Zonder groen verzekeringspapier controle politie, wel de overschrijving en bewijs van betaling

sardineke
Topic Starter
Berichten: 64

Zonder groen verzekeringspapier controle politie, wel de overschrijving en bewijs van betaling

#1 , 04 feb 2019 03:28

Hoi

Bij politiecontrole geen groen bewijs van autoverzekering aan boord.
Wel de overschrijving van de verzekering en betalingsbewijs.
Politie zegt dat enkel het groen papier telt en zij niet in de database moeten kijken of een voertuig geldig verzekerd is.

Zij laten auto wegslepen ondanks ons bewijs van betaling. Ik moet eerst verzekering laten zien en dan auto terughalen bij takeldienst.
Is dit wettelijk? Of machtsmisbruik omdat ze auto binnenstebuiten keerden en niets vonden.
Ze waren op zoek naar inbrekers en wij waren spijtig genoeg op de verkeerde tijd en verkeerde plaats.

Mvg
Geluk is de kunst een boeket te maken van de bloemen waar je bij kan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 feb 2019 09:04

Ja je moet je groene kaart op ieder ogenblik op vraag van de politie kunnen voorleggen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 feb 2019 10:17

Een betalingsbewijs is inderdaad niet voldoende. Voor hetzelfde geld heeft u de som wel betaalt maar heeft de makelaar de betaalde som achteraf terug gestort.

(een vergelijking: ik heb hier een kasticketje liggen van een jurkje. Dat wil daarom zéker niet zeggen dat ik dat jurkje nog heb)

De groene kaart is het enige correcte bewijs dat u effectief verzekerd bent.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 04 feb 2019 11:29

…………..
………..

De groene kaart is het enige correcte bewijs dat u effectief verzekerd bent.

En dan nog !

Het is theoretisch mogelijk dat de maatschappij, na aflevering van een groene kaart, in de loop van de geldigheid de dekkingen schorst, wegens een ongeval met serieus verzwarende omstandigheden bijvoorbeeld. Dan zit je wel met een groene kaart, maar dekking? Ho maar!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 feb 2019 11:42

Zoals hierboven gezegd is enkel de groene kaart een garantie dat je niet in de problemen komt. Ik heb ooit van een collega gehoord dat deze zijn nieuwe groene kaart in de wagen vergeten leggen was, en zijn oude was een maand verlopen bij de controle. De politie-agent in kwestie heeft op dat moment zelf naar de verzekeringsmakelaar gebeld om te checken of de collega effectief zijn verzekering verlengd had, en na bevestiging van de makelaar, was dit in orde. Collega kwam weg met een waarschuwing.

Maar bovenstaade situatie is pure goodwill van de agent in kwestie... Tijdens een controle is met helemaal niet verplicht om zoveel moeite te doen: geen groene kaart = niet geldig verzekerd tot het tegendeel bewezen wordt (achteraf, na wegtakelen wagen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sardineke
Topic Starter
Berichten: 64

#6 , 05 feb 2019 09:45

s Morgens onmiddellijk nieuw papier gehaald bij verzekering (nog verzekerd tot en met september) en naar politie voor vrijgave auto. En als je dan dat papier hebt, gaan ze eerst WEL online nummerplaat ingeven om na te zien of je verzekerd bent. Lachwekkend of wraakroepend?
Geluk is de kunst een boeket te maken van de bloemen waar je bij kan

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#7 , 05 feb 2019 09:51

s Morgens onmiddellijk nieuw papier gehaald bij verzekering (nog verzekerd tot en met september) en naar politie voor vrijgave auto. En als je dan dat papier hebt, gaan ze eerst WEL online nummerplaat ingeven om na te zien of je verzekerd bent.
Da's ergens logisch. Zo'n groene kaart is niet bepaald moeilijk na te maken.
Lachwekkend of wraakroepend?
Normale gang van zaken, als je het mij vraagt. Het is in het belang van andere weggebruikers dat u verzekerd bent. Het is niet meer dan normaal dat de politie 100% zeker wil zijn dat u verzekerd bent.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 feb 2019 10:17


En als je dan dat papier hebt, gaan ze eerst WEL online nummerplaat ingeven om na te zien of je verzekerd bent. Lachwekkend of wraakroepend?
Zeer normaal en je hoeft daar niks achter te zoeken, dit is nu éénmaal hun werk .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 05 feb 2019 10:35

Met dank aan al die anderen die ons voorheen al in het zak hebben gezet. :evil:

Terug naar “Algemeen”