Bovenbuur sluit ventilatieleiding af

Niekt
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bovenbuur sluit ventilatieleiding af

#1 , 03 feb 2019 17:04

Hallo,
Een drietal jaar geleden kocht ik een appartement op gelijkvloers niveau, ik renoveerde dit helemaal waarbij ik veel van de bestaande buizen gebruikte (ventilatie naar buiten EDM)

Ongeveer een jaar later is het appartement boven mij verkocht.
De nieuwe bovenbuurman kwam met de vraag of ik het zag zitten om mijn ventilatiebuis om te leiden, gezien deze midden in zijn terras uitkomt (dit was zo als ik mijn en hij zijn appartement aankocht).

Ik vertelde hem dat ik dat zou moeten bekijken of het mogelijk is om dat uit te laten voeren door de aannemer, dus ik liet een offerte opstellen.

Dit zou mij ongeveer een 750€ kosten werk en materialen gezien ik toch een heel eind verder naar buiten moet met mijn buizen.

Ik legde dit voor aan mij nieuwe buurman, en heb er dan bij vermeld dat ik het snap dat die buizen zeer slecht zitten op zijn terras maar dat ik niet die kosten wil dragen, want tenslotte is het hij die er last van heeft en vragende partij is. Tenslotte heeft hij het zo gekocht ook...

Anyway, een paar maand later kwam ik thuis op een avond, en zie ik een pallet terras tegels staan aan het gebouw, mijn buurman was een nieuwe terras aan het leggen, en heeft daarbij mijn ventilatieopeningen dicht gecementeerd.

Als ik hem er over aansprak kwam hij af dat dat maar mijn probleem was en dat ik nu maar een oplossing moest zoeken...

Nu is de concrete vraag wat kan ik hiermee doen?
De vriendelijke buurman heeft dit in die staat gekocht, zijn waterleiding en gasleiding (en die van de hele blok trouwens) lopen ook door mijn privatief deel en ik sluit die toch ook niet zomaar af?

Alvast bedankt!

Niek

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2019 17:15

Beste

U kunt de bovenbuur best onmiddellijk in gebreke stellen (best met ontvangstbevestiging verzenden en een kopie via gewone brief). U kan eisen dat de ventilatieopening binnen de 5 werkdagen terug wordt hersteld. Best brengt u ook uw brandverzekering op de hoogte van de problemen en vraagt u de aanstelling van een expert (normaal kan u met de oorspronkelijke plannen bewijzen dat de ventilatieopening bij de bouw op die plaats werd voorzien)..

Normaal gezien heeft u rechtsbijstand en mag u een advocaat aanstellen om dit dossier ten gronde af te handelen voor de rechtbank, u kan dit best meteen aankondigen in uw ingebrekestelling zodat de bovenbuur weet dat u een advocaat zal inschakelen om u rechten te verdedigen.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 feb 2019 17:21

(normaal kan u met de oorspronkelijke plannen bewijzen dat de ventilatieopening bij de bouw op die plaats werd voorzien)..
Voor zover ze origineel daar voorzien waren, en de vroegere eigenaar ze niet zelf heeft aangelegd

Kijk eerst zelf na of die ventilatie op alle verdiepingen op die plaats uitmond.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”