Huurder doet zeer moeilijk

Gusje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurder doet zeer moeilijk

#1 , 03 feb 2019 08:41

Mijn grootvader overleed 3 jaar geleden en mijn ouders besloten om zijn huis te verhuren aan mijn neef. Hij is al jaren van het ene naar het andere huis aan het verhuizen en op dat moment moest hij weer gedwongen verhuizen. Om hem verder te helpen, mocht hij het huis huren aan 250 euro. Alles werd opgemaakt, contract geregistreerd en dat voor een bepaalde periode van 3 jaar.
Omdat mijn man en ik het huis van mijn grootvader gingen kopen maar nog moesten sparen, werd 3 jaar afgesproken.
Ondertussen hebben we het huis gekocht (afgelopen augustus) en we hebben hen toen onmiddellijk een aangetekend schrijven gestuurd dat zoals contractueel afgesproken, het contract op 1 mei 2019 beëindigd wordt. 8 maanden op voorhand dus. Sinds ze die brief kregen, sturen ze ons berichten dat dankzij ons hun kindjes weeral eens op straat staan. In het contract stond ook dat ze de eerste 6 maanden geen huur moesten betalen. Ze hadden zelf gevraagd hadden om het huis een beetje op te frissen en mijn ouders hebben ter compensatie van die kosten, ze een half jaar geen huur laten betalen. Dit is allemaal opgenomen in het contract. Nu betalen ze sinds vorige maand geen huur meer (ze moeten weg zijn tegen 1 mei) omdat ze vinden dat ze recht hebben op nog meer compensatie. Ze wisten heel duidelijk bij ondertekening 3 jaar geleden dat het een tijdelijk contract was maar ze wilde het toch opfrissen. Het enige wat ze uiteindelijk gedaan hebben is het toilet vervangen en een nieuw bad geplaatst. Hij gaat ook het toilet en het bad uitbreken zegt hij, want dit is van hem. Terwijl in het plaatsbeschrijf staat dat er een toilet en bad aanwezig moet zijn bij vertrek. Het huis is ondertussen ook afgebroken. Het was een oud maar zeer goed onderhouden huis als mijn grootvader stierf en nu is het echt marginaal. De oude wcpot ligt in het voortuintje samen met het bad en de oprit ligt vol rommel, ze krijgen hun auto zelfs niet meer op de oprit. Hij zegt nu dat ze sinds augustus actief zoeken maar niks vinden. Ze zoeken een huis in het centrum op wandelafstand van de scholen, 400 euro huur (want ze werken beide niet) en hun 2 honden moeten er terecht kunnen....dat gaan ze inderdaad niet vinden. En ik vrees dus dat ze er per 1 mei niet gaan uit zijn. Onze afbetaling loopt sinds augustus en onze renovatielening moet binnen 2 jaar opgenomen zijn....hij MOET er dus uit. Kan ik al preventieve stappen ondernemen? Ik heb hem al aangemaand ivm de achterstallige huur. Kan ik hen op basis daarvan er per 1 mei laten uitzetten als ze niet vrijwillig vertrekken?
Want ze gaan niks vinden aan de voorwaarden die ze stellen en op zijn facebook zet hij letterlijk: "Ze zullen me eens leren kennen, ik breek het kot af".
Zo dom is hij dan ook nog om alles op facebook te zetten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 03 feb 2019 09:07

Van je familie moet je het hebben, inderdaad.

Maar in deze zaken bestaat geen familie. Zend hen een aangetekende brief, waarbij je hen in gebreke stelt om binnen een redelijke termijn, bijvoorbeeld tegen 20 februari, een regeling te treffen voor de achterstallen, en de opkuis, zoniet dat u hen oproept voor de vrederechter, om hen vervroegd te laten uitzetten.
Doe dat dan ook. Met een beetje geluk kunnen ze er op 1 mei uit zijn.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 feb 2019 10:07

Hopelijk voor u, werd er een ingaande plaatsbeschrijving opgemaakt, zodat de schade kan worden vastgesteld.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 03 feb 2019 10:17

TS heeft in zijn eerste post vermeld dat er een plaatsbeschrijving was; er staat niet bij hoe gedetailleerd...

Trouwens, de schade zal allicht kunnen vastgesteld worden; een schadevergoeding echter :cry: :cry: :evil:

Ik zou er niet te hard op rekenen. Met hun voorgeschiedenis weet je dat dit een hopeloze zaak wordt.

Nog een tip, stoffeer uw dossier met screenprints uit hun facebook, kan in dit geval zeker geen kwaad.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 feb 2019 09:29

Voorgangers hebben gelijk, NU naar de vrederechter stappen, niet wachten. Pols ook eens bij het lokale CAW/OCMW. Sommige van die diensten hebben een zeer aanklampend beleid wat preventie van uithuiszetting aangaat.

