Uit-onverdeeldheidtreding en vorige mede-eigenaar ontruimt persoonlijke zaken niet uit de overgenomen woning

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

Uit-onverdeeldheidtreding en vorige mede-eigenaar ontruimt persoonlijke zaken niet uit de overgenomen woning

#1 , 07 feb 2019 17:08

2 kinderen zijn erfgenaam van de ouderlijke woning. 1 kind neemt de woning over. In de overnameakte wordt bepaald dat het andere kind zijn 6 old-timers, die nog gestald staan in garages, gelegen in de tuin van de ouderlijke woning, uiterlijk 1 maand na de overname-akte dient ontruimd te hebben.
De ontruiming laat echter op zich wachten. Er gebeurt totaal niets en men is duidelijk niet van plan de auto's te verwijderen. Het blijft bij "ik ben er mee bezig" en verder is geen gesprek mogelijk.
Wat kan de overnemer van de woning concreet doen om die auto's weg te krijgen?
De authentieke akte van de notaris heeft 'directe uitvoerbaarheid', maar wat betekent dit concreet in deze zaak?
De overnemer heeft toch niet het recht die auto's zelf van zijn grond te verwijderen? En bovendien, wie zou dat dan betalen en wat als er schade zou komen aan de auto's...
Dus opnieuw naar de rechtbank om een vonnis te krijgen om de garages te ontruimen met daaraan een dwangsom gekoppeld? En welke Rb dan? (opnieuw de FamilieRB die het vonnis gaf ivm de gerechtelijke V&V? Of nu het vredegerecht?). En wie gaat dat dan betalen?
Of is er een andere oplossing mogelijk?
Alvast hartelijk dank voor mogelijke info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 07 feb 2019 17:25

Er is ook een wettekst die zegt dat elkeen zijn bezittingen en goederen als een goed huisvader moet beheren. Dat wil zeggen dat iemand zijn kostbaarheden voldoende moet beschermen in een afgesloten en persoonlijke omgeving. Of althans in bewaring geven in een gehuurde ruimte via een duidelijk contract met verzekering ed. Als de woningverkoop afgesloten is en de woning is de eigendom van iemand anders, kan deze automens per definitite niet meer binnen in de ruimtes waar hij zijn kostbare wagens overigens onbeheerd en onbeschermd heeft achtergelaten....Ruimtes waar hij niet meer binnen mag omdat dit dan huisvredebreuk zou zijn. ... Nu kan je dit heel waarschijnlijk niet in de praktijk omzetten, maar het is een feit: voor achtergelaten spullen heb je géén bewaarplicht, ben je niet verzekerd en kan je er ook niet voor instaan dat er niets mee vervelends mee gebeurt. Misschien kan je aan de notaris vragen dat hij dit eens duidelijk uitlegt aan de fiere old-timerbezitter?

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

#3 , 07 feb 2019 17:39

Thx Eylis, u heeft natuurlijk gelijk, maar daarmee zijn die auto's nog niet weg... En gezien nieuw onderdak vinden voor 6 auto's hem wel iets gaat kosten, zal hij ze niet 'uit zichzelf' ontruimen 'als het mes niet op zijn keel staat'...

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 feb 2019 19:50

Laat hem via aangetekend schrijven, met ontvangstbewijs, dat ,indien de wagens niet weg zijn binnen de 30 dagen, je zelf een autohandelaar (oud ijzer opkoper) zal opdracht geven ze te verwijderen.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 07 feb 2019 20:55

precies wat mava zegt: de automens moet duidelijk gemaakt worden, dat éénmaal de woning verkocht is, hij niet ééns in de garages/schuur binnen mag, de sloten veranderd zullen zijn en de eigenaar van de woning in principe rommel uit zijn pand mag laten verwijderen...

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

#6 , 08 feb 2019 02:38

Thx iedereen!
Maar ik heb toch een bedenking... als ik inderdaad die auto's zou laten verwijderen... het zijn wel zijn auto's, waarvan er enkele toch wel echt waarde hebben... Moet ik echt niet eerst via Rb gaan om ze te laten verwijderen? Ik wil achteraf uiteraard niet een flinke rekening krijgen omdat ik 'het recht in eigen handen heb genomen'???

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 08 feb 2019 09:46

Zet ze dan op de straat. Zonder nummerplaat zal de politie ze rap weghalen.
Heb dat ooit zelf al gedaan. Appartementje gekocht maar er stond nog een auto (zonder motor en nummerplaat) in de garage. Na diverse AS en telefoontje, auto met de hulp van een paar vrienden naar buiten op straat geduwd. 2 dagen later was hij weg. Nooit meer iets van gehoord.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 08 feb 2019 10:17

Riskeer je dan geen problemen i.v.m. sluikstorten ?

