Rechtzaak gewonnen - geen geld

Nielsdee
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rechtzaak gewonnen - geen geld

#1 , 08 feb 2019 14:26

Goedendag

Volgende situatie heeft zicht voortgedaan. Mijn opa is overleden ( daar mijn vader reeds gestorven was treed ik op in zijn plaats).

Enige tijd geleden werd ik voor volgende feiten geplaatst men wou de woning van mijn opa die toen nog leefde verkopen.
Opa was hertrouwd met een nieuwe vrouw nog toen mijn vader leefde. Toen men de woning wou verkopen heb ik een vrederechter gevraagd de situatie te bezien er werd een bewindvoerder aangesteld om de geldzaken vanaf dan te managen. (kort gezegd werden de liquide middelen/bezitting versluist naar de aangetrouwde familie, zelf had ik geen goede band met mijn opa.) Met de komst van een bewindvoerder om de gelden die vrijkwamen met de verkoop van de woning liet ik de zaak op zijn beloop.

Nu komt mijn opa te sterven volgens notaris ( beschrijving goederen etc) heeft hij niets meer over. Allemaal goed en wel.
Enige daarna word ik opgeroepen door de rechtbank, blijkbaar loopt er een dispuut tussen zijn aangetrouwde vrouw en haar dochter. Destijds had mijn opa en zijn vrouw geld in bewaargeving gegeven aan de dochter. Dit werd tot op het hof van beroep gebracht, de opwerping van de dochter die beweerde dat deze claim valsheid in geschrift was werd als niet-bewezen beschouwt. Het bedrag werd dus wel degelijk in bewaargeving gegeven.

De aangetrouwde vrouw van mijn opa had een bewindvoerder , deze heeft ervoor gezorgd dat de zaak naar de rechter etc werd gebracht.
Nu blijkt dat bij de verkoop van de woning van de dochter, er een gerechtsdeurwaarder ervoor heeft gezorgd dat deze gelden bij de bewindvoerder van de aangetrouwde vrouw zijn gekomen.

Mijn mening is dat deze gelden eigenlijk in de erfenis dienen te vallen, m.b.t tot het reservatair gedeelte. Echter begrijp ik niet goed hoe het komt dat deze som rechtstreeks naar de bewindvoerder is gegaan. Gezien ik destijds verplicht gesteld werd om aanwezig te zijn op de rechtbank veronderstel ik dat er een erfrecht verbonden was naar mij toe.

Mijn inziens dient deze som geld dus in de erfenis te vallen en alsdus aangegeven en verdeeld worden via de verdeelsleutel opgesteld in opa's testament.
Zelf nooit advocaat genomen, de advocaat van de aangetrouwde vrouw wist mij enkel te zeggen dat ze gelden gerecupereerd hadden bij de verkoop van de woning en deze beschikbaar waren gesteld aan de bewindvoerder. De bewindvoerder zelf negeert mijn telefoons/e-mails.

Kan iemand mij uitleggen welke stappen ik dien te ondernemen of ben ik volledig verkeerd hierin?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 08 feb 2019 14:44

Het gaat dus over het geld dat eerst geleend werd aan de dochter en uiteindelijk is teruggekeerd.
Nu is uw grootvader overleden en blijkt hij niets te bezitten.

Om deze puzzel (proberen) op te lossen moet men eerst weten of:
- grootvader en zijn nieuwe vrouw een huwelijkscontract hadden
- van wie het geld was dat aan de dochter werd geleend
- de tijdslijn van verlenen lening, overlijden grootvader, terugkeer van het geld
- of die twee personen beiden onder bewindvoering stonden
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”