan geen gevolg hebben voor u.
Zij zullen geweten hebben dat je daar vast mocht beginnen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”