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

#9 , 08 feb 2019 11:17

Ik denk echt niet dat ik hier het recht in eigen handen mag nemen... Ik kan hem geen huur aanrekenen, want er is geen huurovereenkomst en bovendien wil ik ook geen huur, want die auto's moeten uit mijn tuin...
Naar vrederechter voor vonnis met uitzetting + dwangsom lijkt mij uitweg, maar kost mij sowieso weer advocaats- en deurwaarderskosten en tijd... Of moet ik terug naar de familieRb, gezien die de ger. V&V behandelen, waar dit een restantje van is...? Of ….???

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 08 feb 2019 12:35

Je rekent geen huur aan maar een standplaatsvergoeding per dag. Vrederechter kost maar ongeveer 50 € rolrechten als je geen advocaat neemt, en een deurwaarder is al helemaal niet nodig, tenzij voor de betekening van het vonnis. (die kosten worden naderhand aan de verliezer aangerekend.) Een dergelijke zaak kan je zeer gemakkelijk zelf voeren als je over de nodige documenten beschikt, in dit geval de notariële akte

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 08 feb 2019 13:23

Stallingskost kan snel oplopen, en stimuleren tot ophalen van die voertuigen.

Richttarieven vindt u onder andere hier : https://polinfo.kluwer.be/newsview.aspx ... 24&lang=nl

à rato van € 2,75 per dag en per wagen, zo'n 16,50 € per dag tikt dat snel aan.

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

#12 , 08 feb 2019 15:20

THX Bosprocureur!! Dit is zéér interessante info!
Volgt de Rb dit ook in privé situaties? Want de boedelnotaris kent een bezettingsvergoeding toe van slechts 7,50 €/auto/maand! Tegen 2,75 €/auto/DAG betekent dit al 82,50/auto/maand... In mijn zwarigheden heb ik al opgeworpen dat dat veel te weinig is... Tegenpartij stelt in zijn zwarigheden dat de bezettingsvergoeding 'nihil' moet zijn gezien de garages, volgens hem, niet in al te beste staat zijn.... De Rb zal waarschijnlijk de notaris volgen, gezien die een 'onafhankelijke, beëdigde' schatter heeft aangesteld, die zijn schatting niet in het minste detailleerde/motiveerde, gewoon: 80€/maand voor een oppervlakte (overdekt) van 133m2...

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 08 feb 2019 15:50

Voor die 80 € heb je met moeite een autobox + het is allicht niet uw bedoeling om die ruimte te verhuren, maar eerder die prijs te gebruiken als een soort dwangsom om uw eigendom vrij te krijgen. Toch?

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

#14 , 08 feb 2019 16:41

Situatie is dat hij nu een bezettingsvergoeding betaalt, bepaald door de notaris, van 80€/maand voor het gebruik van 2 garages in de tuin met een totale opp. van 133 m2, waarin dus 6 old-timers staan alsook allerlei materiaal. Dus voor dat alles: 80€/maand, en dit nu al +6 jaar.
Met het oog op de overname-akte moeten dus die 6 auto"s weg, want ik wil met hem niets meer te maken hebben. En hij wil alles zo lang mogelijk rekken, begrijpelijk als hij nu over garageruimte beschikt tegen 0,60 €/ m2!
Ik heb hoger de situatie geschetst zoals ik ze binnen enkele maanden zie en wat ik al/niet zal kunnen ondernemen... of in de overname akte kan/moet laten opnemen.
Ik schrijf momenteel mijn repliek/syntheseconclusie voor de familieRB; tegenpartij heeft nog zijn repliek/syntheseconclusie eind maart en dan eind mei komt zaak voor de familieRb.

Ik zou nu nog wel willen proberen om die bezettingsvergoeding van 80€/maand voor 133 m2 verhoogd te krijgen voor de RB, gezien hij in zijn laatste conclusie herziening vraagt van 80€/maand voor de gehéle garageoppervlakte naar... "nihil"! En aldus uiteraard zijn goesting ontnemen om die auto's ook maar een dag langer te laten staan dan nodig...
Vandaar mijn vraag of ik als tegenwaarde die stallingskost van Vlabel kan hanteren..?
(Ik had in mijn nota's aan de notaris een bezettingsvergoeding van 30€/auto/maand gevraagd, maar het werd dus 80€/maand voor de gehéle opp. van 133 m2...dus een 7,50 per auto..).

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 08 feb 2019 17:22

Betaal jij een verzekering voor die garages? Die kan je hem natuurlijk doorrekenen in die standplaatsvergoeding. Dat tikt ook al aan. Notaris heeft waarschijnlijk geen rekening gehouden hiermee.
Kan je ze niet gewoon NAAST die garages zetten, zodat ze in open lucht staan?
Of zet gewoon eens een paar foto's op een 2de handsite zogezegd voor verkoop, en stuur hem de link door. Zelfs als er een bod opkomt hoef je dat nog niet te aanvaarden, maar het kan hem wel wat activeren.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”