vocht en schimmel

elodiew
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

vocht en schimmel

#1 , 03 feb 2019 16:19

hallo dames/heren

Ik heb een probleem en ik hoop dat jullie mij zullen kunnen helpen.
ik huur sinds april een appartement met 1 kamer, dit is mijn eerste appartement.
alles verliep goed tot als de winter begonnen is... er begon damp op mijn ramen te komen ondanks de verluchting en de verwarming...
En na kerstmis toen ik mijn kertboom afbrak zag ik schimmel op mijn muren!! onder mijn ramen beneden om mijn muren in de woonkamer en slaapkamer. toen ik da zag heb ik foto's getrokken en daarna alles gekuisd. maar kwam terug de komende dagen, dus ben ik naar de dochter van mijn verhuurder geweest ( deze is namelijk heel oud). en kreeg als antwoord je moet meer verluchten en de hele dag u verwarming op laten. wat enorm aan elekticiteit zou vragen!! ze is in mijn appartement komen kijken en zei dak alles moest kuisen mij getoond hoe en zei als ze vertrok mischien moet jij ook is opruimen! ze zei ook dat ik mijn was niet mochst drogen op een droog rek maar ik heb geen andere oplossing ik woon in een apparetment van 55 vierkante meter... wat moet ik doen moet ik die schade betalen of mijn huurster? ik ben nu een dossier aant opmaken voor de zekerheid want volgens zei is dat nooit gebeurd in het verleden terwijl de vorige huurder zei dat ze daar ook last van had en dezelfde antwoord had gekregen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2019 16:35

Nu is het wel zo, wanneer je je was op een droogrek hangt, dat het water verdampt en op de koudste plaatsen in de woonplaats zich vastzet en vochtplekken en schimmel veroorzaken. Zeker bij koude.
Er is altijd een oplossing door uw was te gaan drogen in een wassalon in de buurt.
Probeer al eens van dat te doen, als je nadien nog vochtplekken en schimmel opmerkt is de oorzaak dan wel ergens anders.

elodiew
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 feb 2019 16:40

de schimmel was al aanweezig voor ik mijn wasmachine kocht... mijn mama wast toen mijn kleren en kan dat niet daardoor komen... ik moet ook wel melden dat ik asma heb en dus niks zou doen om dit te verergeren

Reclame

elodiew
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 feb 2019 16:42

ik had dan ook gezegt tegen mijn verhuurtster dat er Wind van mijn raam komt in mijn slaapkamer ook al zijn ze gesloten en ik heb aan antwoord gekregen dit is op te lossen met een gordijn

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 03 feb 2019 16:45

Natte was drogen is nefast voor de schimmelvorming in de woning. Heb je bij dat appartement geen keldertje? Indien ja, ga dat dan daar doen.
Heb ooit eens een procedure gewonnen tegen huurders, die hun natte was droogden door ze op te hangen op kleerhangers aan de kastdeuren en binnendeuren van het appartement. Het waren daarbij zij nog eens die de procedure waren opgestart. Ze kwamen van een koude kermis thuis en hebben daarbij nog eens diverse nieuwe deuren mogen betalen, gezien ze krom waren getrokken door het vocht.
Uiteindelijk heb ik ze moeten laten uitdrijven omdat ze daardoor de huur niet meer wilden betalen Hun wagen werd wel nog door de deurwaarder aangeslagen en verkocht. Buiten de last heb ik er geen kater aan overgehouden.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 feb 2019 16:47

Je zal de oorzaak zelf moeten uitpluizen, het was mijn eerste opinie omdat u sprak over was op een droogrek.
Wat ook een oorzaak kan zijn, is dat de voegen van de buitenmuren versleten zijn en afbrokkelen.Bij slagreken op de buitenmuur sijpelt water door. Dat stel je best vast aan de ramen. Staat onder de raam een chauffage heb je weer hetzelfde effect, koude en vocht verdampt en word ergens anders ook afgezet op koude plaatsen. Die kost voor herstellen van de voegen op buitenmuren is natuurlijk voor de eigenaar. Hopelijk ken je iemand die ramen plaats of aan buitenmuren werkt om meer info in te winnen.
Laatst gewijzigd door Markje op 03 feb 2019 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

elodiew
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 feb 2019 16:49

nogmaals de schimmel is begonnen ik had toen geen wasmachine en droogde dan ook niet mijn kleren op een droogrek want ik had er geenja inderdaar ik heb een verwarming onder mijn raam in de woonkamer en de keuken

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 03 feb 2019 17:03

Elektrische verwarming, blijkbaar weinig of geen isolatie, en vooral tocht door de ramen...

Voor die tocht door de ramen zou ik toch de eigenaar aanspreken. Dat oplossen met een gordijn is een lapmiddel, helpt niet. Dat de eigenaar oud is, is geen argument om niets aan het huis te doen; u hebt evengoed recht om comfortabel "oud" te worden.
Dat aanspreken, dat kan best met een vriendelijke maar vooral aangetekende brief. Geef of stuur de dochter een kopie, en verwittig haar op voorhand. Misschien is er dan wel mogelijkheid om te spreken.

