Auto kapot particulier blijkt handelaar

Estherke84
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Auto kapot particulier blijkt handelaar

#1 , 05 feb 2019 12:53

Hallo allemaal,

Vorige week 29/01 heb ik een peugeot 307 SW gekocht bij wat ik dacht een particuliere verkoper, auto zag er goed uit, startte meteen, blanco keuringsformulier, aanvraag tot inschrijving. Alles leek in orde.
Afgelopen weekend 02/02 is deze wagen opgetakeld met een kortsluiting in de elektriek. Wat blijkt: de BM34 doorgebrand, starter volledig dood, bedrading doorgebrand, dus auto laten maken gaat om en nabij de € 1500 kosten.

De auto heeft me € 1900 gekost en ik heb dan vandaag gevraagd om deze terug te nemen ( proberen kan altijd ) maar nee ik moest het via de verzekering maar proberen want hij was blanco door de keuring gekomen.
De garage ( officiele peugeot garage ) zegt dat de verkoper dit geweten moet hebben omdat er diverse storingsmeldingen aan vooraf gaan en ook specifieke geluiden ( die ik dus niet herkend heb omdat ik de auto nog maar 4 dagen had )

Nu heb ik het adres van deze particuliere verkoper opgezocht op google omdat ik het al vreemd vond dat er een hele andere naam op het oude inschrijvingsbewijs stond van iemand die een uur verder woont en kom ik uit bij een garage. Die ook staat ingeschreven in de KBO, nu is mijn vraag:

Kan ik deze "garage" aansprakelijk stellen?

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 05 feb 2019 12:57

Hebt u een verkoopfactuur van die garage gekregen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 05 feb 2019 13:14

Het hangt ervan af wat de garage net heeft gedaan, aankoop en doorverkoop dan zijn zij garantie verschuldigd. Maar de garage kan ook enkel optreden als tussenpersoon wanneer u het voertuig van een particulier koopt en de garage enkel die verkoop regelt. Dan is er geen garantie verschuldigd.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 feb 2019 15:20

Ben dat meer dan 50 jaar geleden ook tegengekomen. Ik liet mijn allereerste wagen onderhouden door een garagist in de buurt, die ook handelde in occasiewagens. Hij vroeg me of het mogelijk was een wagen voor hem te verkopen, omdat hij zogezegd geen plaats meer had bij hem in de garage. Ik zou daar dan een % op krijgen. Ik moest de wagen wel op mijn oprit zetten wegens zijn zogezegd plaatsgebrek. Hij zou alle publiciteit voeren.
Heb dat geweigerd, omdat mijn kersverse echtgenote ook een eigen wagentje had, en dus die plaats al gebruikte.
Was meer dan waarschijnlijk ook om de waarborg te ontlopen, maar ik was destijds nog "bleu" in deze zaken

Dingske84
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 feb 2019 09:03

Er is geen factuur maar ook geen aankoopovereenkomst waarin hij afstand doet van verborgen gebreken.
Hij is 01/02 ingeschreven in de KBO en 02/02 brandde de auto door.

Hij heeft de auto zwart verkocht en heb hem dat in een sms laten bekennen.
Ik heb alles op sms hoeveel de auto gekost heeft, dat hij me een factuur had moeten geven.

Mijn verzekerings agent heeft hem
Aangeschreven. Dus ik ben benieuwd

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 06 feb 2019 09:21

u koopt een auto in het zwart en u beroept op uw garantie? haha

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 06 feb 2019 10:01

Is zoals een bankovervaller die zijn vinger kneust tussen de kluisdeur, en dan gaat klagen bij die bank hierover.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 06 feb 2019 10:01

Is zoals een bankovervaller die zijn vinger kneust tussen de kluisdeur, en dan gaat klagen bij die bank hierover.

Dingske84
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 feb 2019 10:16

Nee dit is de eerste auto die ik koop in België. Ik wist niet dat een particuliere verkoper ook een factuur moet opmaken.

Zou handig zijn als je alles op voorhand weet. Ik koop niks zwart, ik kocht gewoon een auto bij een particuliere verkoper althans zo deed hij zich voor. Achteraf blijkt het dus een handelaar te zijn.

Makkelijk lachen he?! Jullie nooit fouten gemaakt? Perfect geboren?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 feb 2019 10:20

Nee dit is de eerste auto die ik koop in België. Ik wist niet dat een particuliere verkoper ook een factuur moet opmaken.
Een particuliere verkoper kan geen factuur opmaken!!!!

Waar haal je dit uit ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Meeboo
Berichten: 1488

#11 , 06 feb 2019 10:24

Tussen particulieren is een verkoopsfactuur inderdaad niet mogelijk doch aangeraden een verkoopsovereenkomst op te maken.
Bij aankoop bij een particulier is deze dan ook geen garantie verschuldigd. u kan dus niet eisen dat hij de auto terugneemt.

Ik neem aan dat u wel een geldige carpass en dergelijke gekregen hebt?

LeenW
Berichten: 12813

#12 , 06 feb 2019 10:28

Maar als het een verkoop in het zwart is, blijft de consumentenwetgeving van toepassing en hebt u recht op garantie.

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 06 feb 2019 10:37

Voilà.

Hoor je het ook eens van een ander.

Hebt u tenminste enig bewijs van betaling? Op een rekening die hij ook professioneel gebruikt ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 feb 2019 10:49

Hoe gaat men bewijzen dat dit in het zart is ???

een garage mag een vrienden dienst doen en de wagen aanprijzen en bemiddelen voor een vriend of een klant die daar bij hem een wagen heeft gekocht

Vergeet die theorie van zwart
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Dingske84
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 feb 2019 11:21

Omdat hij dit op sms heeft toe gegeven

Terug naar “Gebrekkige Producten”