Ontslag bij failliet

Lienk
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ontslag bij failliet

#1 , 08 feb 2019 09:40

Ik ben 4 maanden geleden van job veranderd en hiervoor ook naar een nieuwe stad verhuisd.
Nu is het deel van het bedrijf waaronder ik werk failliet (andere takken van het bedrijf niet).
Ik vind het bizar dat ik 4 maanden geleden dan nog aangenomen ben, ik had toen een heel goed, zeker job.

Mag een werkgever je nog aannemen als ze hiervan weet hebben? Moeten ze je hierover informeren?
Kan je dit bewijzen dat ze dit al wisten? Hoe?

De curator moet nog worden aangesteld. De betaling van januari hebben we nog niet gekregen, dit zal moeten worden ingediend bij de curator. Enig idee hoe lang dit duurt?
Ik heb nog een laptop van het werk, kan je die houden tot je bent uitbetaald?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 feb 2019 09:50

Mag een werkgever je nog aannemen als ze hiervan weet hebben?
Ja. Een bedrijf dat het moeilijk heeft, mag gerust nog personeel aannemen. Mogelijk kan het aannemen van de juiste personen misschien wel het tij doen keren.
Moeten ze je hierover informeren?
Neen, een werkgever is niet verplicht om te rapporteren aan werknemers over de financiële situatie van het bedrijf.
Kan je dit bewijzen dat ze dit al wisten? Hoe?
Het is irrelevant of de werkgever al dan niet wist dat het niet goed ging met het bedrijf.
De curator moet nog worden aangesteld. De betaling van januari hebben we nog niet gekregen, dit zal moeten worden ingediend bij de curator. Enig idee hoe lang dit duurt?
Daar kan ik niet op antwoorden.
Ik heb nog een laptop van het werk, kan je die houden tot je bent uitbetaald?
Als die laptop een extralegaal voordeel is, kan je deze blijven gebruiken zolang uw arbeidsovereenkomst loopt. Als je deze toch eerder moet inleveren, moet dit voordeel gecompenseerd worden.

Off topic bedenking: van grotere bedrijven kan je zelf de financiële situatie opzoeken. Voor Belgische bedrijven en bedrijfjes kan je bijvoorbeeld ook de jaarrekeningen raadplegen op de website van de Nationale Bank. Zo'n jaarrekening kan je een idee geven over de financiële gezondheid van een bedrijf. Maar toegegeven: je moet al iets van boekhouden kennen, en weinig mensen doen dit als ze gaan solliciteren.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2019 10:54

Alle contracten worden gesloten op het ogenblik van het vonnis van het faillissement.

Dit wil zeggen dat je al de spullen van je werkgever ook je laptop MOET onmiddellijk aan de curator geven, want je bent uit dienst tot het ogenblik van het vonnis.

Voor de lonen en je C4 daar zorgt de curator voor en je loon en een deel opzegvergoeding krijg je van het fonds voor sluiting van de ondernemingen, dit word meestal aangevraagd door je vakbond.

dus zeker je laptop afgeven eer men je kan beschuldigen van diefstal, het is niet omdat je nog loon moet krijgen dat je activa van het bedrijf mag achterhouden, pas daar zeker mee op, curators zijn daar zeer gevoelig aan
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Andere”