En was drogen, dat doe je inderdaad best niet op het appartement.

Terzijde : Hebt u een huurcontract van 1 jaar, of langer?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 03 feb 2019 17:07

dat er Wind van mijn raam komt in mijn slaapkamer ook al zijn ze gesloten
Enkel of dubbel glas? Alu of houten ramen?
Vergeet dan niet de condensatiegootjes vrij te houden. Als huurder ben je dat verplicht.
Als de ramen in een slechte staat zijn, en de verhuurder wil er niets aan doen, kan je steeds een woningonderzoek aanvragen bij uw gemeente

elodiew
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 feb 2019 17:42

Mijn huurcontract is van 9 jaar .. mijn ramen zijn in hout. Voor het enkel of dubbel glas dat weet ik niet 😕ik heb de dochter eerst aan de telefoon gehad en ze was direct in het aanvallen ik kon amper iets zeggen. Daarna is ze komen zien voor de damp op de ramen had ze veel te vertellen zeker dat het mijn fout was maar van de schimmel zei ze daar heb ik Geen Antwoord voor het is nooit voorgevallen in al die jaren die ze die apparemment verhuren maar ik heb de vorige huurder gecontacteerd om het te vragen en ze zei dat ze er ook last van had. Ook zei die dochter dat il elke dag mijn ruiten moest kuisen da kan toch de bedoeling ni zijn ?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 03 feb 2019 19:38

Voor het enkel of dubbel glas dat weet ik niet
Dat kan je toch gewoon zien . Is er een metalen band rond het glas met aan de binnenzijde ingeponste letters en cijfers op een aantal plaatsen.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 feb 2019 20:00

Ik denk gewoon dat TS de pech heeft de familie Scrooge als huisbaas te hebben.
Denk dat die mensen eens ingelicht moeten worden over de wetgeving terzake.

elodiew
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 feb 2019 20:11

Ik heb wel een metalen band maar geen cijfers of letters...
Ik denk dat ik naar de gemeente ga bellen om iemand te laten komen en kijken... Misschien kunnen zij mij helpen?

KJ86
Berichten: 2662

#14 , 03 feb 2019 21:46

Hoe zou dat kunnen helpen?
Als uw woning ongeschikt is voor bewoning moet u verhuizen of in het stof/verbouwing leven en als uw woning geschikt zou zijn voor bewoning verandert er niets aan uw situatie.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 feb 2019 16:45

Hoe zou dat kunnen helpen?
Als uw woning ongeschikt is voor bewoning moet u verhuizen of in het stof/verbouwing leven en als uw woning geschikt zou zijn voor bewoning verandert er niets aan uw situatie.
Er is wel een onderscheid te maken;

- ofwel wordt de woning conform verklaard na het huisbezoek en zal de eigenaar geen herstellingen moeten doen
- ofwel wordt het ongeschikt verklaard en wordt de eigenaar aangemaand herstellingen te doen, anders volgt er een boete. Huidige huurder (=TS) moet niet verhuizen (tenzij er natuurlijk een wettelijke opzeg gedaan wordt door de eigenaar) maar de woning mag niet verder verhuurd worden aan een nieuwe huurder.
- ofwel wordt de woning onbewoonbaar verklaard op basis van een veiligheidsrisico. Dan wordt de eigenaar aangemaand om te herstellen en TS aangemaand om zo snel mogelijk de woning te verlaten. Bijvoorbeeld naar een doorgangswoning van het OCMW. De woning mag niet meer verhuurd worden tot de gebreken opgelost zijn.
- ofwel wordt de woning ongeschikt én onbewoonbaar verklaard. Dit als er zowel gevaar is voor veiligheid (bv COgevaar) als andere gebreken (bijvoorbeeld het ontbreken van de nodige dakisolatie) zijn

Zo'n woningonderzoek kan dus verschillende gevolgen hebben:

- de woning is conform, er gebeurt niets
- de woning is ongeschikt, de eigenaar hersteld de nodige zaken en de woning wordt weer conform
- de woning is ongeschikt en de eigenaar doet niets, hij zal jaarlijks een boete betalen op datum van de beslissing van de burgemeester
- de woning is ongeschikt én onbewoonbaar, de eigenaar doet niets en zal dus boetes betalen en mogelijk strafrechterlijk vervolgbaar wordenµ
- de eigenaar wil van de woning vanaf en zet ze te koop. Het is aan de volgende eigenaar om de gebreken te herstellen.
- de eigenaar wil van de huurder vanaf en geeft hem de opzeg (omwille van eigen bewoning, einde van een driejarige periode, grote renovatiewerken)

Er verandert niets is dus maar een van de mogelijkheden...

Terug naar “Huren”