Zelfstandige in bijberoep tijdens arbeidsongeschiktheid

Pipa28
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zelfstandige in bijberoep tijdens arbeidsongeschiktheid

#1 , 04 feb 2019 14:10

Wegens zware ziekte van mijn dochtertje ben ik al 3 jaar thuis. Het eerste jaar via ziekte-uitkering en daarna op invaliditeit. Na een lange, oneerlijke strijd is mijn dochtertje een paar maanden geleden overleden... Terug gaan werken zie ik nog niet zitten, maar toch heb ik het moeilijk met alleen thuis zijn (mijn man heeft zijn werk wel al hervat). Zou ik nu bv. op mijn tempo en van thuis uit iets kunnen starten als zelfstandige in bijberoep als ik een invaliditeitsuitkering trek? Of kan ik een opleiding volgen zonder in de problemen te komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 feb 2019 15:07

Allereerst mijn oprechte deelneming.

Als je voordien minstens een halftijdse betrekking had, kan je nu inderdaad zelfstandige in bijberoep worden in combinatie met die ziekteuitkering. Belangrijk daarbij om te weten:

1. Je zal langs de adviserend geneesheer moeten passeren en hij zal toestemming moeten geven.
2. Dit zal mogelijk invloed hebben op de hoogte van uw uitkering (al naargelang de obrengst van uw zelfstandige activiteit).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”