Ontslag door werknemer

lexsmet
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag door werknemer

#1 , 05 feb 2019 13:59

Beste ,

Mijn man heeft recent zijn ontslag gegeven na bijna 12 jaar dienst , waarvan de laatste 5-6 jaar als bediende. Nu heeft hij echter in zijn ontslagbrief vermeld dat de opzegperiode wordt aanzien als " met ingang op 04/02/2019 tot overeen te komen " . Er is nu ons verteld dat het feit dat er geen einddatum vermeld werd ( aangezien het wettelijke vastligt op 13 weken ) dat de werkgever hem kan verplichten morgen te vertrekken en een opzegvergoeding kan eisen voor de resterende weken van mijn man , klopt dit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 feb 2019 14:14

Neen, "overeen komen" betekent niet dat de werkgever eenzijdig kan beslissen dat het hier om een verbreking gaat. Het is een beetje een ongelukkige formulering uiteraard, maar als er geen overeenkomst is over de opzegperiode, zal het de wettelijke opzegperiode van 13 weken zijn. Het had beter geweest dat die 13 weken vermeld werden, uiteraard. Een betere formulering had geweest:

"Blablabla, uiiteraard respecteer ik de wettelijke opzegperiode van 13 weken die zal ingaan op 4 februari. Indien gewenst sta ik open om tot een onderlinge overeenkomst te komen om af te wijken van de wettelijke periode van 13 weken."

In principe houdt uw man "de poort open" om een eventueel langere (of kortere) opzegperiode overeen te komen met de werkgever, maar overeenkomen betekent wel dat bijde partijen moeten akkoord gaan.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 feb 2019 18:29

Het is een dubbeltje op zijn kant.

Erg slordig.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 feb 2019 19:15

Inderdaad slordig, maar ik denk dat een arbeidsrechtbank dit wel zal interpreteren als een opzeg met de wettelijk bepaalde lengte, tenzij anders overééngekomen met de werkgever.

Is het eigenlijk een probleem? Als de werknemer in goede verstandhouding weg gaat bij de werkgever, hoeft dergelijke "slordige ontslagbrief" geen probleem te zijn...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 feb 2019 23:04

Er is nu ons verteld dat het feit dat er geen einddatum vermeld werd ( aangezien het wettelijke vastligt op 13 weken ) dat de werkgever hem kan verplichten morgen te vertrekken en een opzegvergoeding kan eisen voor de resterende weken van mijn man , klopt dit ?
de einddatum van de opzeggingstermijn vermelden is geen vormvereiste en wordt zelfs afgeraden

de kennisgave is nietig omdat er niet voldaan is aan het vermelden van de duur van de opzeggingstermijn, zie hiervoor art 37§1 arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 37.(§ 1.) Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere.
Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden.........


"tot overeen te komen" is bovendien een onduidelijkheid.

stilletjes zwijgen is de boodschap, de werkgever kan deze nietigheid dekken door de werknemer verder te laten werken
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”