CityBird
Berichten: 792

#6 , 04 feb 2019 10:48

Bij dat type huurder is een plaatsbeschrijving en de compensatie die een vrederechter eventueel toekent tvv de verhuurder nauwelijks van enige waarde.
Je mag al blij zijn als de huurders vrijwillig de woning verlaten bij een uitspraak van de vrederechter, niet nog meer schade toebrengen en jullie kunnen intrekken binnen 4 maanden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 feb 2019 11:49

Ik sluit me volledig aan bij wat hierboven gezegd is: op een schadevergoeding moet je niet te veel rekenen, vrees ik (je zal ze mogelijk wel toegekend krijgen, maar een kei kan je het vel niet stropen).

Focus u om de huurders er op tijd uit te krijgen! Schrijf inderdaad NU een aangetekend schrijven om de achterstallige huur op te eisen. Geef hen een bepaalde termijn daarvoor en als deze niet gerespecteerd wordt, trek je zonder dralen naar het vredegerecht met het verzoek hen uit de woning te zetten (wegens achtersasllige huur en verwaarlozing van de woning)! De vrederechter zal hen sowieso tijd geven om iets anders te zoeken aangezien er kinderen in het spel zijn, dus hoe vroeger een vrederechter een uitspraak kan doen, hoe sneller die toegekende termijn zal starten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KJ86
Berichten: 2662

#8 , 04 feb 2019 12:56

Het gaat om een contract van bepaalde duur waarvan de termijnen om te beëindigen gerespecteerd zijn (ruim op voorhand verwittigd).

Vraag bemiddeling van uw broer of zus.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 feb 2019 13:02

Het gaat om een contract van bepaalde duur waarvan de termijnen om te beëindigen gerespecteerd zijn (ruim op voorhand verwittigd).
Da's waar, maar ik heb een donkerblauw vermoeden dat zij daar gewoon nog gaan wonen op het einde van het contract en er sowieso tussenkomst van een vrederechter nodig zal zijn om hen eruit te zetten. Dit kan weken / paar maand duren voor ze er effectief uit zijn. De TS kan immers niet zomaar op eigen initiatief hen eruit zetten / sloten laten vervangen / etc... op het einde van de huurperiode, zolang de huurders er gedomicilieerd staan.

Moesten ze nu netjes de huur betalen, was er weinig aan te doen en zou de TS sowieso moeten wachten tot het einde van het contract om te kijken of ze al dan niet weg zijn, en zou de TS pas dan actie kunnen ondernemen. Maar aangezien de huurders niet meer betalen, heeft de TS een goede reden om versneld actie te ondernemen om de huurders eerder uit de woning te krijgen.

Moesten de huurders natuurlijk terug netjes de achterstal betalen, zal de TS alsnog het einde van het huurcontract moeten afwachten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 04 feb 2019 13:25

Maar dan is dat toch één zorg minder, er is geen achterstal meer.

Ondertussen, is die aangetekende brief al "under construction" ?

Waarop wacht u?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 feb 2019 13:41

Maar dan is dat toch één zorg minder, er is geen achterstal meer.
Dat is ook waar, maar gezien de zeer lage huur die ze betalen, denk ik dat de grootste zorg van de TS is, dat ze effectief op tijd de woning moeten uit zijn, zodat ze met de verbouwingen kunnen beginnen. Dus inderdaad geen tijd te verliezen om nu meteen, vandaag, actie te ondernemen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gusje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 feb 2019 19:38

Ik heb hen vandaag aangetekend ingebreke gesteld voor de achterstallige huur.
Ik heb hen tot 20 februari tijd gegeven om deze huur te betalen.
Ik vermoed dat ze wel zullen betalen uiteindelijk, maar niet weg zullen zijn per 1 mei.
Ik veronderstel dat ik daar niks mee kan tot het effectief 1 mei is?
Ik heb me laten vertellen dat je een gezin met 2 kinderen en 2 honden niet zo snel op straat gezet krijgt. Ook al zijn zij in de fout.
Hij werkt niet en zij ook niet....wij werken 7 op 7, al 13 jaar lang. Helaas gaan deze marginale mensen een hand boven hun hoofd gehouden worden vrees ik.
Ze maken totaal geen aanstalten om te vertrekken.
Maar ze weten het ruim 8 maanden op voorhand....
Er is een zeer gedetailleerde plaatsbeschrijving opgenomen in het contract, maar daar maak ik me nog het minste zorgen om.
We gaan toch alles uitbreken. Maar hen wegkrijgen.....dat baart me echt zorgen.

Terug naar “Huren”