Openstaande 'schulden' na scheiding (EOT)

Kristof_H
Topic Starter
Berichten: 6

Openstaande 'schulden' na scheiding (EOT)

#1 , 06 feb 2019 14:13

Hallo,
Een vraag ivm nog te betalen sommen geld na een echtscheiding (EOT)
Mijn ex-partner moet me nog geld betalen van voor de scheiding (gemeenschappelijke kosten - de helft). Samen hebben we nog een caravan die te koop staat en waarmee zij en we de onderlinge kosten kunnen regelen en de 'winst / overschot' verdelen. Dit kwamen we zo onderling overeen.

Mijn ex-partner woont reeds 4 maanden elders. Ondertussen betaal ik de lening van de woning waar ik nog woon alleen (omdat de bank nog niet rond is. Herziening lening + uitkoopsom).
Nu moeten we naar de rechtbank ivm de onderhoudsbijdrage betreffende gemeenschappelijke kinderen. Dit stelden we al op, en kwamen we onderling overeen in het EOT. Toch blijkt dit voor de rechtbank niet voldoende?
In de brief vragen ze naar de inkomsten van zowel mij als mijn ex-partner, de graad van tewerkstelling, de woonkost, de verblijfsregeling en de kinderbijslag per maand (die reeds volledig naar mijn ex-partner gaat)

Ik betaal ook 120 euro onderhoudsgeld per maand aan mijn ex-partner.

Volgens mijn ex-partner verdien ik maandelijks meer dan dat ik aangeef (wat dus niet waar is...) en ze wijst er me ook op dat de woonkost die ik nu betaal niet correct is omdat dit nog niet enkel op mijn naam staat (dat is waar, maar ik betaal het wel alleen...)

Voor mij is dit allemaal ingewikkeld en klinkt het misschien ook dubbel ?
Ze geeft aan dat de rechter hier niet mee akkoord zal gaan...
Waarom niet ? We hebben toch een EOT ? Gaat de rechter zeggen dat ik te veel betaal ? Of wat zou de reden kunnen zijn van deze vraag / reactie ?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 06 feb 2019 15:42

Dit lijkt me een vreemde situatie: als u samen akkoord was mbt een fianciele regeling voor de kinderen, dat EOT samen ondertekend hebt en zo ingediend, dan lijkt het me vreemd dat de rechtbank plots allerlei gedetailleerde vragen stelt mbt jullie persoonlijke financiele situaties. Ben je zeker dat je ex-partner geen protest aangetekend heeft en terugkomt op jullie eerder genomen beslissing? Je meldt zelf dat ze nu allerlei opwerpingen maakt ivm je woonkost en inkomen. Normaal gezien wordt een gezamenlijk ondertekend EOT (wat de kinderregeling betreft) aanvaard door de rechter.

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 06 feb 2019 22:55

Er is recent inderdaad een nieuwe regel bij de Familierechtbanken. Bij elke EOT moet een ingevuld formuliertje zitten, waarop staat wat de netto-maandinkomsten zijn van elke ouder, hoeveel hun maandelijkse huur of hypotheekaflossing bedraagt... Van overgangsmaatregelen overigens geen sprake.

Voor de dossiers die neergelegd werden voor 10 januari 2019 worden de betrokkenen opgeroepen voor persoonlijke verschijning. De dossiers van nadien worden naar afzender terug verzonden.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”