Erfenis verdeling en kosten

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Erfenis verdeling en kosten

#1 , 05 feb 2019 11:50

Dag,
We zijn thuis met 4 kinderen en mijn vader is onlangs gestorven. mijn vraag:Hoe moet dit met de erfenis? Welke kosten heb ik als kind? Word mijn kadastraal inkomen nu ook verhoogd? Welke maatregelen moeten we verder nog nemen? Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 feb 2019 11:57

Is er een langstlevende echtgenote?
Is er een huwelijkscontract?
Is er een testament?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 feb 2019 12:34

Het KI van uw bestaande woning wordt niet verhoogd. Als je een woning erft zal er een KI bijkomen, zodat je uiteindelijk meer KI zal betalen.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 05 feb 2019 12:40

Het KI van uw bestaande woning wordt nite verhoogd.
Ik denk dat TS NIET zijn eigen huidige woning bedoelt maar de gevolgen van het erven van een deel van een woning.
Zolang de vragen die Thomas Morus heeft gesteld niet zijn beantwoord kunnen we dat niet weten.
Indien TS een deel van een woning erft dan zal hij zijn deel van de onroerende voorheffing daarop moeten betalen en ook een proportioneel deel van het KI aangeven in de inkomstenbelasting.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 05 feb 2019 13:19

Als de moeder nog leeft zijn twee scenario s mogelijk,(en alles daartussenin):

Gehuwd zonder huwelijkscontract en alles gemeenschappelijk: de kinderen erven de helft roerend en onroerend in blote eigendom en betalen hier successie op. De moeder behoudt de helft in volle eigendom en de andere helft in vruchtgebruik. De moeder betaalt de volledige onroerende voorheffing - de kinderen moeten geen KI aangeven - doch de kinderen moeten bijdragen aan grote herstellingen aan de eigendom. In veel families waar ouders en kinderen goed overeenkomen betaalt de overblijver alles maar da s GEEN verplichting.

Gehuwd met huwelijkscontract “langst leeft al heeft” : de moeder erft het deel van vader in volle eigendom en betaalt daar successie op. De kinderen erven pas als de moeder ook naar de eeuwige jachtvelden vertrokken is. Dit kost VEEL meer aan successie dan de vorige casus maar als t zo is is het zo.

Testament kan deze situatie wijzigen.

Als uw moeder niet meer leeft erven jullie alles in volle eigendom en moet KI proportioneel.aangegeven worden in rubriek 1106/1206 tot het verkocht is. Je draagt dan ook alle lasten (onroerende voorheffing. Klein en groot onderhoud, ...) tot het verkocht is.

Aan uw vragen te lezen laat je de successieaangifte t beste door een notaris afhandelen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”