Factuur aannemer zonder detail

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

Factuur aannemer zonder detail

#1 , 26 jan 2019 09:13

Gisteren 'afsluitende' factuur gekregen van aannemer. Voorgaande waren steeds vergezeld van detail en hoewel het soms om stevige prijzen ging (bv 95€ /m² excl BTW voor buitenmuurisolatie zonder afwerking) hebben we steeds alles correct betaald. Er waren, naar goeie gewoonte, geen afspraken of offertes etc. alles in regie. Nu lijkt de laatste factuur ons ietwat opgeblazen en zit er geen detail bij. We komen eigenlijk aan een buitenmuurisolatie zonder afwerking van 115 €/m² wat overdreven duur is (gangbare marktprijs is 115€/m² mét afwerking). Kunnen wij deze factuur betwisten zolang we geen detail gekregen hebben (is ondertussen al opgevraagd)? Wat als er bepaalde zaken kunstmatig opgevoerd zijn? (ik denk bv aan manuren) Daar is het woord tegen woord?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 jan 2019 09:48

Steeds gevaarlijk in regie te werken, als er geen permanente en degelijke controle is op de werf. Ook dagelijks werkbonnen laten aftekenen met vermelding van aantal arbeiders op de werf, gewerkte uren en verbruikte materialen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2019 11:09

Een detail vragen !

Regie werken is wat maar met een offerte werken is ook wat.
Gisteren nog gehoord voegwerken, aannemer komt kijken en zegt 3 dagen met twee man + materiaal =***€

De voeger komt ALLEEN werken en na drie dagen is het klaar.

brengt de rekening, en de klant zegt maar men had toch gerekend voor 2 man en je heeft het alleen gedaan !

Aannemer zegt ja maar ik werk voor twee man en overeengekomen prijs moet je betalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

lukasi
Berichten: 1138

#4 , 26 jan 2019 18:01

Kwam me al bekend voor
Welke info die je geeft is nu correct?
Of is er nog ergens een derde versie in omloop?

https://www.bouwinfo.be/forum/bouwen-en ... marktprijs

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#5 , 07 feb 2019 20:03

Hebben detail gekregen, daar blijkt een rekenfout in te staan (totaal van de oplijsting manuren is stuk minder dan het totaal). Na navraag te doen bevestiging gekregen dat de detail oplijsting inclusief alle onkosten is (verplaatsing etc). Toen ik aannemer op de rekenfout wees, en om een kredietnota vroeg, beweert hij dat hij nog eens alles heel gedetailleerd zal oplijsten en dat ipv kredietnota er nog een factuur extra zal volgen? Kan dit zomaar? Kan ik voor het gedeelte dat verkeerd berekend is en waarvoor dus een kredietnota zou moeten volgen een betwisting sturen (incl betwisting factuurvoorwaaeden voor dat gedeelte) zelf al is de termijn om te betwisten reeds verstreken volgens diezelfde factuur voorwaarden. Heb alles in geschrift Btw.

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#6 , 07 feb 2019 20:05

Kwam me al bekend voor
Welke info die je geeft is nu correct?
Of is er nog ergens een derde versie in omloop?

https://www.bouwinfo.be/forum/bouwen-en ... marktprijs
Deze reactie niet eerder gezien maar gaat toch om zelfde info? 115m2, ongeveer 95€/m2 etc? Maar is niet van langer van toepassing want deze keer sprak detail niet over eenheidsprijzen maar gewoon totaal prijzen per groep materialen.

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#7 , 11 feb 2019 12:50

Iemand?

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#8 , 20 feb 2019 19:00

Vandaag nieuwe detail in de bus gekregen met extra factuur.

Eerste detail ging als volgt:

dag 1 : 4,5h
dag 2 : 27,25 h
dag 3 : 23,75h
dag 4 : 7,5h

Totaal = 74h (terwijl de som van de hierboven vermelde zaken op 63h komt, verschil van 11h).

Nieuwe detail:

dag 0 (extra dag in magazijn) : 2h
dag 1: 4,5h
dag 2 : 27,25h
dag 3 : 23,75 h
dag 4 : 16,5 h

Totaal = 74h MAAR dit is nu plots enkel met verplaatsing heen en niet verplaatsing terug en dus rekent hij nog 10h enkele verplaatsing aan + administratiekosten.

Kan dit zomaar? Kunnen wij deze nieuwe factuur met een gerust hart betwisten? We hebben enkel een afgeleid schriftelijk beiwijs (via messenger bericht tussen mijn partner en mijzelf van de dag zelf) dat op dag 3 al zeker iets niet klopt met zijn detail.

Terug naar “Aanneming”