Afrekeningen appartement

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

Afrekeningen appartement

#1 , 04 feb 2019 19:15

Beste,

Onlangs heb ik een appartement gekocht. De verwarming is centraal en men maakt gebruik van ista caloriemeters om de verwarming op te meten.
Wat stel ik nu vast, de opmeting gebeurt in augustus, de afrekening komt pas april volgend jaar.
De syndicus stelt dat dit normaal is, nochtans werken we met digitale meters van ista, maw daar zou je bijna online moeten kunnen zien wat het verbruik is.
Als je een huurder hebt die huurt van februari 2019 tot februari 2020 moet hij nog tot april 2021 wachten op de afrekening, die zal mij zien afkomen als ik na 1.5j zeg dat hij nog 500euro moet opleggen omdat hij te veel verbruikt heeft en hij al ergens anders woont, joost mag op dat ogenblik weten waar.
Ik heb oktober 2018 energiebesparende maatregelen genomen maar nu zal ik dus tot de winter van 2020 moeten wachten voor de voorschotten dalen. Dit lijkt er me ver over, zijn er tips waarmee ik de syndicus in beweging krijg ? Ik begin stilletjes te vermoeden dat het een financiele kwestie is en we dus gewoon aan het voorafbetalen zijn omdat er anders te weinig geld is.
Is het normaal dat die rekeningen zo ondoorzichtig zijn.. er is een provisie van 200euro voorzien maa rik heb al meer dan 1800euro betaald op 6 maanden.

nick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 feb 2019 19:58

eurt in augustus, de afrekening komt pas april volgend jaar.
De syndicus stelt dat dit normaal is,
Om een afrekening te kunnen maken op jaarbasis, zijn buiten de standen van de metertjes, ook nog eens de eindfacturen van water, gas en elektriciteit nodig. Daar kan dus inderdaad een jaartje over gaan, afhankelijk van datum begin huurcontract

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 feb 2019 20:49

Beste,


als de opmetingen van de verwarmingsmeters in augustus 2018 gebeuren en dan laten wachten tot april 2019 wachten tot je de afrekening van de verwarming stuurt van de winter 2017 dus, dit is er toch gewoon los over. Als je huurder achter je rug alles heeft open gezet en op einde huur vertrekt kan hij je opzadelen met een ernstige factuur.
De huurwaarborg is op dat ogenblik meestal al vrij gegeven...Stel je is voor dat eandis en pidpa ook zo zouden werken, 8 maanden wachten nadat je de stand van je meter hebt doorgegeven. ISta heeft tegenwoordig een e-portaal waar je online de meterstanden kan volgen.
Ze weten perfect in augustus hoeveel mazout er verbruikt is die winter dus een afrekening 8 maanden laten wachten is er over. Dit heeft niets met water te maken, daar komt een aparte afrekening van.

nick

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 feb 2019 09:49

Dit heeft niets met water te maken, daar komt een aparte afrekening van.
Ook in een centrale verwarming zit er water, en dat moet van tijd tot tijd bijgevuld worden vanuit de gewone waterleiding. Daarom hebben ze de prijs per kubieke meter nodig. Hoe wordt uw warm water berekend? Wordt dat opgewarmd via de centrale verwarming? Of heb jij een individuele boiler in uw appartement zelf?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 05 feb 2019 13:17

Als je huurder achter je rug alles heeft open gezet en op einde huur vertrekt kan hij je opzadelen met een ernstige factuur.
Laat op uw kosten een tussentijdse opname doen door Ista van uw caloriemeters.
Laat dat deel zijn van de uittredende plaatsbeschrijving. Dan staat vast wat HIJ heeft verbruikt tijdens de NOG LOPENDE periode.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 feb 2019 15:26

Ik noteer dat altijd zelf, en neem daarbij nog eens een foto van dat metertje. Die geef ik dab door aan ISTA of Coloribel, en die maken dat op einde jaar een afrekening voor iedere huurder.

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 feb 2019 18:20

Beste,

Lees ik nu dat het normaal is dat voor de winter van 2017, maw die begiun in november 2017 eindigt in maart 2018 waar de energiemeters worden genoteerd door ista op 31/8/2018 de afrekening pas komt in mei 2019 ?

Ik lees dat ista met de doprimo meters online kan volgen wat het verbruik is, wat is dan de reden waarom dit zolang duurt, is het de syndicus die zolang wacht om de kosten door te geven ? Je zou denken dat in augustus 2018 hij toch perfect weet hoeveel mazout hij verbruikt heeft tijdens de winter 2017-2018.

Nick

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 05 feb 2019 19:57

Syndicus moet zijn algemeen vergadering 1 x per jaar houden. Als dat bvb in de maand september is (bepaald in de basisakte), en de jaarlijkse eindfactuur voor het waterverbruik komt pas begin oktober, en de eindafrekening van de gas volgt pas in januari, dan kan ista, die al deze gegevens nodig heeft voor zijn jaarlijkse afrekening pas een jaar na datum afrekenen. Als dan ook nog eens de syndicus dat een paar maanden laat liggen, krijg je dat als resultaat.
Dat kan pas opgelost raken als er een wettelijke verplichting komt om alle rekeningen van de nutsvoorzieningen allemaal in dezelfde periode te verzenden., en dan de opname van de caloriemetertjes daarop af te stellen

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”