Regeling kind zonder rechtbank

bananne
Topic Starter
Berichten: 6

Regeling kind zonder rechtbank

#1 , 04 feb 2019 19:28

Hallo,

Ik heb een vraag

Ik vorm nu al 4 jaar een nieuw samen gesteld gezin met mijn vriend en elk hebben wij een dochter uit een andere relatie.
Nu van mijn vriend staat er voor zijn dochtertje niks op papier qua regeling enz.
In het begin was zijn dochter altijd bij ons en kwam mijn vriend zijn ex-vriendin haar halen wanneer het haar eens uitkwam.
Tot deze zomer, vroeg zij of het mogelijk was om week-week regeling te doen. Mijn vriend zei direct dat dit goed was. Nog steeds staat er niks op papier van regeling enz. Nu de week dat het de week is van zijn ex-vriendin zit zijn dochter grotendeels bij mijn vriend zijn ma ( regelt die ex vriendin met haar) en komt ze er de zondag voor 4 uren achter en brengt haar dan terug.
Ook betaald zij niks voor het kind, stelt zij totaal geen regels op als het kind daar is, verzorgd ze haar niet qua hygiëne, kledij enz
Nu zijn wij te weten gekomen dat mijn vriend zijn ex-vriendin een relatie heeft met haar neef. Zijn dochtertje is doodsbang van die neef (nog al verbaal agressief) maar wilt graag nog haar mama zien.
Nu mijn vraag, wat kan mijn vriend doen om zichzelf en zijn dochtertje qua regels enz veilig te stellen? Via de rechtbank wilt hij niet omdat hij dit te drastisch vind, zijn er nog mogelijkheden?
Sorry voor het lange verhaal

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 355
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 04 feb 2019 19:58

Om iets officieel op papier te krijgen heb je twee mogelijkheden:
- Ofwel bespreken de ouders samen alle afspraken in verband met verblijf, financiën, ouderlijk gezag, ens. Nadien kan je dat akkoord via een eenvoudige procedure laten bekrachtigen door de rechtbank. Dit kunnen ze zelf doen, of eventueel samen met een bemiddelaar.
- Als dat geen optie is kan één ouder alleen aan de rechter vragen om te beslissen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”