huurovereenkomst

reyniers
Topic Starter
Berichten: 3

huurovereenkomst

#1 , 06 feb 2019 14:37

Beste,


op 01/08/2015 hebben we een huurovereenkomst afgesloten voor de huur van een kantoor (callcenter activiteiten).

Het contract maakt gewag van de termijn 3 - 6 - 9 jaar en een opzegging na elke 3 jaar via aangetekend schrijven of deurwaarder. Opzeggingstermijn van zes maand.

We mogen ook geen enkele activiteit uitvoeren waardoor we onder de "wet van 30 april 1951 handelshuurovereenkomst" vallen. Indien we dit wel doen wordt de huurprijs met 60 % verhoogd.

Nu zijn we zinnens om dit jaar 2019 een eigen kantoorruimte te kopen.

Ik wil via aangetekend schrijven opzeggen rekeninghoudend met een termijn van zes maand. Bv opzeggen 01/03/2019 en kantoor behouden tot 01/09/2019 en huur betalen tot deze termijn.

Kan ik dit doen? de eerste 3 jaar zijn verlopen sedert 1/08/2018.

Indien ik dit kan doen. Dien ik dan een vergoeding te betalen voor de jaren tot 1/08/2021( termijn 6 jaar) of langer?

Zijn er bepaalde zaken waar ik op moet letten of rekening mee dien te houden?


Groeten


Robert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mateuto
Berichten: 32
Juridisch actief: Ja
Locatie: Waregem

#2 , 06 feb 2019 14:58

Zal moeilijk zijn. Ik vermoed dat het contract gewoon hetzelfde bevat als in de wet: "de huurder kan evenwel de lopende huur beëindigen bij het verstrijken van elke driejarige periode, mits hij zes maanden tevoren opzegt bij gerechtsdeurwaardersexploot of bij ter post aangetekende brief". Hier is die opzegging niet gebeurd. Nu bevindt u zich reeds in de tweede driejarige termijn.

JorisB
Berichten: 78

#3 , 06 feb 2019 17:01

Woninghuurwet(/decreet) en Handelshuurwet zijn niet van toepassing, dus u valt m.i. onder de gemene huur.
Zonder opzegclausule in het huurcontract lijkt me art. 1736 BW van toepassing en zou men ten allen tijde kunnen opzeggen mits opzegtermijn van één maand.
Het contract maakt gewag van de termijn 3 - 6 - 9 jaar en een opzegging na elke 3 jaar via aangetekend schrijven of deurwaarder. Opzeggingstermijn van zes maand.
Hoe staat dit letterlijk in het huurcontract?
Met uitzondering van enkele artikels is de gemene huur van facultatief recht. De overeenkomst is van tel; zelfs als de wetgeving anders bepaalt.

Reclame

Terug naar “Huren”