Opvragen bankuittreksels overleden vader als enige erfgenaam

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

Re: Opvragen bankuittreksels overleden vader als enige erfgenaam

#16 , 02 feb 2019 16:33

Maar dan gaat TS enkel de nieuwe uittreksels te zien krijgen van de verrichtingen vanaf het ogenblik dat de titularisnaam is gewijzigd...…ik kon na overlijden van mijn vader zijn rekening waar ik volmacht op had niet meer gebruiken.
Alleszins heeft hij als erfgenaam het recht om de uittreksels op te vragen.
Hij kan perfect onregelmatigheden opsporen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#17 , 02 feb 2019 19:16

De bank gaat niets doen voor TS een attest van erfopvolging heeft afgeleverd. En zeker al geen bijkomende bankkaart geven. Op basis waarvan zou dat gebeuren? Eventuele volmachten zijn toch al geschrapt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#18 , 02 feb 2019 21:30

Als alleen maar het laatste pensioen op de rekening staat, is dit een zeer povere nalatenschap. De begrafeniskosten alleen al zullen meer kosten. Je moet zeker niet naar een notaris gaan voor zo'n miniem bedrag. Dat zou teveel kosten. De aangifte kun je zelf invullen en de erfenis zal onbelast zijn want het forfait van de schulden (iets meer dan 7500 EUR) is groter dan het actief.

Opgelet: als vader twee jaar voor zijn overlijden bijvoorbeeld vastgoed verkocht heeft voor 100.000 EUR en nu staat er alleen nog 1.200 EUR op zijn rekening dan zal de fiscus dit onderzoeken. Dit kan een fiscale booby trap zijn in zo'n dossiers, zeker omdat er een vermoeden is dat de partner de rekening heeft geplunderd.

Het feit dat ze 14 dagen heeft gewacht om het overlijden aan de bank te melden, is verdacht. Dit is echter nog geen bewijs dat ze effectief iets stouts heeft gedaan. Fiscaal maken die 14 dagen niets uit. De bank zal een fiscale lijst opstellen met terugwerkende kracht van hoe de rekeningstand was op de dag van het overlijden om 0:00 uur.

Rekeningafschriften opvragen is duur. Ik had vorig jaar een medewerker van Fortis aan de lijn en vroeg hoeveel dat kostte. Het was, als ik me goed herinner, 10 EUR per rekening per maand. Dus voor één rekening is dat 120 EUR om de afschriften van een heel jaar te krijgen.

In sommige nalatenschappen moet ik een onderzoek doen van drie rekeningen over drie jaar tijd. Dat is dan 1080 EUR. Ik vraag altijd de toestemming op voorhand van de cliënten want dit is geen evidente kost voor een arme nalatenschap.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#19 , 03 feb 2019 09:46

Als je dat zelf wil invullen, zal de bank u toch op de hoogte moeten houden van dit saldo op de van overlijden.
Ik herinner me dat bij het overlijden van mijn moeder, de bank me , zonder dat ik het vroeg; me een schriftelijk attest gaf met de juiste bedragen op die dag.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#20 , 03 feb 2019 12:59

"Er stond enkel nog het bedrag van zijn laatste pensioenuitkering op!"

TS kent het huidig bedrag, maar hij heeft de "prehistorie" nodig voor zijn controle....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#21 , 03 feb 2019 15:12

Dat gaat niet lukken om een kaart voor die rekening te krijgen.Ik heb geen enkel bankuittreksel,alles is bij zijn partner.Ze gebruikt ook blijkbaar zijn gsm nummer nog want ik kreeg een oproep van het nummer van mijn vader!Er was niets ingesproken.
Ik verwacht één van deze dagen dus een brief van zijn bank,BNP paribas fortis.Ik kan dan misschien proberen om te vragen of ik het saldo krijg van de dag van zijn overlijden.Zijn partner heeft toch 14 dagen gewacht om het overlijden bij de bank aan te geven en ik vind dat tamelijk lang!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#22 , 03 feb 2019 16:04

.Ik kan dan misschien proberen om te vragen of ik het saldo krijg van de dag van zijn overlijden.
Afhankelijk van wanneer hij is overleden en de dag dat zijn pensioen werd gestort, moet er mogelijks pensioen worden teruggestort.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#23 , 03 feb 2019 19:25

Bij een aangifte van nalatenschap zal de bank aan ELKE erfgenaam (cfr erfrechtverklaring) een attest van teogeden op dag van overlijden bezorgen. dat heeft u minimaal nodig om de aangifte te doen.
Al u uittreksels of uittrekselstaten wenst kan u die verkrijgen tegen betaling.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#24 , 08 feb 2019 09:50

Ik heb de bankuittreksels van de laatste 6 maand reeds opgevraagd.Elke maand een doorlopende opdracht van 2000 euro naar de rekening van zijn niet wettelijke samen wonende partner,soms zelfs nog bijkomende overschrijvingen van meer dan 2000 dezelfde maanden.Na zijn overlijden op 15/12 heeft zij op 18/12 een overschrijving in de bank gedaan naar haar rekening van 1200 euro met vermelding betaling rusthuis.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#25 , 12 feb 2019 09:39

Update:
Uittreksels van december 2015 tot december 2016 opgevraagd en er is een totaal van 24.000 euro naar zijn partner haar rekening overgeschreven,soms zonder mededeling en bij andere staat er "zo maar" of " een hulpje".Zijn partner is nochtans heel bemiddeld want ze bezit 2 appartementsgebouwen met winkelruimte beneden in het centrum van Leuven!Kan ik hier iets mee doen of gaat het allemaal niet baten,die uittreksels opvragen is ook ver van goedkoop.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#26 , 19 feb 2019 12:31

Heb de rekening uittreksels van 3 jaar terug allemaal gekregen en er is gedurende deze 3 jaar voor een totaal van 81.250 euro naar de rekening van zijn partner overgeschreven!Kan ik hier iets mee aanvangen?
Graag raad.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#27 , 19 feb 2019 12:37

Uw vader kon maximaal de helft van zijn totaal bezit aan eender wie schenken. Dus eens controleren wat er nu nog overblijft. Dat moet dus minstens gelijk zijn aan wat hij heeft weggegeven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#28 , 19 feb 2019 12:53

Er blijft nu juist 100 euro op zijn rekening over!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#29 , 19 feb 2019 17:22

Dan moet u de helft terugvorderen, tenzij u akkoord gaat met de schenking.
Want u kan er ook stilzwijgend mee akkoord gaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#30 , 20 feb 2019 09:33

En hoe gebeurt dat terugvorderen want ik ga hier natuurlijk niet mee akkoord?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”